BPH_MAR1 Marketing 1

Ekonomicko-správní fakulta
jaro 2013
Rozsah
2/2/0. 8 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Ing. Klára Kašparová, Ph.D. (přednášející)
Ing. Klára Kašparová, Ph.D. (cvičící)
doc. Ing. Alena Klapalová, Ph.D. (přednášející)
Ing. Ladislava Kuchynková, Ph.D. (cvičící)
doc. Ing. Pavla Marciánová, Ph.D. (cvičící)
Garance
Ing. Klára Kašparová, Ph.D.
Katedra podnikové ekonomiky a managementu – Ekonomicko-správní fakulta
Kontaktní osoba: Vlasta Radová
Dodavatelské pracoviště: Katedra podnikové ekonomiky a managementu – Ekonomicko-správní fakulta
Rozvrh
Út 14:35–16:15 P101
  • Rozvrh seminárních/paralelních skupin:
BPH_MAR1/01: Čt 10:15–11:50 S310, P. Marciánová
BPH_MAR1/02: Čt 14:35–16:15 S309, K. Kašparová
BPH_MAR1/03: Čt 12:00–13:35 S310, L. Kuchynková
BPH_MAR1/04: Čt 13:45–15:20 S310, L. Kuchynková
BPH_MAR1/05: Út 16:20–17:55 S310, K. Kašparová
BPH_MAR1/06: Čt 16:20–17:55 S313, K. Kašparová
Předpoklady
(! PHMARI Marketing I ) && (! BPH_ZMAR Základy marketingu )
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Předmět si smí zapsat nejvýše 153 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/153, pouze zareg.: 0/153
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Předmět Marketing I. navazuje na znalosti získané v kurzech ekonomie, sociologie, psychologie a nauky o podniku. Kurz seznamuje studenty s vývojem koncepcí marketingového řízení a s různými náhledy na marketing z hlediska jeho poslání a cílů. Následně se věnuje jednotlivým analýzám prostředí, ve kterém se podnik pohybuje, otázkám kupního chování spotřebitele, jednotlivým nástrojům marketingového mixu a problematice jeho řízení i na globálních trzích. Speciální pozornost je také kladena na vysvětlení zpracování marketingového plánu, ve kterém student uplatní všechny získané poznatky z tohoto předmětu, a na jeho realizaci.


Samotný předmět je rozdělen na dvě části – přednášky, kde se vyučující věnuje výše zmíněným okruhům a doplňuje je o informace jdoucí nad rámec základní literatury a semináře, kde vyučující očekává diskusi nad jednotlivými případovými studiemi, aktuálními marketingovými problémy a nad seminárními prácemi.


Na konci tohoto předmětu bude student schopen:
- vysvětlit jednotlivé pohledy na marketingové řízení, na marketing obecně a na jeho jednotlivé typy;
- popsat jednotlivé prvky marketingového mixu;
- vysvětlit problematiku řízení marketingového mixu;
- identifikovat klíčové body v kupním chování spotřebitele z pohledu marketingu;
- použít jednotlivé metody analýzy prostředí;
- sestavit na základě nabytých znalostí marketingový plán;
- vytvořit prezentaci v programu Microsoft Office PowerPoint a vtěsnat stěžejní části sdělení do časově ohraničeného úseku.;
Osnova
  • Výuka probíhá formou přednášek (obsah jednotlivých přednášek viz níže) a seminářů, kde se řeší aktuální případové studie z podnikohospodářské praxe.

