MPH_RESP Rétorika a společenský protokol

Ekonomicko-správní fakulta
podzim 2009
Rozsah
0/2/0. 4 hodiny jedenkrát za 14 dní. 4 kr. Ukončení: k.
Vyučující
doc. PhDr. Božena Šmajsová Buchtová, CSc. (cvičící)
Mgr. Kateřina Hradová (cvičící)
Garance
doc. PhDr. Božena Šmajsová Buchtová, CSc.
Katedra podnikové ekonomiky a managementu – Ekonomicko-správní fakulta
Kontaktní osoba: Vlasta Radová
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
MPH_RESP/1: každý sudý čtvrtek 9:20–12:45 S301, B. Šmajsová Buchtová
MPH_RESP/2: každý lichý čtvrtek 9:20–12:45 S301, B. Šmajsová Buchtová
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 28 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/28, pouze zareg.: 0/28, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/28
Jiné omezení: Počet studentů je limitován na seminární skupiny po 14 studentech
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
V úvodu studia rétoriky je stručně vysvětleno její historické a kulturní pozadí. Studenti se seznamují s významem jazykové komunikace a kulturností projevu jak z hlediska běžného dorozumívání mezi lidmi, tak i z hlediska budoucího uplatnění v řídící činnosti. Strukturu výuky kurzu (i každého jednotlivého setkání) tvoří čtyři části: I. Úvodní psychofyzická relaxace Je zaměřena na tělesné a duševní uvolnění, na odstranění záporných faktorů a jejich vlivu na hlas (potlačené city, zmatené myšlení, nesprávné návyky držení těla, nežádoucí ovládání dechu vnějšími svaly, zátěž jemných hrtanových svalů při tvoření zvuku, psychické napětí). II. Příprava a stylistická výstavba mluvených projevů v praxi Ve druhé části jsou studenti vedeni ke srozumitelnému a jednoznačnému vyjádření stanovisek a názorů, k přesnému formulování problémů, k vyjádření logického sledu myšlenkových postupů, k dovednosti argumentovat a vést diskusi, k umění zaujmout posluchače. Podrobněji jsou probírána témata: příprava a jazykový sloh mluvených projevů a rozdíl mezi projevem mluveným a psaným. Pozornost je věnována stylistické výstavbě mluvených projevů s důrazem na racionální stránku řeči (referát, diskusní příspěvek, přednáška, debata) a mluveným projevům s důrazem na emotivní stránku řeči (slavnostní proslovy – proslov oslavný, smuteční, přípitek; řeč politická a řeč slavnostní). Akcent je ve výuce kladen na výběr a využití jazykových prostředků pro mluvený projev, na kontakt s posluchači a na sociálně psychologické aspekty řečových projevů. III. Technika mluveného projevu Ve třetí části je probírána technika mluveného slova s důrazem na: - pravidla češtiny (správná výslovnost hlásek, rytmus řeči, přízvuk) - dikci (dýchání – respirace, tvoření hlasu – fonace, výslovnost – artikulace) - spisovnou výslovnost (pravidla výslovnosti českých a přejatých slov) - mluvený projev ( významový přízvuk, práce s předložkou) IV. Kulturnost projevu Dynamický charakter ekonomického prostředí vyžaduje kromě požadavků odborné kvalifikace i rozvoj kvalifikace sociální. Její součástí je i umění jednat s lidmi a chovat se ve společnosti. Studenti se prostřednictvím aktivních metod výuky seznámí se základy etikety společenských kontaktů.

