ZUR518 Media, globalization and national identity

Faculty of Social Studies
Autumn 2002
Extent and Intensity
1/1. 6 credit(s). Type of Completion: z (credit).
Teacher(s)
PhDr. Václav Štětka, Ph.D. (lecturer)
Guaranteed by
prof. PhDr. Jiří Pavelka, CSc.
Department of Media Studies and Journalism – Faculty of Social Studies
Contact Person: Drahomíra Soldánová
Timetable
Tue 16:00–17:40 G019
Prerequisites (in Czech)
Požadavky: náplní kurzu budou přednášky a diskuse nad zadanou literaturou. Aktivní participace, odevzdání min. 10 rešerší ze zadané literatury a vypracování závěrečné eseje jsou podmínkou pro úspěšné absolvování kurzu.
Course Enrolment Limitations
The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
The capacity limit for the course is 20 student(s).
Current registration and enrolment status: enrolled: 0/20, only registered: 0/20, only registered with preference (fields directly associated with the programme): 0/20
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives
The aim of the course is to present various positions and roles of the mass media, operating within the transforming environment of the nation state. In the first part, the students will meet with the basic sociological concepts which are relevant for this field of study, such as identity, ethnicity, modernity or nationalism. Then, the course will focus on the functions of mass media as vehicles of the nationalistic idea - on their role in the symbolic construction of national identity and promotion of unified national community. Particular attention will be devoted to the concept of "public service" and its relation towards the nation state. In the next part of the course, a contrary function of the media will be explored, which makes them one of the most prominent players in the globalization and "europeization" processes. Mapping of the global media market, introduction to structure of the world's largest media corporations and debates on their invasion to the national media sphere will be an important part of that part of the course. In the end, possibilities of shaping new spatial and social identities through the working of the regional or local media will be discussed.
Syllabus (in Czech)
  • Program kurzu: 1. úvod - zápis, představení kurzu, požadavky 2. identita, modernita, historie - sociologie identity; od intersubjektivní k narativní identitě; sociální řád a legitimizační praktiky; mýtus, historie, reprezentace; sociální (+ mediální) konstrukce reality 3. národ, nacionalismus, národní identita a image - explanace pojmů a kontextů; filozofické a sociologické koncepce národa a nacionalismu (osvícenství a idea svobody jednotlivce; transformace legitimity, národ jako dějinný subjekt; "východní" vs. "západní" pojetí národa, "primordialisté" vs. "konstruktivisté"); tvorba a reprodukce národních auto/heterostereotypů; (české) národní identifikátory 4. média a modernita - moderní vs. tradiční z pohledu sociologických teorií; stručný přehled technogického vývoje médií; středověká komunikační média; vynález knihtisku a jeho význam pro modernizaci společnosti - "Guttenbergova galaxie"; komunikačně technologický determinismus a jeho místo ve spektru mediálních teorií 5. média a nacionalismus - koncepce národa jako imaginární komunity; sociálně komunikační teorie K.W.Deutsche; historický i současný podíl médií na budování a šíření idejí nacionalismu; horká a chladná média McLuhana 6. národ/stát, média/propaganda - média jako nástroj propagandy/státního public relations; médiální konstrukce a reprezentace symbolických národních rituálů; masová média jako součást nacistické propagandy 7. média a veřejná sféra - média jako nástroj artikulace veřejného mínění u Tocquevilla; geneze buržoazní veřejnosti v podání Jürgena Habermase a její kritika; postmoderní/neostrukturalistické pojetí veřejnosti a jeho implikace pro mediální politiku; média veřejné služby - služba veřejná či národní? 8. globalizace I. - úvod do diskurzu - teoretická východiska, konceptualizace, přehled hlavních názorových směrů a jejich představitelů (Giddens, Bauman, Beck, Münch, Robertson,Wallerstein, Albrow, Held, Morely, Robins, Hirst, Bělohradský, Keller); postmodernita vs. postindustriální společnost vs. globalizace; "konec dějin" vs. "střet civilizací"; globální občanská společnost?; antinomie globalizace 9. globalizace II. - globální média - žebříček a představení největších mediálních korporací, operujících na globálním mediálním trhu; CNN a News Corp. - case studies; dichotomie kulturní/ekonomická globalizace a její epistemologický odraz v podobě polemiky kulturální studia vs. politická ekonomie médií; globální "skeptikové" vs. "těšitelé" 10. globalizace III. - kulturní účinky médií - glokalizace: globalizace na míru; hybridizace, diaspora; kulturní (globální) imperialismus?; hlavní trendy v oblasti globalizace televize 11. "Europeizace" - idea sjednocené Evropy: Evropa jako alternativa k nacionalismu i globalizaci?; média a EU - regulace, stimulace; projekt "Televize bez hranic" 12. regionální média - alternativa vůči globálním a národním médiím? Globální vs. lokální; je možná koncepce veřejnosti mimo národní stát? Nové technologie: šance pro mediální decentralizaci? Bioregionalismus: výzva z environmentálních pozic. Česká lokální/regionální média pod tlakem globalizace. 13. národní identita ve filmu - co je to "národní film"? Pokus o konceptualizaci. Příklady využívání filmu pro prezentaci národní identity; srovnání současné národní a nadnárodní filmové produkce; fenomén Svěrák a český národní film 90.let 20.století; Hollywood - bašta nacionalismu, kulturního imperialismu či transnacionalismu?
Assessment methods (in Czech)
zápočet
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
The course can also be completed outside the examination period.
The course is taught annually.
The course is also listed under the following terms Autumn 2001, Autumn 2003.
  • Enrolment Statistics (Autumn 2002, recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/fss/autumn2002/ZUR518