PHPKO Entreprise and Cultural Differences

Faculty of Economics and Administration
Autumn 2006
Extent and Intensity
0/2/0. 3 credit(s). Type of Completion: z (credit).
Teacher(s)
doc. PhDr. Božena Šmajsová Buchtová, CSc. (seminar tutor)
doc. Ing. Pavla Marciánová, Ph.D. (assistant), Ing. Tomáš Psota, MBA (deputy)
Guaranteed by
doc. PhDr. Božena Šmajsová Buchtová, CSc.
Department of Business Management – Faculty of Economics and Administration
Contact Person: Dana Krejčí
Timetable of Seminar Groups
PHPKO/1: Tue 14:35–16:15 P103, B. Šmajsová Buchtová
Course Enrolment Limitations
The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
The capacity limit for the course is 85 student(s).
Current registration and enrolment status: enrolled: 0/85, only registered: 0/85, only registered with preference (fields directly associated with the programme): 0/85
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Při obchodním a podnikatelském styku s partnery jiných zemí je důležité znát vedle informací makroekonomických a mikroekonomických i informace o svérázu dané kultury. Jde o hodnoty a normy, které si lidé, žijící v dané kultuře, osvojují v průběhu svého života. Jsou předávány z generace na generaci a vytváří tzv. kulturní vzorec ovlivňující chování a jednání každého člena společenství. Mezi atributy kultury patří jazykové zvláštnosti, náboženství, hodnoty a postoje, tradice, vzdělání a výchova, uspořádání vztahů mezi lidmi (sociální organizace společenství lidí), společenské kontrolní mechanismy (právní řád a systém), politika, ekonomika (způsob rozdělování statků, materiální kultura, technologie) a další. Rozdíly v kulturních zvláštnostech různých zemí, které jsou významné pro obchodní a podnikatelskou činnost, jsou v předmětu probírány z hlediska těchto aspektů: - Hodnota času a časová orientace, podle níž se partneři různých kultur orientují buď na krátkodobější pracovní vztahy nebo dávají přednost dlouhodobější spolupráci. - Náboženská orientace, která určuje, zda jsou skutečnosti ovlivněné lidmi dané kultury nebo zda jsou určovány vůlí, která je mimo jejich dosah. - Povahové vlastnosti ovlivňující přístup k obchodnímu partnerovi. Ten je přijímán buď s důvěrou a čestností nebo naopak s opatrností a prověřováním. - Filosofická orientace života buď na výkon (západní kultura), upřednostňující při rozhodování pragmatické a racionální aspekty, nebo na současné prožívání života a mezilidských vztahů s akcentem na emocionální složku bytí (východní kultura). - Týmová spolupráce při pracovním jednání nebo preferování individuálního výkonu. Podrobněji budou v kurzu probírány zvláštnosti společenských konvencí vybraných zemí, které jsou důležité pro obchodní a podnikatelskou činnost českých firem, podniků a institucí. Kulturní specifika se budou týkat: 1. etikety (obecných pravidel společenského styku) používaného jednacího jazyka, formy a obsahu vizitky, oslovování, oblékání, společenského stolování, postavení ženy v dané kultuře, náboženství, uznávaných pracovních dnů a svátků, vhodných předmětů k darování, doporučených témat k rozhovoru, zásad písemného styku (obchodní dopisy), forem humoru; 2. přípravy na jednání, stylu jednání, způsobu vyjadřování a myšlení, přístupu k rozhodování a realizaci závazků, právního řádu a systému vybrané země. Pro podnikatelskou činnost je důležité znát i spotřebitelské zvyky a odlišnosti dané země, současné politické trendy, hlavní typy obchodních společenství a vnější strukturu řízení. Studenti se seznámí také s důležitými adresami potřebnými pro kontakt v dané zemi v oblasti obchodu a podnikání.
Syllabus (in Czech)
  • Tématický plán a obsahové zaměření seminářů (podle týdnů výuky) 1. Úvodní seminář – obsah a význam studia kulturních odlišností v obchodě a podnikání. Metody a techniky práce v semináři. Představení účastníků kurzu. Rozdělení do týmů. 2. Evropa - západní Oblast německy mluvících zemí: Německo, Rakousko, Švýcarsko Francouzská oblast: Belgie, Francie, Lucembursko, Nizozemí Státy jižní Evropy: Itálie, Portugalsko, Španělsko 3. Velká Británie a Irsko Evropa - severské státy: Dánsko, Finsko, Island, Norsko, Švédsko 4. Státy jihovýchodní Evropy: Albánie, Bosna a Hercegovina, Bulharsko, Chorvatsko, Jugoslávie, Kypr, Rumunsko, Řecko, Slovinsko,Turecko 5. Evropa – pobaltské země: Litva, Lotyšsko, Estonsko 6. Státy střední a východní Evropy: Česká republika, Slovensko, Polsko, Maďarsko 7. Evropa – státy bývalého Sovětského svazu: Rusko, Bělorusko, Kavkazské republiky - Arménie, Ázerbajdžán, Gruzie; Kazachstán, Ukrajina, Uzbekistán 8. Arabské státy: Alžírsko, Egypt, Jordánsko, Kuvajt, Libanon, Libye, Maroko, Saúdská Arábie, Spojené arabské emiráty (SAV), Sýrie, Tunisko Írán a Izrael 9. Afrika – vybrané státy: Angola, Etiopie, Jihoafrická republika (JAR), Keňa, Nigérie 10. Asie: Čínská lidová republika, Filipíny, Hongkong, Indie, Indonésie, Korejská republika, Malajsie, Pákistán, Singapur, Srí Lanka, Thajsko, Tchaj – wan Vietnam - zvláštnosti podnikatelské minority v České republice. Podnikání a obchod ve Vietnamu. 11. Asie – Japonsko. Jak úspěšně vyjednávat s Japonci. Specifické vlastnosti Japonců. Význam náboženství, jazykové a kulturní různosti. Kulturní odlišnosti. 12. Severní Amerika: Kanada, Spojené státy americké, Mexiko Jižní Amerika – vybrané státy: Argentina, Brazílie, Chile, Kolumbie, Venezuela 13. Závěrečný písemný test
Literature
  • Buchtová, B., Pokorný, J.: Podnikání a kulturní odlišnosti. Brno: ESF MU 2004, ISBN 80-210-3490-4
Assessment methods (in Czech)
Zápočet je udělen za aktivní účast na seminářích a za kvalitní přípravu prezentací. Prezentace jsou zpracovávány v Powerpointu a průběžně hodnoceny. Závěrečný test se píše zápočtovém týdnu. Test obsahuje tři otázky s časovým limitem na odpovědi půl hodiny. Test je hodnocen bodovou stupnicí se závěrečným hodnocením prospěl – neprospěl. Podmínkou úspěšného absolvování závěrečného testu je uspokojivé zodpovězení alespoň 70% otázek. Žádná z otázek nemůže být hodnocena známkou F.
Language of instruction
Czech
Further Comments
Study Materials
The course is taught annually.
The course is also listed under the following terms Autumn 2002, Autumn 2004, Autumn 2005, Autumn 2007, Autumn 2008.
  • Enrolment Statistics (Autumn 2006, recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/econ/autumn2006/PHPKO