CN_KHSTRP Corporate Strategic Management

Faculty of Economics and Administration
Autumn 2007
Extent and Intensity
0/0. 3 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
Teacher(s)
Ing. Viliam Záthurecký, MBA, Ph.D. (lecturer)
Guaranteed by
Ing. Viliam Záthurecký, MBA, Ph.D.
Department of Business Management – Faculty of Economics and Administration
Contact Person: Dana Krejčí
Prerequisites (in Czech)
Předmět Strategické řízení podniku poskytuje informace a znalosti o principech a základech uplatňování analytických metod v podniku, je koncipován jako průřezový, ve kterém se prolínají veškeré aspekty a témata používané a frekventované v oblasti podnikové ekonomie a podnikového hospodářství . Předmět poskytuje návod pro zajištění podnikatelského úspěchu v tržním hospodářství, předvídaní tržních příležitostí a řešení možných problému podniku, které mají strategický charakter. Přednášky kombinují praktické poznatky a teoretické směry pro oblast strategické analýzy podnikových procesů a zejména pro oblast tvorby nových strategických cílů, vizí a doporučení pro vrcholový management. Přednášky jsou organizovány způsobem přechodu od obecných informací, přes konkrétní podnikové analýzy až po schopnost studenta a týmu vytvořit návrh nové podnikové strategie. Problematika je probíraná z pohledu vnějšího okolí podniku, jakož i z pohledu vnitropodnikových faktorů, s cílem vytvoření kvalitní deskripce stávající situace a návrhu řešení pro podnikový management
Course Enrolment Limitations
The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives
Corporate Strategic Management (PHSTRP) The aim of this course is to present the functions, nature and methods of strategic management of a company. The topic area is focused especially on defining the concept of corporate strategy and its strategic targets, strategic diagnosis, monitoring of the company environment and forecasting its development. Stress is on describing the nature and possibilities of applications of individual methods of formulating and assessing company strategy. Methods covered enable the company to analyse the industry in which it operates and to forecast its future development, understand the competitors, its own position and to transform this analysis into the competitive strategy of concrete enterprise. Emphasis is also on the influence of the competitive strategy on the internal company atmosphere and its changes. The course consists of lectures and seminars. Seminars practice formulation of strategies through case studies. Credit requirements: active participation in seminars. Examination: oral.
Syllabus (in Czech)
  • 1) Vývojové tendence strategického řízení Vznik a vývoj strategického řízeni. Významní autoři a jejich práce. Základní přístupy ke strategickému řízení. 2) Modely strategického řízení Vybrané modely procesu strategického řízení (hlavní myšlenkový proud, logický inkrementalismus, Greinerův model aj.) 3) Poslání podniku Poslání podniku - formulace mise. Podnikové cíle, jejich stanovováni. Shareholderské a stakeholderské pojetí podniku. Analýza vlivu zájmových skupin. 4) Analýza vnějšího prostředí STEP analýza, analýza ekonomických charakteristik odvětví, analýza hybných sil v odvětví, 5) Analýza konkurence analýza konkurence v odvětví - Porterův model, strategické mapy, analýza konkurentů, analýza atraktivity odvětví. 6) Analýza vnitřního prostředí Evaluace dosavadní strategie, analýza výsledků v jednotlivých oblastech, analýza citlivosti podniku, portfolio analýza, SPÁČE analýza, 7) analýza faktorů úspěchů klíčové faktory úspěchu, analýza konkurenceschopnosti, SWOT analýza. 8) Volba strategie Generováni strategických alternativ, volba strategie, typy strategií (integrační, intenzivní, diverzifikační, obranné), výběr vhodné strategie. 9) Implementace strategie Organizační struktura, organizační procesy, obsazování rolí. 10) Řízení strategické změny Organizační příprava na zavedení strategie, rekonfigurace operačních procesů, realizace strategie s podporou plánovacích a administrativních systémů. Tématický plán seminářů 1. 2. 3. První prezentace jednotlivých týmů Je prezentována a diskutována deskripce podniku dle zadané struktury 4. 5. 6. Druhá prezentace jednotlivých týmů Je prezentována a diskutována analýza a strategie podniku, včetně návrhu její implementace dle zvolených metodických postupů. 7. Závěrečné hodnocení
Literature
  • KEŘKOVSKÝ, Miloslav and Oldřich VYKYPĚL. Strategické řízení : teorie pro praxi. Vyd. 1. Praha: C.H. Beck, 2002, xii, 172. ISBN 807179578X. info
  • BARTES, František. Konkurenční strategie firmy. Vyd. 1. Praha: Management Press, 1997, 124 s. ISBN 80-85943-41-7. info
  • HRON, Jan, Ivana TICHÁ and Jan DOHNAL. Strategické řízení. 2. vyd. Praha: Česká zemědělská univerzita, 1995, 221 s. ISBN 80-213-0255-0. info
  • SCHOLES, Kevan. Cesty k úspěšnému podniku : stanovení cíle, techniky rozhodování. Edited by Gerry Johnson. Vyd. 1. Praha: Computer Press, 2000, xxviii, 80. ISBN 8072262203. info
  • PORTER, Michael E. Konkurenční strategie :metody pro analýzu odvětví a konkurentů. Translated by Karel Kvapil. Praha: Victoria Publishing, 1994, xv, 403 s. ISBN 80-85605-11-2. info
  • STADLER, Susanne. Strategický management :nástroje, aplikace. Translated by Magda Schulmeisterová. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2000, 258 s. ISBN 802102304X. info
Assessment methods (in Czech)
Povinností studenta, který bude účastníkem týmu je prezentovat 1 seminární práci – strategickou analýzu zvoleného podniku za semestr formou týmové práce, v týmu bude max. 5 studentů, ke kvalitě jeho zpracování bude přihlíženo při konečném hodnocení. Organizační rozdělení do skupin – týmů bude provedeno na prvních dvou setkáních, na kterých se budou moci přihlásit a domluvit se na konkrétním termínu vystoupení. Termíny prezentací budou kopírovat harmonogram přednášek a seminářů. Samotná prezentace musí být vypracována v MS PowerPointu. Nedodržení termínu prezentace bez řádné omluvy je považováno za nesplnění předpokladů připuštění ke zkoušce. Kurz bude zakončen zkouškou formou kolokvia . Pro úspěšné absolvování musí studenti prezentovat týmově seminární práci formou PP prezentace a volného výkladu. V průběhu semestru se nebude psát žádný test, ale přesto vyučující doporučuje průběžně si ověřovat získané znalosti v autokorekčních testech .
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
Information on completion of the course: 15. 1. 2007 - 3. 6. 2007
The course can also be completed outside the examination period.
The course is taught annually.
The course is taught: in blocks.
Note related to how often the course is taught: 12 hodin.
The course is also listed under the following terms Autumn 2006.
  • Enrolment Statistics (recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/econ/autumn2007/CN_KHSTRP