MKV_EKVZ Ekonomika vzdělávání

Ekonomicko-správní fakulta
jaro 2012
Rozsah
0/0. 5 kr. k =1. Ukončení: zk.
Vyučující
doc. Ing. Ladislav Janíček, Ph.D., MBA, LLM (přednášející)
Ing. Markéta Páleníková, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Ing. Zuzana Špačková, Ph.D. (přednášející)
Ing. Markéta Páleníková, Ph.D. (cvičící)
Garance
Ing. Markéta Páleníková, Ph.D.
Katedra veřejné ekonomie – Ekonomicko-správní fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Kateřina Kociánová
Dodavatelské pracoviště: Katedra veřejné ekonomie – Ekonomicko-správní fakulta
Předpoklady
! KVEKSK Ekonomika vzděl. a vědy
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Hlavní cíle kursu jsou: prohloubení znalostí týkající se ekonomiky vzdělávání;
seznámení se s teorií lidského kapitálu a pochopení vztahu vzdělání a trhu práce;
porozumění poslání, pravidel řízení a financování státních i nestátních škol všech stupňů v ČR;
seznámení se s východisky, stavem a trendy vzdělávací politiky ČR a EU;
orientace v problémech současného vzdělávacího systému;
seznámí se s principy řízení, financování a kontroly tohoto systému;
objasnění problematiky celoživotního vzdělávání;
porozumění obsahu pojmu kvalita ve vzdělávání a hodnocení vzdělávací instituce z hlediska dosahování kvality;
Osnova
  • Obsah kurzu je rozdělen do čtyřech bloků. V rámci prvního bloku jsou probrány následující témata:
  • Význam a ekonomický rozměr vzdělávání; teorie lidského kapitálu a vztah vzdělání a trhu práce;
  • V rámci druhého bloku jsou probrány následující témata:
  • Vzdělávací systém v ČR (jednotlivé stupně vzdělávací soustavy), systém řízení a financování regionálního vzdělávání;
  • V rámci třetího bloku jsou probrány následující témata:
  • Systém řízení a terciárního vzdělávání včetně celoživotního vzdělávání;
  • Poslední blok bude věnován:
  • Vzdělávací politice ČR a EU, principům a trendům jednotlivých vzdělávacích systémů; Problematice dosahování kvality a efektivnosti ve vzdělávacím procesu.
Literatura
    povinná literatura
  • REKTOŘÍK, Jaroslav, Vladimír HYÁNEK, Ivan MALÝ a Jan ŠELEŠOVSKÝ. Ekonomika a řízení odvětví veřejného sektoru. druhé aktualizované. Praha: Ekopress, s.r.o., 2007, 309 s. Ekonomie. ISBN 978-80-86929-29-3. info
  • FILIPOVÁ, Lenka. Lidský kapitál a jeho efektivní využití jako zdroj ekonomického růstu v České republice. Praha: Národohospodářský ústav Josefa Hlávky, 2008, 95 s. ISBN 8086729389. info
  • MATĚJŮ, Petr a N. A. BARR. České vysoké školství na křižovatce : investiční přístup k financování studia na vysoké škole v sociologické reflexi. Edited by Natalie Simonová. Praha: Sociologický ústav Akademie věd ČR, 2005, 263 s. ISBN 8073300729. info
  • BENČO, J. Ekonómia vzdelávania. Bratislava: IRIS,
    doporučená literatura
  • BASL, Josef. (Ne)rovné šance na vzdělání : vzdělanostní nerovnosti v České republice. Edited by Petr Matějů - Jana Straková. Vyd. 1. Praha: Academia, 2006, 411 s. ISBN 8020014004. info
  • Lidský kapitál a investice do vzdělání : sborník z 8. ročníku mezinárodní vědecké konference 20.-21.září 2005. 1. vyd. Praha: Vysoká škola finanční a správní, 2005, 184 s. ISBN 8086754502. info
  • Vzdělání a trh : sborník textů. Edited by Tereza Urbanová. Praha: Liberální institut, 2003, 39 s. ISBN 8086389316. info
  • LIESSMANN, Konrad Paul. Teorie nevzdělanosti : omyly společnosti vědění. Translated by Jana Zoubková. Vyd. 1. Praha: Academia, 2008, 125 s. ISBN 9788020016775. info
Výukové metody
přednášky, diskuse, skupinové projekty, prezentace
Metody hodnocení
Kurz je zakončen závěrečnou ústní zkouškou. Podmínkou připuštění ke zkoušce je úspěšné absolvování závěrečného online testu a odevzdání vyhovujícího POTu.Student, který neuspěje v písemném testu, má možnost druhého pokusu.
Dopustí-li se student u zkoušky nedovoleného jednání, zejména používání různých nedovolených pomůcek („taháků“), opisování, vynášení zadání testů a vůbec jednání narušující průběh zkoušky, přeruší učitel zkoušku a podle závažnosti přestupku udělí klasifikaci do ISu F, nebo FF, případně i FFF. Uvedený postup se vztahuje na všechny aktivity, které vstupují do závěrečného hodnocení předmětu, (POTy, seminární práce, referáty, apod.).
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá blokově.
Poznámka k četnosti výuky: 12 hodin.
Nezapisují si studenti, kteří absolvovali předmět KVEKSK.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2010, jaro 2011, jaro 2014, jaro 2015.