ZUR735 Publicistika

Fakulta sociálních studií
jaro 2018
Rozsah
1/1/0. 8 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Ing. Rudolf Burgr, Ph.D. (přednášející)
Garance
Ing. Rudolf Burgr, Ph.D.
Katedra mediálních studií a žurnalistiky – Fakulta sociálních studií
Kontaktní osoba: Ing. Bc. Pavlína Brabcová
Dodavatelské pracoviště: Katedra mediálních studií a žurnalistiky – Fakulta sociálních studií
Rozvrh
So 3. 3. 8:30–11:45 AVC, So 7. 4. 12:30–15:45 AVC, Pá 4. 5. 11:45–13:15 AVC
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je seznámení se základními publicistickými žánry a formáty napříč nejběžnějšími mediatypy a s postupy jejich tvorby, a to z hlediska teoretického i praktického. Předmět je zaměřen i na současnou praxi publicistických žánrů (variabilitu a distribuci) a jejich reflexi. Studenti se seznámí také se sumou znalostí a dovedností nutných k tomu, aby byli schopni tvořit nejčastěji používané publicistické žánry na odpovídající profesionální úrovni.
Výstupy z učení
Student bude po absolvování předmětu: - znát konstitutivní charakteristiky publicistických žánrů a podstatné etapy jejich vývoje v kontextu české žurnalistiky
- umět rozlišovat distinkce mezi jednotlivými publicistickými formáty a žánry
- schopen zvolit pro zpracování daného tématu vhodný postup a žánr
- schopen napsat základní typy publicistických žánrů
- zvládat kritickou reflexi publicistických textů (žánrů a formátů)
- mít přehled o aktuálním stavu české publicistiky a vývojových trendech
Osnova
  • 1. Úvod (vymezení základních pojmů: publicistika, žánr atd.)
  • 2. Žánry a jejich variabilita
  • 3. Současná česká publicistika (historické kořeny a tradice, aktuální stav a vývojové trendy)
  • 4. Fejeton a příbuzné žánry
  • 5. Názorové žánry
  • 6. Interview
  • 7. Reportáž
  • 8. Feature a příbuzné žánry
  • 9. Ostatní specifické žánry (profil, portrét, medailon, nekrolog, soudnička, recenze)
  • 10. Specifické formáty a žánry online publicistiky
Literatura
  • LEE-POTTER, Emma. Interviewing for journalists. Third edition. London: Routledge, Taylor & Francis Group, 2017, x, 209. ISBN 9781138650237. info
  • BURGR, Rudolf. Vybrané aspekty vývoje české publicistiky po roce 1989. In Nové trendy v médiích I : Online a tištěná média. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2012, s. 57-87. ISBN 978-80-210-5825-5. URL info
  • WHEELER, Sharon. Feature writing for journalists. New York, NY: Routledge, 2009, 198 s. ISBN 9780415336352. info
  • ADAMS, Sally a Wynford HICKS. Interviewing for journalists. 2nd ed. New York: Routledge, 2009, 249 p. ISBN 9780415477758. info
  • PAPE, Susan a Sue FEATHERSTONE. Feature writing : a practical introduction. 1st pub. London: SAGE Publications, 2006, 163 s. ISBN 1412908000. info
  • BECH-KARLSEN, Jo. Být přitom : reportáž jako žánr a metoda. 1. vyd. Oslo: Universitetsforlaget, 1991, 208 s. ISBN 8271470949. info
Výukové metody
Teoretická příprava (četba), praktická cvičení, skupinové diskuse, analýza a kritická reflexe textů, domácí seminární práce.
Metody hodnocení
Studenti v průběhu semestru zpracovávají dle zadání předem stanovený počet seminárních prací a absolvují závěrečný test. Každá seminární práce je hodnocena body, v celkovém hodnocení předmětu má bodový součet za všechny tyto práce váhu max. 1/2. U seminární práce se hodnotí především dodržení a kvalita zpracování zadaného tématu, dále pak dodržení odborného stylu (vč. stylistiky a pravopisu) a formální náležitosti (zdrojování, dodržení citační normy apod.). Závěrečný test je písemný, má formu otevřených otázek, testují se teoretické znalosti. Test se boduje, pro jeho úspěšné absolvování je nutné získat alespoň 60 % maximálně dosažitelné bodové hodnoty. V celkovém hodnocení předmětu má test váhu max. 1/2. Součet hodnocení všech částí dohromady určuje výslednou známku. K úspěšnému ukončení předmětu je zapotřebí získat alespoň 60 % bodů z maximálně možného celkového počtu bodů.
Informace učitele


Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2012, jaro 2013, jaro 2014, jaro 2015, jaro 2016, jaro 2017, jaro 2019.