KHPVOC Psychology of Trade

Faculty of Economics and Administration
Spring 2008
Extent and Intensity
0/0. 3 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
Teacher(s)
doc. PhDr. Božena Šmajsová Buchtová, CSc. (lecturer)
Ing. Boris Janča (assistant)
Guaranteed by
doc. PhDr. Božena Šmajsová Buchtová, CSc.
Department of Business Management – Faculty of Economics and Administration
Contact Person: Vlasta Radová
Timetable
Sat 23. 2. 8:30–11:50 P201, Sat 15. 3. 8:30–11:50 P201, Sat 5. 4. 8:30–11:50 P201
Course Enrolment Limitations
The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Předmět je tematicky členěn do šesti celků s časovou dotací 4 hodin : I. Image firmy; II. Taktika a strategie obchodního jednání; III. Umění uzavřít obchod; IV. Psychologie osobního prodeje; V. Komunikační dovednosti v obchodním styku; Jednání s obchodními partnery. VI.Etické zásady v obchodním jednání. Kulturně podmíněné rozdíly v obchodním styku. V úvodní části jsou stručně vysvětleny předpoklady úspěšného obchodního jednání s akcentem na zdravou úroveň sebejistoty a umění pracovat s časem a s informacemi. V další části jsou vymezeny fáze kultivovaného obchodního jednání. Podrobně je analyzována příprava na jednání, prezentace obchodní nabídky a proces vyjednávání. Další část je věnována psychologii osobního prodeje. Nezbytnou výbavou dobrého obchodního zástupce, vyjednavače jsou komunikativní dovednosti. Důraz je kladen na řeč těla jako prostředek komunikace, techniku kladení otázek a na techniku telefonování. Samostatná část je věnována osobnímu image muže a ženy v obchodním styku. Úspěšnost v mezinárodním obchodě je podmíněna znalostmi společenských konvencí dané kultury, jimž je věnována závěrečná část kurzu.
Syllabus (in Czech)
  • Tématický plán a obsahové zaměření seminářů (podle týdnů výuky): I. Úvodní seminář Úvod do psychologie obchodní činnosti Představení účastníků kursu – trénink prezentačních dovedností Zadání témat k samostatnému studiu a k přípravě prezentace ve výuce Image firmy. Vytváření žádoucího image firmy princip diferenciace Nositelé image firmy Vztah mezi organizační kulturou firmy a jejím image II. Taktika a strategie obchodního jednání Předpoklady úspěšného obchodního jednání Psychologické proměnné vstupující do mezilidského vztahu v obchodní činnosti Příprava na obchodní jednání v tuzemsku a v zahraničí. Zásady týmového jednání Fáze obchodního jednání Způsoby vyjednávání. Nátlakové taktiky a jejich zdolávání. Příklad z praxe – případová studie. Praktický nácvik úspěšné vyjednávací strategie III Umění uzavřít obchod Prodejce – profesionál Forma prezentace obchodní nabídky Zdolávání námitek Stanovení obchodních podmínek Navázání perspektivního obchodního vztahu Videofilm „Prodejní rozhovor“ s následnou diskusí ve skupině IV Psychologie osobního prodeje Pravidla obchodního rozhovoru Motivace odlišných zákaznických typů Řízení péče o zákazníky Týmová práce a řetězec dodavatel/ zákazník Videofilm „Nároční zákazníci“ s následnou diskusí ve skupině V Komunikační dovednosti v obchodním styku Komunikativní dovednosti (umění naslouchat, technika kladení otázek, technika telefonování, obchodní korespondence) Řeč těla jako prostředek komunikace Videofilm „Řeč těla v obchodním styku“ s následnou diskusí ve skupině Jednání s obchodními partnery Etiketa v obchodním jednání (oslovování, pravidla představování, společenské přednosti, forma a role vizitky, zásady podnikatelské diplomacie) Pravidla společenského chování pro muže a ženy v obchodním styku Osobní image muže a ženy Debata s odborným poradcem VI Etické zásady v obchodním podnikání Etické zásady jednání Mravní aspekty rozhodování Praktické nástroje řešení etických problémů v obchodních situacích Týmové řešení případové studie s následnou diskusí ve skupině Kulturně podmíněné rozdíly v obchodním styku Zvyklosti zemí Evropské unie Země východní Evropy Vyjednávání s Japonci. Americká kultura. Arabské země. VII Závěrečný písemný test
Literature
  • ŠMAJSOVÁ BUCHTOVÁ, Božena and Viktor KULHAVÝ. Psychologie v obchodní činnosti firmy. (Psychology of business.). Brno. Brno: Masarykova univerzita, 2006, 101 pp. I. ISBN 80-210-4061-0. info
  • ŠMAJSOVÁ BUCHTOVÁ, Božena and Jiří POKORNÝ. Podnikání a kulturní odlišnosti (Business and cultural differencies). Brno: ESF MU, 2004, 247 pp. skripta. ISBN 80-210-3490-4. info
Assessment methods (in Czech)
Studenti zpracovávají v průběhu semestru jednu seminární práci. Závěrečný písemný test spočívá ve volné odpovědi na tři otázky v časovém limitu půl hodiny. Test je hodnocen bodovou stupnicí se závěrečným hodnocením prospěl - neprospěl. Podmínkou úspěšného absolvování závěrečného testu je uspokojivé zodpovězení alespoň 70% otázek. Žádná z otázek nemůže být hodnocena známkou F. Dopustí-li se student u zkoušky nedovoleného jednání jako je opisování, vynášení zadání testů, používání nedovolených pomůcek, jednání narušující průběh zkoušky a její objektivitu, přeruší učitel zkoušku a podle závažnosti přestupku udělí klasifikaci do ISu F, nebo FF, případně i FFF. Pokud student uspěje v písemném testu a chce si získanou známku zlepšit, je možné se přihlásit u vyučujícího k ústní zkoušce.
Language of instruction
Czech
Further Comments
The course is taught annually.
The course is also listed under the following terms Spring 2007, Spring 2009.
  • Enrolment Statistics (Spring 2008, recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/econ/spring2008/KHPVOC