PSYn4550 Psychoterapie s dětmi a dospívajícími

Fakulta sociálních studií
jaro 2023
Rozsah
1/1/0. 4 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Mgr. David Macek, Ph.D. (přednášející)
Garance
Mgr. David Macek, Ph.D.
Katedra psychologie – Fakulta sociálních studií
Dodavatelské pracoviště: Katedra psychologie – Fakulta sociálních studií
Rozvrh
Po 10:00–11:40 M117
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 24 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 10/24, pouze zareg.: 0/24, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/24
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Kurz je určen budoucím zájemcům o psychoterapeutickou práci s dětmi a dospívajícími. Absolventi kurzu získají základní teoretické ukotvení pro orientaci v tématu, stejně jako k specificky k různých aspektům terapie. Získají také praktickou zkušenost s využitím technik a náhled do praxe prostřednictvím kazuistických cvičení.
Výstupy z učení
Studenti po absolvování předmětu získají: - teoretický základ k terapeutické práci s dětmi a dospívajícími - repertoár technik včetně potenciálního využití pro budoucí praxi - vhled do vlastního prožívání kontaktu s dětmi - schopnost teoretické formulace plánů, cíle a průběhu terapie dítěte
Osnova
  • Psychoterapie dětí a dospívajících v kontextu vývojových teorií. Vývojový a růstový charakter terapie. Rozdílné (a společné) prvky terapeutických směrů. Vliv kontextu organizací a zařízení na pojetí terapie. Počátek práce, kontrakt se zákonnými zástupci.
  • Počátek práce s dítětem. První setkání, navození a význam důvěry a bezpečí v terapii. Práce s kontaktem.
  • Vztah jako klíčový prvek. Navození a udržení vztahu, význam vztahu pro terapeutickou práci. Teorie ranné vztahové vazby a její význam v terapii.
  • Hra. Role hry ve vývoji jedince a v terapii aneb "k čemu mému dítěti je, že si u vás hraje?"
  • Emoce. Exprese emocí v terapii a její význam. Práce se vztekem, smutkem, strachem (i radostí :-) ).
  • Projekce, projektivní techniky, jejich význam a úloha.
  • Práce s terapeutickým pískovištěm.
  • Práce s tělem, práce se smysly, imaginace.
  • Podpora péče o sebe, vnitřní zdroje.
  • Specifika terapie s dospívajícími, vývojový kontext, práce se sebepojetím
Výukové metody
Teoretické přednášky, přednášení kazuistik, samostatná práce ve skupinkách, nácviky technik
Metody hodnocení
V průběhu semestru student vypracuje dva průběžné úkoly, které budou bodově hodnoceny. Předmět je ukončen závěrečnou zkouškou ve formě testu. Celková známka bude vycházet ze součtu hodnocení průběžných úkolů a hodnocení testu.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2021, jaro 2024, jaro 2025.