PVVEFI Veřejné finance I

Ekonomicko-správní fakulta
podzim 2003
Rozsah
2/2/0. 5 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
doc. PhDr. Jan Šelešovský, CSc. (přednášející)
doc. Ing. Robert Jahoda, Ph.D. (cvičící)
Ing. Josef Mech (cvičící)
doc. Ing. Jaroslav Rektořík, CSc. (náhr. zkoušející)
Garance
doc. PhDr. Jan Šelešovský, CSc.
Katedra veřejné ekonomie – Ekonomicko-správní fakulta
Kontaktní osoba: Jana Fuksová
Rozvrh
Út 11:05–12:45 P101
  • Rozvrh seminárních/paralelních skupin:
PVVEFI/01: Út 15:30–17:05 S311, J. Mech
PVVEFI/02: Čt 16:20–17:55 S308, R. Jahoda
PVVEFI/03: Čt 14:35–16:15 S308, R. Jahoda
PVVEFI/04: Čt 11:05–12:45 S309, R. Jahoda
PVVEFI/05: Út 13:45–15:20 S311, J. Mech
Předpoklady
Doporučeným předpokladem je absolvování předmětu Veřejná ekonomie.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 130 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/130, pouze zareg.: 0/130, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/130
Jiné omezení: max. 20 cizích studentů; cvičení pouze pro studenty ESF
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Veřejné finance (PVVEFI) Výuka veřejných financí navazuje na předmět Veřejná ekonomie. Cílem předmětu je prohloubení a rozšíření teoretických znalostí veřejných financí. Obsah předmětu je rozdělen do dvou základních bloků. První blok osvětluje složky veřejných financí včetně financí územních samosprávných celků a fondového financování, rozpočtovou soustavu a rozpočtový proces, strukturu veřejných výdajů a příjmů a řízení financí ve veřejném sektoru. Druhý blok se zabývá fiskálním federalismem, stabilizační funkcí veřejných financí, řízením rozpočtového deficitu a veřejného dluhu a fungováním fiskálních institucí. Blok je ukončen vybranými aspekty nadnárodních veřejných financí s důrazem na veřejné finance Evropské unie. Systém poznatků získaných v tomto předmětu vytváří teoreticko-metodologickou bázi pro pochopení navazujících předmětů magisterského studia oboru Veřejná ekonomika.
Osnova
  • 1. Odlišné názory na veřejné finance jako vědní disciplínu a její základní kategorie. Stručný historický vývoj teorie a praxe veřejných financí. Teoretické zázemí vzniku a rozvoje funkcí veřejných financí. Vertikální a horizontální struktura veřejných financí a tendence k jejich decentralizaci, diverzifikaci a internacionalizaci. 2. Rozpočtová soustava. Rozpočtový proces. Rozpočtová skladba. Modely veřejných financí a faktory determinující dynamiku a strukturu veřejných příjmů a výdajů. Vývoj veřejných financí po II. světové válce v průmyslově vyspělých zemích a ve státech s centrálně plánovitým hospodářstvím. Specifika vývoje veřejných financí v rozvojovém světě. 3. Teorie fiskálního federalismu a její praktická realizace. Základní nástroje alokace a distribuce. Veřejné výdajové programy. Možnosti objektivizace výdajových položek. Programování rozpočtů. Subsidiarita, decentralizační teorém a stabilizační funkce veřejných financí. Možné cíle a nástroje stabilizační politiky na regionální a municipální úrovni. Konzistence cílů a nástrojů fiskálních funkcí na ústřední, regionální a municipální úrovni. 4. Soudobá vývojová podoba veřejných financí v České republice. Interpretace rozpočtových pravidel republiky. Střednědobý rozpočtový výhled, státní rozpočet, rozpočtové provizorium. Kapitoly. Účast státního rozpočtu na financování programu a poskytování dotací a návratných finančních výpomocí ze státního rozpočtu. Hodnocení plnění státního rozpočtu. Časové určení a účelovost prostředků SR. Rozpočtová opatření, vládní rozpočtová rezerva. 5. Státní závěrečný účet. Mimořádný státní závěrečný účet, nouzový státní rozpočet a válečný státní rozpočet. Řízení likvidity státní pokladny a státního dluhu, státní aktiva a pasiva. Hospodaření s prostředky Národního fondu. Finanční kontrola. Porušení rozpočtové kázně. Hospodaření organizačních složek státu a příspěvkových organizací. 