ZUR386 Continuities and changes in modern media - issues, personalities, trends

Faculty of Social Studies
Autumn 2016
Extent and Intensity
0/2. 4 credit(s). Type of Completion: z (credit).
Teacher(s)
Mgr. Pavel Sedláček (seminar tutor)
Guaranteed by
prof. PhDr. Jiří Pavelka, CSc.
Department of Media Studies and Journalism – Faculty of Social Studies
Contact Person: Ing. Bc. Pavlína Brabcová
Supplier department: Department of Media Studies and Journalism – Faculty of Social Studies
Timetable
Wed 15:15–16:45 Studio 527
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.

The capacity limit for the course is 20 student(s).
Current registration and enrolment status: enrolled: 0/20, only registered: 0/20
fields of study / plans the course is directly associated with
there are 15 fields of study the course is directly associated with, display
Course objectives (in Czech)
Při seznamování se s klíčovými kauzami, trendy a osobnostmi spojenými s médii je kladen důraz na širší kontext jejich působení. Po absolvování předmětu studenti mají být schopni: lepší reflexe světa médií a proměn komunikace, uvědomění si úskalí/přínosů žurnalistické práce a z toho plynoucí důležitosti kultivace mediální gramotnosti na obou stranách - u tvůrců mediálních sdělení i u jejich publik. Kurz si klade za další cíle: podporování práce s moderními komunikačními prostředky a rozvoj umění argumentace. Předmět se zaměřuje na období od druhé poloviny minulého století po současnost. Teritoriálně je zájem soustředěn na středoevropský a angloamerický kontext.
Syllabus (in Czech)
  • Pořadí témat je ilustrační, lektor si vyhrazuje právo na jeho změnu v průběhu kurzu, dle časových dispozic sjednaných hostů pro daný semestr.
  • 1. setkání: Úvod do předmětu: základní informace.
  • 2. setkání: nekoná se – státní svátek
  • 3. setkání: Média a role relevantní informace.
  • 4. setkání: Média v čase mimořádných událostí.
  • 5. setkání: Mediální a komunikační trendy včera, dnes a zítra.
  • 6. setkání: Potřebujeme médium veřejné služby?
  • 7. setkání: Média a společnost – proč je pro současnost důležité vyrovnání se s minulostí?
  • 8. setkání: Jak funguje (komunitní) rádio?
  • 9. setkání: Moc, bezmoc a nemoc médií: výzkumy, kauzy, osobnosti.
  • 10. setkání: Investigativní žurnalistika: osobnosti, kauzy.
  • 11. setkání: Mediální gramotnost – zbytečnost nebo nezbytnost?
  • 12. setkání: prezentace (1. skupina)
  • 13. setkání: prezentace (2. skupina) + test (1. termín)
  • Výběr z diskutovaných témat: seriózní vs bulvární média; média veřejné služby a média komerční; stará a nová média; mediální korporace; publikum; bulvarizace mediálních obsahů; etika médií; Web 1.0-2.0-3.0; mediální gramotnost; propaganda; normalizace; perestrojka; cenzura; samizdat; komentář; investigativní žurnalistika; agenda setting; spirála mlčení; reklama; mediální obraz; mediální aktivismus a občanská žurnalistika; média a každodennost.
Literature
  • DeFLEUR L., Melvin. 2010. Mass Communication Theories. KIDD, Jenny. 2016. Representation. LULE, Jack. 2015. Globalization and Media. TRAPPEL, Josef (eds.) 2011. Media in Europe Today.
Teaching methods (in Czech)
1. Monologická (výklad, přednáška, instruktáž). 2. Dialogická (debata, brainstorming). 3. Metody práce s textem (učebnicí, knihou), mediálním produktem, audiovizuálním záznamem. 4. Prezentace (statická projekce). 5. Kooperativní výuka. 6. Role play.
Assessment methods (in Czech)
1. summary z povinných zdrojů (2x, termíny viz sylabus), 2. prezentace v závěru kurzu, 3. průběžný test, 4. docházka (povinná při účasti hostů, exkurzi, workshopu, závěrečné prezentaci a testu, ve zbývajících částech jsou povoleny 4 absence)
Language of instruction
Czech
The course is also listed under the following terms Autumn 2011, Autumn 2012, Autumn 2013, Autumn 2014, Autumn 2015, Autumn 2017, Autumn 2018.
  • Enrolment Statistics (Autumn 2016, recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/fss/autumn2016/ZUR386