PSY406 Psychotherapy

Faculty of Social Studies
Autumn 2001
Extent and Intensity
1/1. 5 credit(s). Recommended Type of Completion: zk (examination). Other types of completion: z (credit).
Teacher(s)
prof. PhDr. Stanislav Kratochvíl, CSc. (lecturer)
Guaranteed by
Mgr. Petra Voráčová, MBA
Department of Psychology – Faculty of Social Studies
Contact Person: Mgr. Petra Voráčová, MBA
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Syllabus (in Czech)
  • Blok A
  • 1. Empatická psychoterapie
  • Rogers a vývoj nedirektivního, na klienta orientovaného přístupu. Psychoterapie rozhovorem. Tendence k sebeuskutečňování, optimistická koncepce podstaty člověka. Empatie, vřelost a opravdovost terapeuta. Sebeexplorace klienta. Výzkumy sebeakceptace, Q-třídění.
  • 2. Dynamická psychoterapie
  • Pojetí Horneyové, Sullivana, Alexandera, Mjasiščeva, Klermana a Weissmanové. Interpersonální konflikty a jejich kořeny v minulých vztazích. Pacientův podíl na retraumatizaci, sebepodrývající prožívání a chování. Interpersonální a patogenetický náhled, abreakce, emoční korektivní zkušenost a zkoušení nového chování.
  • 3. Hlubinná psychoterapie (k zopakování z literatury)
  • Freudova psychoanalýza. Pudové síly a vývoj libida. Koncepce nevědomí. Intrapsychický konflikt a jeho vytěsnění. Psychoanalytická technika, volné asociace, přenos, přenosová neuróza, analýza přenosu. Současné proudy v psychoanalytickém hnutí (Blanckovi, Kernberg, Kohut aj.). Krátká psychoterapie s psychoanalytickou orientací. Adlerova individuální psychologie, pocit méněcennosti, rodinná konstelace, životní plán, dodávání odvahy. Jungova psychoterapie, archetypy, individuace.
  • 4. Antropologická psychoterapie
  • Daseinsanalýza v pojetí Binswangera a Bosse. Potřeba životního smyslu, existenciální frustrace a Franklova logoterapie. Hodnoty a cílová orientace. Humanistická psychoterapie (Maslow, Bugental, Jourard). Gestalt terapie, nedokončené záležitosti, důraz na prožitky "zde a nyní", odpovědnost.
  • Blok B
  • 5. Racionální psychoterapie
  • Explikace, klarifikace, persuaze, reorientace a psychagogika. Výklad podstaty a příčin onemocnění, otázky životního zaměření, životosprávy a jednání s lidmi. Výklad postupu vůči symptomům (dereflexe, paradoxní intence). Racionálně-emoční terapie A.Ellise, kognitivní terapie A. Becka. Automatické myšlenky a jejich zvládání.
  • 7. Terapie učením
  • Teorie učení, klasické a instrumentální podmiňování, formy zpevňování. Vývoj behaviorální terapie, Wolpe a Eysenck. Sociální učení, nápodoba (Bandura). Kondášova discentní psychoterapie a kognitivně-behaviorální psychoterapie. Naučená bezmocnost, sebeinstrukční trénink.
  • 7. Tréninkové techniky
  • Pozitivní nácvik, averzivní terapie. Nácvik sebeprosazení. Systematická desenzibilizace a expozice, imploze, sociální učení, řešení problémů, sebeovládání. Negativní trénink, stínění, stop-technika, vnitřní posilování.
  • 8. Hypnóza a autogenní trénink
  • Podstata hypnózy. Techniky hypnotizace. Hypnabilita a její vztah k osobnostním rysům. Situační proměnné při hypnotizaci. Hypnotické jevy. Typy hypnózy. Hloubka hypnózy. Způsob formulování sugescí pro různé poruchy. Ericksonovský přístup, podvědomí. Autogenní trénink, nižší a vyší stupeň, individuální formulky. Techniky využívající imaginace (KIT).
  • Blok C
  • 9. Další směry a přístupy
  • Transakční analýza: stavy ega, transakce, scénáře a hry. Komunikační přístup, škola z Palo Alto: metakomunikace, dvojná vazba, přeznačkování, paradoxy. Transpersonální psychoterapie, holotropní dýchání. Procesorientovaná terapie, satiterapie, bioenergetika, pozitivní psychoterapie.
  • 10. Skupinová psychoterapie
  • Analytický směr a škola Morenova. Využití skupinové dynamiky. Skupiny setkání. Způsob vedení terapeutické skupiny, role terapeuta. Techniky psychodramatu, pantomimy, muziko a arteterapie. Knoblochovi, Junová, Bach, Yalom. Aplikace u psychóz. Terapeutická komunita.
