SOC913 Methodological Seminar

Faculty of Social Studies
Autumn 2008
Extent and Intensity
0/0. 15 credit(s). Type of Completion: z (credit).
Teacher(s)
prof. PhDr. Petr Mareš, CSc. (lecturer)
prof. PhDr. Ladislav Rabušic, CSc. (lecturer)
Guaranteed by
prof. PhDr. Petr Mareš, CSc.
Department of Sociology – Faculty of Social Studies
Contact Person: Ing. Soňa Enenkelová
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Cílem metodologického semináře, koncipovaného jako diskuse o metodologických problémech konkrétních disertací, bude dále prohloubení znalostí povahy sociální vědy, jejích základních metodologických paradigmat a jejích přístupů k sociální realitě. Půjde zejména o dilema mezi vysvětlením a porozuměním sociálního světa a o dilema mezi holistickým a individualistickým přístupem k němu v sociálních vědách. Diskutována bude práci s kvalitativními technikami sběru a zpracování dat s přihlédnutím k optimalizaci tvorby projektu výzkumu, založeného na kvalitativní metodologii. Seminář je založen na samostatné četbě a promýšlení tématu vlastní disertační práce v jejím kontextu.
Syllabus (in Czech)
  • 1. Soupeřící metodologická paradigmata současné sociologie. Diskuse k otázkám vypracování projektu disertační práce a k základním metodologickým problé-mům empirických disertačních prací. - Volba paradigmatického východiska. - Výběr metod a technik sběru a analýzy dat. - Projekt a organizace práce na disertaci. 2. Diskuse nad knihou, která systematicky diskutuje řadu vám, více či méně, známých metodologických otázek, ale může vám poskytnout inspiraci pro reflexi vašeho postupu při koncipování a realizaci disertace/výzkumu (a stimulovat kritickou četbu textů). 3. Povaha sociální vědy a její metoda, základní metodologická paradigmata sociální vědy a jejich rozdílný přístup k sociální realitě. Logika kvalitativního výzkumu a jeho projekt.
Literature
  • Elster John. 1996. Nuts and Bolts for the Social Sciences. Cambridge: Cambridge University Press. 182 pp. [ISBN 0 521 37606 8]
  • Blaikie Norman. 1993. Approaches to Social Enquiry. Cambridge: Polity Press. 216 pp. [ISBN 0 7456 11737]
  • Silverman David. 2000. Doing Qualitative Research. A Practical Handbook. London: Sage. 316 pp. [ISBN 0 71619 5823 1] - 316-SILV
Assessment methods (in Czech)
Semináře. Zkouška nahrazena hodnocením odevzdaných písemných prací.
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
Study Materials
The course is taught annually.
Listed among pre-requisites of other courses
The course is also listed under the following terms Autumn 2002, Autumn 2003, Autumn 2004, Autumn 2005, Autumn 2006, Autumn 2007, Autumn 2009, Autumn 2010, Autumn 2011, Autumn 2012, Autumn 2013, Autumn 2014, Autumn 2015, Autumn 2016, Autumn 2017, Autumn 2018, Spring 2019, Autumn 2019, Spring 2020.
  • Enrolment Statistics (Autumn 2008, recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/fss/autumn2008/SOC913