PVMV Metodologie socioekonomického výzkumu

Ekonomicko-správní fakulta
podzim 2008
Rozsah
2/0/0. 3 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
doc. PhDr. Růžena Lukášová, CSc. (přednášející)
Garance
doc. PhDr. Růžena Lukášová, CSc.
Katedra veřejné ekonomie – Ekonomicko-správní fakulta
Kontaktní osoba: Lenka Jílková
Rozvrh
Čt 12:50–14:30 S308
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
Předmět si smí zapsat nejvýše 27 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/27, pouze zareg.: 0/27, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/27
Cíle předmětu
Účelem kurzu je uvést studenty do problematiky obecné metodologie vědy a seznámit je s metodologickými postupy aplikovaného výzkumu sociálně-ekonomických jevů.

Cílem kurzu je vybavit studenty znalostmi a dovednostmi, které pro ně budou využitelné:
1. v manažerské praxi (při získávání informací potřebných k rozhodování, při posuzování hodnoty získaných informací apod.);
2. v dalším studiu (při zpracovávání diplomové práce a jako východisko pro hlubší studium metodologie vědeckého výzkumu v doktorských studijních programech).

Po absolvování předmětu by studenti měli:
- mít základní poznatky o cílech a významu vědeckého výzkumu;
- znát význam rozvoje výzkumných dovedností pro manažerskou praxi;
- orientovat se v typech výzkumu, metodách sběru a analýzy výzkumných dat;
- znát náležitosti výzkumného projektu a výzkumných zpráv;
- být schopni kritického posouzení plánovaných výzkumných projektů i jejich výstupů.
Osnova
  • 1. Úvod do předmětu. Věda, struktura věd. Vědecký výzkum, charakteristické rysy vědeckého výzkumu, cíle a význam vědeckého výzkumu. Etické aspekty vědeckého výzkumu. Socioekonomický výzkum, význam rozvoje výzkumných dovedností pro potřeby manažerské praxe.
  • 2. Druhy výzkumu. Výzkum základní a aplikovaný, výzkum primární a sekundární. Metody vědeckého výzkumu. Metody teoretické, metody empirické. Teorie, model, koncept. Funkce teorie, vztah teorie a praxe.
  • 3. Základní fáze výzkumného postupu. Výzkumný problém, výzkumný cíl, výzkumné otázky, výzkumné hypotézy.
  • 4. Studium vědecké a odborné literatury. Teoretickokritická analýza stavu poznání, volba a formulace teoretickometodologických východisek výzkumu. Moderní informační zdroje a práce s nimi.
  • 5. Typy výzkumu. Typy výzkumu z hlediska účelu výzkumu (výzkum explorativní, deskriptivní, prediktivní, kauzální), typy výzkumu z hlediska cíle a procesu výzkumu (výzkum kvalitativní, kvantitativní), z hlediska logiky výzkumu (výzkum induktivní, deduktivní).
  • 6. Kvalitativní výzkumná metodologie. Metody sběru kvalitativních dat, analýza kvalitativních dat.
  • 7. Kvantitativní výzkumná metodologie I. Konceptualizace, operacionalizace. Proměnná, typy proměnných. Úrovně měření. Metody sběru kvantitativních dat.
  • 8. Kvantitativní výzkumná metodologie II. Měřící škály, dotazníky a jejich konstrukce. Validita a reliabilita měření.
  • 9. Kvantitativní výzkumná metodologie III. Analýza kvantitativních dat, dokumentace a prezentace kvantitativních výzkumných výsledků (tabulky, grafy). Interpretace výzkumných výsledků.
  • 10. Zkoumaný soubor, reprezentativnost zkoumaného souboru. Metody výběru zkoumaného souboru (náhodný výběr, záměrný výběr). Kontaktování respondentů, obecné zásady kvality sběru primárních dat.
  • 11. Sekundární data a jejich analýza. Zdroje sekundárních dat, posuzování kvality sekundárních dat, výhody a nevýhody analýzy sekundárních dat.
  • 12. Výzkumný projekt. Příklady výzkumných projektů ve vybraných aplikačních oblastech.
  • 13. Prezentace výzkumných výsledků. Výzkumná zpráva, vědecký článek, poster, popularizační článek. Vědecký jazyk.
Literatura
  • COOPER, Donald R. a Pamela S. SCHINDLER. Business research methods. 8th ed. Boston: McGraw-Hill, 2003, xix, 857. ISBN 0072498706. info
  • Jak se vyrábí sociologická znalost :příručka pro uživatele. Edited by Miroslav Disman. 3. vyd. Praha: Karolinum, 2000, 374 s. ISBN 80-246-0139-7. info
  • MERVART, Josef. Způsoby poznávání světa. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2003, 129 s. ISBN 8021032278. info
  • PAVLICA, Karel. Sociální výzkum, podnik a management : průvodce manažera v oblasti výzkumu hospodářských organizací. Vyd. 1. Praha: Ekopress, 2000, 160 s. ISBN 8086119254. info
  • STRAUSS, Anselm a Juliet CORBINOVÁ. Základy kvalitativního výzkumu : postupy a techniky metody zakotvené teorie. Vyd. 1. Boskovice: Albert, 1999, 196 s. ISBN 80-85834-60-X. info
Metody hodnocení
Přednášky v rozsahu 2 vyučovacích hodin se konají pravidelně v jednotlivých týdnech semestru. V průběhu semestru zpracuje student výzkumný projekt na vybrané téma. Předmět je zakončen písemnou zkouškou a rozpravou nad zpracovaným výzkumným projektem. Písemná zkouška zahrnuje 2 části: 1. část ověřující znalost odpřednášené teorie (hodnocení na stupnici 0 až 100%), 2. část ověřující schopnost aplikovat teorii na praktických příkladech (hodnocení 0 až 100%). Kvalita zpracování výzkumného projektu bude hodnocena na stupnici 0 až 100%. Výsledné hodnocení bude průměrem tří výše uvedených dílčích hodnocení. Minimum pro úspěšné složení zkoušky: 60%.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2001, podzim 2002, podzim 2003, podzim 2004, podzim 2005, podzim 2006, podzim 2007.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/econ/podzim2008/PVMV