MVZ411 Modern Theories of International Relations

Faculty of Social Studies
Autumn 2006
Extent and Intensity
1/1/0. 10 credit(s). Type of Completion: z (credit).
Teacher(s)
PhDr. Pavel Pšeja, Ph.D. (lecturer)
Guaranteed by
PhDr. Petr Suchý, Ph.D.
Department of International Relations and European Studies – Faculty of Social Studies
Contact Person: Olga Cídlová, DiS.
Timetable
Tue 16:00–17:40 U43
Prerequisites (in Czech)
! MVE401 Modern Theories of IR
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Kurs je koncipován jako přehled teorií moderních vztahů v podobě, v jaké se vyvíjejí od 80. let 20. století. Jeho cílem je interaktivní metodou seznámit studenty s hlavními vývojovými trendy v oblasti teorií mezinárodních vztahů, základní charakteristikou moderních teorií a některými aktuálními problémy. Studenti by se v průběhu kursu měli rovněž naučit samostatné reflexi moderních teorií a problémů, které jsou v jejich rámci akcentovány.
Syllabus (in Czech)
  • Přehled hlavních témat 1) Geneze teorie MV do 80. let 20. století Literatura: Brown (1997), s.21-37, 40-58, 36 s. 2) Aktuální stav teorie MV: neo-neo syntéza, hlavní debaty, epistemologie Literatura: Weaver, Ole, The rise and fall of the inter-paradigm debate, in Smith, Booth, Zalewski (1996), s.149-185, 32 s., Baldwin (1993), s.3-25, 23 s., Kořan, Michal in Pšeja (2005), s.145-158, 14 s. 3) Postpositivistické teorie I.: historická sociologie, normativní teorie, kritická teorie Literatura: Hobson, Hobden (2002), s.223-243, 21 s., Burchill, Linklater (2001), s.155-175, 21 s., Cochran (1999), s.1-18, 18 s., Konečná, Kuchyňková in Pšeja (2005), s.94-126, 33 s. 4) Postpositivistické teorie II.: postmodernismus, feminismus Literatura: Burchill, Linklater (2001), s.231-265, 35 s., Tickner (2003), s.275-291, 17 s., George (1994), s.191-220, 30 s. 5) Sociální konstruktivismus Literatura: Burchill, Linklater (2001), s.209-228, 20 s., Hynek, Nikola in Pšeja (2005), s.129-141, 13 s., Copeland, Dale C. in Guzzini, Leander (2006), s.1-20, 20 s. 6) Spory a spolupráce: teorie integrace, režimy, transnacionalismus, teorie konfliktu Literatura: Dougherty, Pfaltzgraff (2001), s.188-230, 505-519, 542-552, 69 s., Hasenclever, Mayer, Rittberger (2005), s.7-25, 19 s. 7) Teorie rozhodování a teorie her Literatura: Dougherty, Pfaltzgraff (2001), s.553-578, 592-615, 50 s. 8) Teorie a praxe: aplikace teorie na vybrané case studies Literatura nezadána. Celková zátěž: 392 strany v anglickém jazyce (plus 111 stran na čtecí týden) 79 stran v českém jazyce
Assessment methods (in Czech)
Výstupy kursu 1) Aktivní účast na diskusích s tím, že studenti, kteří v semináři nemají presentaci, vypracují komentář na presentace zadané na příslušný termín (stačí bodově, ne více než jedna strana). Povolena je pouze jedna absence na semináři. 2) Presentace: každý ze studentů má dvě presentace (o délce cca 10 minut), obsahem je kritika či analýza vybrané teorie nebo její části, resp. aplikace vybrané teorie či přístupu na konkrétní problém současné mezinárodní politiky. Presentace se vkládají do IS nejpozději tři dny před příslušným seminářem. Detaily budou sděleny ústně na prvním setkání. 3) Seminární práce: má charakter analýzy vybraného problému, téma se musí vztahovat k obsahu kursu, zadání nahlásit do 14. 11. Rozsah cca deset stran.
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
The course is taught annually.
Information on course enrolment limitations: Předmět nezapisují studenti, kteří ho již absolvovali pod kódem MVE401.
The course is also listed under the following terms Autumn 2007, Autumn 2008, Autumn 2009, Autumn 2011, Autumn 2012.
  • Enrolment Statistics (Autumn 2006, recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/fss/autumn2006/MVZ411