Hlavní cíle kurzu jsou:
- zdokonalit strategii úspěšného osobního jednání prostředky správného vystupování zvládáním stresu a rétorickými dovednostmi
- osvojit si pravidla sociální interakce a komunikativního procesu
- zvládnout techniku mluvené řeči - správné zacházení s dechem a hlasem, přesné dodržování artikulace
- naučit se pravidla výslovnosti spisovné češtiny
- kultivovat společenský projev
Osnova
  • Tématický plán a obsahové zaměření seminářů (podle týdnů výuky): Vzhledem k aktivním metodám výuky s použitím videotechniky probíhá výuka v čtyřhodinových blocích tj. jedenkrát za 14 dnů.
  • I.
  • - Úvodní seminář – seznámení s obsahem a formou výuky; zadání témat společenského protokolu.
  • - Představení účastníků kurzu formou tréninku prezentačních dovedností. Práce se sociálními informacemi.
  • - Rétorika v dějinách; stručná historie řečnictví.Vývoj funkce mluvené řeči.
  • - Prezentace volného tématu – videotrénink se zpětnou vazbou.
  • II.
  • - Úvodní psychofyzická relaxace – nácvik aktivace páteře, nácvik schopnosti vnímat návyky při dýchání a uvědomovat si nové zkušenosti.
  • - Prezentace mluveného projevu – referát – videotrénink se zpětnou vazbou.
  • - Zásady přesvědčivé sebereprezentace a možnosti jejího nácviku. Metody posilování sebedůvěry.
  • - Společenský protokol – Takt a ohleduplnost (kouření, mobilní telefon); pozdrav – formy pozdravu; podání ruky; představování; role a forma vizitky; oslovování, tykání a vykání, tituly v řeči a v dopise; společenská chůze, držení těla, první dojem; řeč těla.
  • Videofilm „Etiketa“, I. díl. Autor J. Špaček
  • III.
  • - Úvodní psychofyzická relaxace – cvičení vedoucí k uvolnění tenze v dýchacích svalech.
  • - Prezentace mluveného projevu – diskusní příspěvek. Videotrénink se zpětnou vazbou.
  • - Stavba mluveného projevu. Požadavky kladené na mluvený projev. Výběr jazykových prostředků.
  • - Společenský protokol – Rituál obdarovávání; sliby; omluva; společenské přednosti; pravidla u stolu; kompromisy a tabu; chování v restauraci; obchodní oběd v restauraci – povinnosti hostitele; hostiny, bankety, společenská setkání; pozvánky; návštěvy.
  • Videofilm „Etiketa“ I. a II. díl. Autor J. Špaček
  • IV.
  • - Úvodní psychofyzická relaxace – cvičení zaměřená na přesunutí vnímání hlasu sluchem k vnímání fyzického pocitu hlasu v oblasti bránice.
  • - Prezentace mluveného projevu – přednáška. Videotrénink se zpětnou vazbou.
  • - Časový plán projevu. Kontakt s posluchači. prostorové uspořádání. Příprava pomůcek a využití techniky.
  • - Cvičení správné artikulace – samohlásky a souhlásky.
  • - Společenský protokol –Vstup do zaměstnání. Chování na pracovišti. Videofilm „Etiketa“ I. část
  • V.
  • - Úvodní psychofyzická relaxace – cvičení zaměřená na odstranění trémy a stresu při řečových vystoupeních.
  • - Výcvik argumentace formou Robertsovy anglické debaty. Videotrénink se zpětnou vazbou.
  • - Pravidla výslovnosti českých a přejatých slov. Cvičení na větný přízvuk a na práci s předložkou.
  • - Společenský protokol - Člověk v rodinném prostředí. Člověk na ulici a v dopravě. Jednání na úřadech. Jednání s cizinci.
  • VI.
  • - Úvodní psychofyzická relaxace – cvičení zaměřená na práci s dechem.
  • - Prezentace mluveného projevu – proslov oslavný, smuteční, přípitek (možnost individuálního výběru). Videotrénink se zpětnou vazbou.
  • - Fráze v mluveném projevu. Stylistická cvičení zaměřená na: nadbytečná slova, nevhodný pořádek slov ve větě, kupení větných členů ve stejném pádu, nadužívání podstatného jména slovesného, nelogičnost ve vyjadřování, volba výrazu.
  • - Společenský protokol - Společenská konverzace a korespondence (pravidla rozhovoru; technika kladení otázek; umění naslouchat; technika telefonování; pravidla užívání mobilních telefonů; zásady obchodní korespondence).
  • VII.
  • - Úvodní psychofyzická relaxace – cvičení vedoucí k fyzickému uvolnění pomocí představy.
  • - Závěrečná prezentace vybraného projevu. Videotrénink se zpětnou vazbou.
  • - Společenský protokol – závěrečný test.
Literatura
  • ŠMAJSOVÁ BUCHTOVÁ, Božena. Cvičné texty z rétoriky. Brno: MU v Brně, 2005, 83 s. I. ISBN 80-210-3752-0. info
  • ŠMAJSOVÁ BUCHTOVÁ, Božena. Rétorika. Praha: Grada Publishing, 2005, 210 s. I. ISBN 80-247-0868-X. info
Výukové metody
Trénink techniky mluveného projevu. Cvičné texty k rozvoji rétorických dovedností. Prezentace mluveného projevu – proslov oslavný, smuteční, přípitek, referát, diskusní příspěvek, přednáška, interview, tisková konference, argumentace formou Robertsovy anglické debaty. Videotrénink se zpětnou vazbou.
Metody hodnocení

V zápočtovém týdnu si studenti připraví a prezentují vybraný typ mluveného projevu.
Závěrečný test ze společenského protokolu a z mluvnických cvičení se píše ve zkouškovém období.Spočívá ve volné odpovědi na tři otázky v časovém limitu půl hodiny. Test je hodnocen bodovou stupnicí se závěrečným hodnocením prospěl - neprospěl. Podmínkou úspěšného absolvování závěrečného testu je uspokojivé zodpovězení alespoň 70% otázek. Žádná z otázek nemůže být hodnocena známkou F.
Dopustí-li se student u zkoušky nedovoleného jednání jako je opisování, vynášení zadání testů, používání nedovolených pomůcek, jednání narušující průběh zkoušky a její objektivitu, přeruší učitel zkoušku a podle závažnosti přestupku udělí klasifikaci do ISu F, nebo FF, případně i FFF.

Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Nezapisují si studenti, kteří absolvovali předmět PHRESP.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2010, podzim 2010, jaro 2011, podzim 2011, jaro 2012, podzim 2012, jaro 2013, podzim 2013, jaro 2014, podzim 2014, jaro 2015, podzim 2015, jaro 2016, podzim 2016, jaro 2017, podzim 2017, jaro 2018, podzim 2018, jaro 2019.