  • 11. Rodinná terapie, systémové a systemické pojetí
  • Rodinná homeostáza, rodinné subsystémy. Minuchin, Bowen, Haley, Satirová. Rodinné sousoší. Od systémového přístupu k systemickému. Radikální konstruktivismus a sociální konstrukcionismus, narativní terapie. Milánská škola. Externalizace, cirkulární dotazování, zhodnocení pozitiv, reflektující tým.
  • 12. Komplexní přístup v psychoterapii
  • Eklekticismus, syntéza a integrace. Společné faktory v různých směrech, alternativní účinné faktory, diferencovaná účinnost. Komplexní užití metod. Příklady eklektických a integrativních pojetí (Lazarus, Knobloch, Frank, Garfield, Beutler, Prochaska, Norcross, Grawe).
  • Blok D
  • 13. Metodologie výzkumu v psychoterapii
  • Proměnné v psychoterapii: terapeut a terapeutická metoda, osobnost a onemocnění pacienta, reakce na terapii a její posouzení, subjektivní i objektivní. Klasické a faktoriální projekty. Metody měření dat.
  • 14. Výzkum výsledků psychoterapie
  • Procenta úspěšnosti. Spor o účinnost terapie (Eysenck, Bergin). Spontánní remise a vliv faktorů mimo terapii. Výzkumné projekty s kontrolními skupinami. Metaanalýza. Příklady srovnávacích výzkumů (Lang, Sloane aj., Elkinová). Negativní účinky psychoterapie.
  • 15. Výzkum procesu psychoterapie
  • Systémy obsahové analýzty. Výzkum procesu ve skupinové psychoterapii, příklady (např. vliv vlastností terapeuta na kohezi a tenzi ve skupinovém sezení, vliv úvodních technik na aktivitu aj.) Modelový výzkum, příklad (Quay).
  • 16. Vývoj a současný stav psychoterapie v ČR, výcvik psychoterapeutů
  • Srovnání hlavních trendů. Zahraniční vlivy. Přehled pracovišť, významných osobností a důležitých publikací u nás. Výcvik ve skupinách a komunitách, bálintovské skupiny. Sebepoznání psychoterapeuta jako důležitá podmínka v náhledové terapii. Získání technických dovedností, supervize.
Literature
  • Teorie a praxe skupinové psychoterapie (Variant.) : Teorie & praxe skupinové psychoterapie. info
  • MOŽNÝ, Petr and Ján PRAŠKO. Kognitivně-behaviorální terapie : úvod do teorie a praxe. Vyd. 1. V Praze: Triton, 1999, 304 s. ISBN 8072540386. info
  • PROCHASKA, James O. and John C. NORCROSS. Psychoterapeutické systémy : průřez teoriemi. Praha: Grada, 1999, 479 s. ISBN 8071697664. info
  • VYMĚTAL, Jan. Obecná psychoterapie. Vyd. 1. Praha: Psychoanalytické nakladatelství J. Kocourek, 1997, 295 s. ISBN 80-86123-02-2. info
  • KRATOCHVÍL, Stanislav. Skupinová psychoterapie v praxi. 1. vyd. Praha: Galén, 1995, 329 s. ISBN 8085824205. info
  • KNOBLOCH, Ferdinand and Jiřina KNOBLOCHOVÁ. Integrovaná psychoterapie. Vyd. 1. Praha: Grada, Avicenum, 1993, 376 s. ISBN 8071690279. info
  • LANGMEIER, Josef, Karel BALCAR and Jan ŠPITZ. Dětská psychoterapie. Praha: Avicenum, zdravotnické nakladatelství, 1989, 293 s. info
  • KONDÁŠ, Ondrej. Psychoterapia a reedukácia : učebnica pre filozofické fakulty. Vyd. 1. Martin: Osveta, 1985, 291 s. info
  • KRATOCHVÍL, Stanislav. Psychoterapie. Vydání druhé. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1967, 137 stran. info
Language of instruction
Czech
Further Comments
The course is taught annually.
The course is taught: in blocks.
Listed among pre-requisites of other courses
The course is also listed under the following terms Autumn 2000, Autumn 2002, Autumn 2003, Autumn 2004, Autumn 2005, Autumn 2006, Autumn 2007, Autumn 2008, Autumn 2009, Autumn 2010, Autumn 2011, Autumn 2012, Autumn 2013, Autumn 2014, Autumn 2015, Autumn 2016, Autumn 2017, Autumn 2018.
  • Enrolment Statistics (Autumn 2001, recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/fss/autumn2001/PSY406