6. Rozpočtová pravidla územních rozpočtů a jejich význam pro fungování veřejných financí v ČR. Finanční hospodaření územních samosprávných celků. Rozpočtový výhled. Rozpočet územního samosprávného celku a svazku obcí. Peněžní fondy. Obsah rozpočtu. Příjmy rozpočtu krajů a obcí. Výdaje rozpočtu kraje a obcí. 7. Rozpočtový proces krajů a obcí. Rozpočtové provizorium. Rozpis rozpočtu. Změny rozpočtu. Závěrečný účet krajů a obcí. Časové použití rozpočtu a účelovost rozpočtových prostředků. Návratnost rozpočtových prostředků. Kompenzační peněžní operace. Poručení rozpočtové kázně. Druhy organizací územních samosprávných celků. Organizační složky územních samosprávných celků. Příspěvkové organizace územních samosprávných celků. Finanční hospodaření svazku obcí. 8. Vývoj a specifika fondového financování v České republice. Státní účelové fondy. Svěřenecké fondy. Role vládních agentur. Zvláštnosti a historický význam privatizačních fondů. Podniková úroveň struktury veřejných financí v ČR. Rozporné názory na marginální subjekty veřejných financí v ČR. Očekávané změny ve struktuře veřejných financí ČR. 9. Vymezení fiskálních institucí. Místo parlamentu (Rozpočtového výboru), vlády a Ministerstva financí. Územně finanční a celní orgány. ČNB a NKÚ ve vztahu k veřejných financím. Vznik a historický vývoj stabilizační funkce veřejných financí. Vztah fiskální a monetární politiky. Zvláštnosti realizace stabilizační funkce veřejných financí v podmínkách české ekonomiky. 10. Fiskální politika a daňová politika. Vliv daňové politiky na makroekonomické souvislosti. Daňová politika a pojetí modelu daňové soustavy. Funkcionální aspekty daňové soustavy. Tendence ve vývoji daňové kvóty a její různé ukazatele. Sdílené a svěřené daně. Systém rozpočtového určení daní. 11. Zahraniční zkušenosti z participace veřejného sektoru na kapitálovém trhu. Emise pokladničních poukázek a státních dluhopisů - nástroj úvěrový a nástroj hospodářské politiky. Zvláštnosti pokladničních poukázek ČNB a FNM. Státní akciové společnosti a zlaté akcie. Specifika účasti státních fondů, vládních agentur, zdravotních pojišťoven, organizací veřejného a neziskového sektoru na kapitálovém trhu. 12. Typy portfolií cenných papírů ve veřejném sektoru a zvláštnosti jejich řízení. Emise komunálních obligací. Municipální holdingy a zakládání akciových společností. Majetkové účasti v obchodních společnostech. Protichůdné názory na vybavenost a portfolia cenných papírů ve vlastnictví samosprávy . 13. Příčiny formování nadnárodních veřejných financí. Společný rozpočet Evropské unie. Vznik a vývoj společného rozpočtu a procedury jeho sestavování. Výdajová stránka rozpočtu EU. Příjmová stránka rozpočtu EU. Vztah rozpočtu EU k veřejným rozpočtům členských států. Fondové financování v EU. 14. Účetní dvůr a jeho úkoly ve vztahu k rozpočtu EU. Role Evropské investiční banky. Společný celní sazebník EU. Daňové systémy ve státech EU. Problematika daně z přidané hodnoty. Význam sjednocování spotřebních daní. Perspektivy harmonizace daňových soustav. Zvláštnosti realizace funkcí veřejných financí v EU.
Literatura
  • Šelešovský, J., Jahoda, R. a kol.: Vybrané problémy veřejných financí, ESF MU, Brno 2003
  • REKTOŘÍK, Jaroslav a Jan ŠELEŠOVSKÝ. Jak řídit kraj, město a obec. II. díl - Finance, rozpočty, účetnictví, veřejná kontrola. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita v Brně, 2002, 145 s. Rukověť územní samosprávy. ISBN 80-210-2955-5. info
  • Peková, J.: Veřejné finance, ASPI, Praha 2002, ISBN 80-86395-19-7
  • Hamerníková, B., Kubátová, K.: Veřejné finance, Eurolex Bohemia, Praha 1999, ISBN 80-902752-1-4
Metody hodnocení
Prezenční studium, oborově povinný pro studijní obor Veřejná ekonomika a studijní obor Národní hospodářství. Zkouška má ústní a písemnou formu. Podmínkou písemné zkoušky je získání alespoň 60 % bodů ze dvou průběžných písemných testů (50 %) a seminární práce (50 %). Neúspěch písemné formy zkoušky má za následek opakování předmětu. Student může změnit výsledky písemné zkoušky o max. dva půlstupně směrem nahoru a dolů u ústní zkoušky (mimo hodnocení F z písemné části).
Navazující předměty
Informace učitele
Student musí sledovat aktuální stav v řešené problematice v médiích, na www stránkách MF ČR. Zejména pak projednávání a schvalování návrhu státního rozpočtu ČR na příslušný rok v Poslanecké sněmovně.
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2001, podzim 2002, podzim 2004, podzim 2005, podzim 2006, podzim 2007, podzim 2008.