  • Osnova přednášek:
  • Přednáška I. – Marketing – uvedení do problematiky (vývoj názorů na funkci marketingu, jednotlivé koncepce marketingového řízení, různé typy marketingu, problematika marketingového mixu);
  • Přednáška II. – Prostředí podniku (rozdíl mezi makro- a mikroprostředím, detailní vysvětlení faktorů makroprostředí podniku, detailní vysvětlení faktorů mikroprostředí podniku, vysvětlení příslušných analýz (SWOT analýza, STEP analýza, Porterova analýza pěti konkurenčních sil));
  • Přednáška III. – Koncepce cíleného marketingu (segmentace, targeting, positioning);
  • Přednáška IV. – Sestavení marketingového plánu (objasnění důležitosti sestavování marketingového plánu, vysvětlení struktury marketingového plánu, vysvětlení sestavení marketingového plánu na reálné marketingové kampani);
  • Přednáška V. – Marketingový výzkum (marketingový informační systém a jeho vztah k marketingovému výzkumu, význam marketingového výzkumu, jednotlivé typy výzkumů a jejich výhody a nevýhody, jednotlivé metody a techniky marketingového výzkumu a jejich výhody a nevýhody, výzkumný proces a jeho požadavky na informace, výběr vzorku);
  • Přednáška VI. – Kupní chování zákazníka (modely kupní chování zákazníka, jednotlivé psychologické faktory mající vliv na to, jak spotřebitel postupuje v nákupním chování, aktuální výzkumy kupního chování);
  • Přednáška VII. – Produkt I. (identita a image, vrstvy produktu, výrobková řada, výrobkový mix, značka a značková politika, dokumentace na reálných příkladech);
  • Přednáška VIII. – Produkt II. (životní cyklus produktu a z něj vyplývající strategie, kritika koncepce životního cyklu produktu, analýza portfolia a jeho jednotlivé modely, kritika portfoliových modelů);
  • Přednáška IX. – Cena (širší a užší pohled na cenu v marketingovém pojetí, faktory ovlivňující způsob stanovení ceny, metody stanovení ceny, cenové strategie);
  • Přednáška X. – Distribuce (marketingová distribuční cesta, úrovně marketingové distribuční cesty a jejich výhody a nevýhody, typy marketingových distribučních cest, jednotlivé typy marketingových distribučních systémů, jednotlivé typy distribuce a jejich výhody a nevýhody);
  • Přednáška XI. – Propagace (integrovaný komunikační mix, jednotlivé nástroje komunikačního mixu, metody stanovení rozpočtu);
  • Přednáška XII. – Vytváření konkurenčních strategií (strategie leadera trhu, strategie vyzyvatele, strategie outsidera, dokumentace na reálných příkladech);
  • Přednáška XIII. – Globální marketing (úrovně mezinárodního zapojení, internacionalizace a globalizace, problémy spojené s vedením globálního marketingového mixu, dokumentace na reálných příkladech).;
Literatura
    povinná literatura
  • Marketing management. Edited by Philip Kotler. 10. rozšířené vyd. Praha: Grada, 2001, 719 s. ISBN 8024700166. info
  • FORET, Miroslav, Klára KAŠPAROVÁ, Michael DOLEŽAL a Radoslav ŠKAPA. Marketing. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita v Brně, 2004, 166 s. ISBN 80-210-3500-5. info
    doporučená literatura
  • LUKÁŠOVÁ, Růžena a kol. Měření spokojenosti občanů s veřejnými službami jako součást řízení kvality v organizacích veřejného sektoru. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, Ekonomicko-správní fakulta, 2009, 118 s. ISBN 978-80-210-5112-6. info
  • CIMLER, Petr a Dana ZADRAŽILOVÁ. Retail management. Vyd. 1. Praha: Management Press, 2007, 307 s. ISBN 9788072611676. info
  • KOTLER, Philip a Gary ARMSTRONG. Marketing. Translated by Hana Machková. Praha: Grada, 2004, 855 s. ISBN 8024705133. info
  • KOTLER, Philip. Marketing podle Kotlera :jak vytvářet a ovládnout nové trhy. Translated by Pavel Medek. Vyd. 1. Praha: Management Press, 2000, 258 s. ISBN 80-7261-010-4. info
Výukové metody
Základní využité výukové metody jsou přednáška a seminář. V rámci přednášek jsou dále využity slovní a diskusní metody výuky. V rámci seminářů se využívají situační a inscenační metody výuky, což má za cíl propojit kognitivní učení s učením sociálním. Při prezentacích jednotlivých teamů se navíc využívá mechanismu nápodoby. Při prezentacích seminárních projektů jednotlivých teamů se navíc využívá mechanismu nápodoby.

Metody hodnocení
Předmět je ukončen písemným testem, k němuž je připuštěn pouze ten, kdo splnil níže uvedené požadavky.


- řádné odevzdání a prezentování seminární práce;
- hodnocení seminární práce známkou A-E;
- hodnocení průběžného testu známkou A-E;
- řádná docházka (účast na seminářích je povinná).

Podmínkou úspěšného absolvování zkouškového testu je dosažení alespoň 60 % z celkového počtu bodů, tj. alespoň 12 bodů.

Konečné hodnocení:
Závěrečná známka z předmětu je dána průměrem známky ze seminární práce (známka v rozmezí A-E) a známky ze závěrečného testu (známka v rozmezí A-E). Zaokrouhluje se vždy směrem nahoru.

Jakékoli opisování, zaznamenávání nebo vynášení testů, používání nedovolených pomůcek jakož i komunikačních prostředků nebo jiné narušování objektivity zkoušky (zápočtu) bude považováno za nesplnění podmínek k ukončení předmětu a za hrubé porušení studijních předpisů. Následkem toho uzavře vyučující zkoušku (zápočet) hodnocením v ISu známkou "F" a děkan zahájí disciplinární řízení, jehož výsledkem může být až ukončení studia.

Navazující předměty
Další komentáře
Studijní materiály
Poznámka k ukončení předmětu: Pro připuštění ke zkoušce je třeba vypracovat, odevzdat a prezentovat zadanou seminární práci
Předmět je vyučován každoročně.
Nezapisují si studenti, kteří absolvovali předmět PHMARI.
Nachází se v prerekvizitách jiných předmětů
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2010, jaro 2011, jaro 2012, jaro 2014, jaro 2015, jaro 2016, jaro 2017, jaro 2018, jaro 2019, jaro 2020, jaro 2021, jaro 2022, jaro 2023, jaro 2024, jaro 2025.