MVZ172 Současná východní Asie

Fakulta sociálních studií
jaro 2007
Rozsah
1/1/0. 4 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. et Mgr. Petr Vilímek, Ph.D. (přednášející)
Garance
PhDr. Petr Suchý, Ph.D.
Katedra mezinárodních vztahů a evropských studií – Fakulta sociálních studií
Kontaktní osoba: Olga Cídlová, DiS.
Rozvrh
Čt 10:00–11:40 U41
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
předmět má 17 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Předmět si klade za cíl seznámit studenty s postavením regionu v mezinárodním systému po konci studené války, popsat dynamiku jeho vývoje, včetně hlavních hospodářských a populačních trendů, politické situace a hlavních bezpečnostních problémů regionu. Kromě toho je jeho cílem stručně nastínit zahraniční politiku (především jejich zahraničně-politické koncepce, hlavní cíle a prostředky, jichž k dosažení těchto cílů používají) států regionu a některých dalších států, které mají v tomto regionu své zájmy a dění v něm významně ovlivňují.
Osnova
  • Blok č. 1 – představení regionu východní Asie jako celku: 1. Postavení východní Asie v mezinárodním systému po konci studené války a dynamika regionálního vývoje 2. Politická situace a hlavní hospodářské a populační trendy v regionu Blok č. 2 – zahraniční politika jednotlivých států východní Asie a dalších vlivných státních aktérů: 3. Americká zahraniční politika vůči Číně po konci studené války 4. USA a jejich spojenci ve východní Asii 5. Ruské zájmy ve východní Asii a v Pacifiku 6.Zahraniční politika Čínské lidové republiky („drak se probouzí“) 7. Japonská zahraniční politika 8. Zahraničně-politické a bezpečnostní priority Jižní Koreje 9. Austrálie – „nejvěrnější“ americký spojenec a jeho role v regionu Blok č. 3 – hlavní zahraničně-politické a bezpečnostní problémy regionu: 10. Problematika Tchajwanu a jeho vztahu k pevninské Číně a možné scénáře budoucího vývoje 11. Severní Korea jako příklad „darebného státu“ par excellence, její destabilizující role v regionu 12. Problematiku mezinárodního terorismu a války proti němu v regionu a na jeho periferii
Literatura
  • Berger, T. (2004): Japan s International Relations: The Political and Security Dimensions, In Kim, S. S. (2004): The International Relations of Northeast Asia,Oxford: Rowman& Littlefield, s. 135-162. 28 stran
  • Blumenthal, D. (2005) Strengthening the U.S.-Australian Alliance: Progress and Pitfalls, Asian Outlook, AEI Online, April (http://www.aei.org/publications/filter.all,pubID.22410/pub_detail.asp) s. 1-7, 7 stran.
  • Buzo, A. (2003): Partyzánská dynastie: Politika a vedení Severní Koreje, Praha: BBart, s. 217-244. 28 stran
  • Cohen, W. I. (2000): East Asia at the Center, New York: Columbia University Press, s. 449-475. 26 stran
  • Furst, R. (2004): Tchajwan – mladá čínská demokracie, Mezinárodní vztahy, roč. 39, č. 3, s. 5-22. 18 stran.
  • Furst, R. (2002): Čína na cestě od izolace k plíživému globalismu, Mezinárodní vztahy, roč. 37, č. 2, s. 5-29. 25 stran.
  • Griffin, Ch. a Blumenthal, D. (2005): Japan: A Liberal Nationalistic Defense Transformation, Asian Outlook, AEI Online, November (http://www.aei.org/publications/filter.all,pubID.23464/pub_detail.asp) s. 1-7, 7 stran.
  • Kim, S. S.( 2004): Northeast Asia in the Local-Regional-Global Nexus: Multiple Challenges and Contending Explanations, In Kim, S. S. (2004): The International Relations of Northeast Asia,Oxford: Rowman& Littlefield, s. 3-53. 49 stran.
  • Lampton, D. M. (2001): The Making of Chinese Foreign and Security Policy in the Era of Reform, 1978-2000, Stanford: Stanford University Press, s. 15-45. 30 stran.
  • Moon, Ch - Kim, T. (2004): South Korea s International Relations: Challenges to Developmental Realism?, In Kim, S. S. (2004): The International Relations of Northeast Asia,Oxford: Rowman& Littlefield, s. 251-274. 24 stran
  • Rozman, G. (2004): Russian Foreign Policy in Northeast Asia, In Kim, S. S. (2004): The International Relations of Northeast Asia,Oxford: Rowman& Littlefield, s. 201-223. 23 stran.
  • Sutter, R. G. (2003): The United States and East Asia, Oxford: Rowman&Litlefield, s. 35-58, 63-81. 43 stran.
Metody hodnocení
seminární práce v rozsahu 7 normostran (12 000 znaků) na vybrané téma zápočet (formou písemného testu)
Informace učitele
Zadaná literatura: 240 stran anglicky 71 stran česky Podvodné plnění studijních povinností Výuka na FSS MU předpokládá, že studenti znají studijní předpisy a že se nedopouštějí podvodného plnění studijních povinností, zejména opisování u zkoušek a plagiátorství, tedy vydávání cizích myšlenek za vlastní a přebírání myšlenek jiných autorů bez uvedení autorství. Plagiátorství patří k nejzávažnějším etickým proviněním v akademickém prostředí, popírá poslání university i smysl studia. Z právního hlediska je plagiátorství krádeží cizího duševního vlastnictví. Za podvodné plnění studijních povinností se pokládá jakékoliv jednání proti právním předpisům, proti vnitřním předpisům vysoké školy a jejích součástí a proti akademické etice. Za podvodné plnění studijních povinností se považuje například již zmiňované plagiátorství, opisování a nepovolená spolupráce při plnění studijních povinností atd. Podvodné plnění studijních povinností nemůže být za žádných okolností na FSS tolerováno. Každý případ podvodného chování bude trestán nejpřísnější sankcí, a to nepodmínečným vyloučením ze studia. Studentům doporučujeme co nejdůkladněji se seznámit s problémem plagiátorství a se způsoby, jak se mu vyhnout. Základní požadavky pro vypracovávání seminární práce na Katedře Mezinárodních vztahů a evropských studií jsou k nalezení na internetové stránce katedry (viz http://www.fss.muni.cz/mve/studium.php).
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2008, jaro 2009, jaro 2010, jaro 2011, jaro 2012, jaro 2013, jaro 2014, jaro 2015, jaro 2016, jaro 2017, jaro 2018.