PV110 Základy filmové řeči

Fakulta informatiky
podzim 2012
Rozsah
2/1/1. 3 kr. (plus ukončení). Ukončení: k.
Vyučující
Mgr. BcA. Robert Král, Ph.D. (přednášející), doc. RNDr. Petr Sojka, Ph.D. (zástupce)
doc. RNDr. Petr Sojka, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Martin Kacvinský (cvičící)
Mgr. Daniel Poľan (cvičící)
Ing. Pavel Šiler (cvičící)
Mgr. Radek Gomola (pomocník)
Bc. Václav Mach (pomocník)
Bc. Tomáš Kotlant, DiS. (pomocník)
Tomáš Knězek (pomocník)
Tomáš Vymazal (pomocník)
Mgr. Miroslava Jarešová (pomocník)
Garance
prof. Ing. Jiří Sochor, CSc.
Katedra vizuální informatiky – Fakulta informatiky
Kontaktní osoba: doc. RNDr. Petr Sojka, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra vizuální informatiky – Fakulta informatiky
Rozvrh
St 18:00–19:50 D3
  • Rozvrh seminárních/paralelních skupin:
PV110/01: Út 16:00–17:50 B311, D. Poľan
PV110/02: Čt 18:00–19:50 B311, M. Kacvinský
Předpoklady
Hlubší zájem o problematiku tvorby audiovizuálního díla. Je vhodné mít základy el. publikování z předmětu PB029 Elektronická příprava dokumentů
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Na konci tohoto kurzu bude studentka/student schopna/schopen: využít znalosti základů scenáristiky, dramaturgie, střihové skladby a režie při tvorbě svého audiovizuálního díla; ze znalosti nezbytného teoretického základu vytvářet svůj vlastní scénář, a ten na základě reflexe a sebereflexe zdokonalovat tak, aby výsledek byl bezprostředně použitelný pro natáčení krátkého (hraného či dokumentárního) snímku, např. v jarním semestru v kurzu PV113 Produkce audiovizuálního díla a následné prezentaci na filmovém festivalu; rozumět a prakticky vytvářet a realizovat tvůrčí i technickými procesy potřebné pro vznik filmové etudy; v navazujícím předmětu PV113 Produkce audiovizuálního díla v jarním semestru realizovat vlastní projekt, tzn. natáčení, střih a postprodukci.
Osnova
  • Cesta od námětu k vlastnímu krátkometrážnímu filmu.
  • Námět, literární scénář, technický scénář.
  • Dramatická stavba, zápletka, konflikt, dramatická situace, postava, žánr.
  • Záběr, velikosti záběrů, rakurs, pohyb kamery.
  • Mise-en-scéne, režie, výrazové prostředky, vedení herců.
  • Produkce, natáčení, lokace, casting.
  • Základy střihové skladby.
  • Dotočná.
  • Realizovatelnost snímku ve studentských nízkorozpočtových podmínkách.
Literatura
  • VALUŠIAK, Josef. Základy střihové skladby. 3., rozš. vyd. V Praze: FAMU, 2005, 143 s. ISBN 8073310392. info
  • KUČERA, Jan. Střihová skladba. Vydání druhé. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1960, 89 stran. info
  • Petr Sojka, Radovan Hakl a kol.: Základy multimediální produkce. Učební text (draft v ISu).
  • Filmová řeč / Jerzy Plazewski ; [z polského originálu ... přeložil Zdeněk Smejkal ; doslov Jan Kučera]. -- 1. vyd. -- Praha : Orbis, 1967. -- 461 s., [52] s. obr. příl. -- P 9269/67. -- Obsahuje bibliografii na s. 425-432, rejstřík filmů a jm. rejstřík
Výukové metody
Kromě úvodních přednášek o principech filmové řeči a technice laboratoře LEMMA (akvizice zvuku a obrazu) bude těžištěm práce v semestru prezentace a vzájemná diskuse nad náměty, literárními scénáři a filmovými scénáři. Výstupem cvičení budou kratičká sestříhaná filmová dílka.
Metody hodnocení
Závěrečné hodnocení má podobu obhajoby písemně vypracovaného literárního a technického scénáře krátkometrážního filmu. Tento dokument bude konzultován a diskutován v průběhu semestru a bude také podmínkou zápisu navazujícího PV113 Produkce audiovizuálního díla, kde bude zprodukován.
Navazující předměty
Informace učitele
http://www.fi.muni.cz/~sojka/PV110/
"Imagination is more important than knowledge, knowledge is limited, imagination incircles the world." - Albert Einstein.
Studentské práce jsou realizovány v učebně B311, případně v laboratoři LEMMA. Při výběru je vhodné myslet na omezení technických, výrazových a rozpočtových prostředků na FI MU s perspektivou realizace vlastního filmového projektu v PV113 na jaře. Při práci na tomto konkrétním úkolu se dozví o specifice filmu, o fázích literární přípravy (námět, filmová povídka, filmový scénář), o rozdílu mezi epickým a dramatickým dějem apod. Scénáře, které vzniknou v tomto semináři slouží v jarním semestru jako podklad pro produkci vlastního filmu. Součástí semináře je práce ve střižně (Premiere Pro) v B311 (případně v laboratoři LEMMA).

Pokud zbude čas, tak dramaturgický rozbor ukázkového filmu (projekce, diskuse) či vývoj výrazových prostředků z filmové historie...

Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2004, podzim 2005, podzim 2006, podzim 2007, podzim 2008, podzim 2009, podzim 2010, podzim 2011, podzim 2013, podzim 2014, podzim 2015, podzim 2016, podzim 2017, podzim 2018, podzim 2019, podzim 2020, podzim 2021, podzim 2022, podzim 2023, podzim 2024.