BHZL0222p Dentistry II - lecture

Faculty of Medicine
spring 2023
Extent and Intensity
4/0/0. 4 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
Taught partially online.
Teacher(s)
doc. MUDr. Sonia Bartáková, Ph.D. (lecturer)
Mgr. Bc. Petra Borkovcová (lecturer)
doc. MUDr. Pavlína Černochová, Ph.D. (lecturer)
MDDr. Zuzana Marinčák Vranková, Ph.D. (lecturer)
MUDr. Jaroslav Pernica (lecturer)
doc. MUDr. Lenka Roubalíková, Ph.D. (lecturer)
Mgr. Bc. Petr Svoboda, Ph.D. (lecturer), MUDr. Jaroslav Pernica (deputy)
Guaranteed by
doc. MUDr. Lenka Roubalíková, Ph.D.
Department of Stomatology – Institutions shared with St. Anne's Faculty Hospital – Faculty of Medicine
Supplier department: Department of Stomatology – Institutions shared with St. Anne's Faculty Hospital – Faculty of Medicine
Timetable
Wed 15. 2. 12:00–13:40 KOM 200, Thu 16. 2. 7:00–8:40 KOM 410, Wed 22. 2. 12:00–13:40 KOM 200, Thu 23. 2. 7:00–8:40 KOM 410, Wed 1. 3. 12:00–13:40 KOM 200, Thu 2. 3. 7:00–8:40 KOM 410, Wed 8. 3. 12:00–13:40 KOM 200, Thu 9. 3. 7:00–8:40 KOM 410, Wed 15. 3. 12:00–13:40 KOM 200, Thu 16. 3. 7:00–8:40 KOM 410, Wed 22. 3. 12:00–13:40 KOM 200, Thu 23. 3. 7:00–8:40 KOM 410, Wed 29. 3. 12:00–13:40 KOM 200, Thu 30. 3. 7:00–8:40 KOM 410, Wed 5. 4. 12:00–13:40 KOM 200, Thu 6. 4. 7:00–8:40 KOM 410, Wed 12. 4. 12:00–13:40 KOM 200, Thu 13. 4. 7:00–8:40 KOM 410, Wed 19. 4. 12:00–13:40 KOM 200, Thu 20. 4. 7:00–8:40 KOM 410, Wed 26. 4. 12:00–13:40 KOM 200, Thu 27. 4. 7:00–8:40 KOM 410, Wed 3. 5. 12:00–13:40 KOM 200, Thu 4. 5. 7:00–8:40 KOM 410, Wed 10. 5. 12:00–13:40 KOM 200, Wed 17. 5. 12:00–13:40 KOM 200, Thu 18. 5. 7:00–8:40 KOM 410, Wed 24. 5. 12:00–13:40 KOM 200, Thu 25. 5. 7:00–8:40 KOM 410
Prerequisites (in Czech)
BHZL0121p,BHZL0121c
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
a) orientovat s v léčivech, zdravotnických prostředcích a kosmetických přípravcích, které jsou využívány při prevenci a léčbě chorob dutiny ústní, b) prakticky aplikovat zásady ochrany při práci, bezpečného a správného použití takových látek. c) orientovat se v programech podpory veřejného zdraví, které jsou zaměřeny do oblasti orálního zdraví, d) chápat význam kolektivní a individuální výchovy v oblasti orálního zdraví, e) správně odebrat anamnézu a provést orientační extraorální vyšetření, f) správně stanovit individuální úroveň orálního zdraví a doporučit vhodné postupy jeho udržení a rozvoje, g) optimálně zvolit a samostatně provést intervenční postupy pro obnovu orálního zdraví na základě profylaxe a léčby, a to v rozsahu kompetencí a na základě indikace zubního lékaře, h) chápat základní faktory vzniku a rozvoje onkologických onemocnění se vztahem k dutině ústní a vyhledávat suspektní nálezy pro další verifikaci zubní lékařem, i) chápat zásadní význam spolupráce v rámci dentálního týmu, která směřuje také k udržení a podpoře veřejného a individuálního zdraví.j) znát a správně interpretovat rizikové faktory vzniku zubního kazu a optimálně zvolit strategii prevence jeho vzniku, k) znát a správně interpretovat rizikové faktory vzniku nekariézních lézí dutiny a optimálně zvolit strategii prevence jejich vzniku, l) znát a správně interpretovat rizikové faktory vzniku chorob parodontu a optimálně zvolit strategii prevence jejich vzniku, m) provádět účinně strategie remineralizace a profylaktického pečetění, n) provádět správné, vědecky zdůvodněné odborné poradenství v oblasti volby prostředků a nástrojů pro domácí individuální péči o dutinu ústní, o) provádět ve spolupráci s dalšími odborníky prevenci chorob dutiny ústní také v závislosti na věku pacienta, p) znát zásady prevence úrazů obličejové etáže. r) pochopit principy použití a střídání jednotlivých dezinfekčních přípravků na plochy a nástroje. s) poznat legislativní požadavky na výběr dezinfekcí do zdravotnických zařízení. t) pochopit princip fungování ambulantních zdravotnických zařízení u) seznámit se s obecnými požadavky na prostorové a věcné vybavení ordinací dentální hygieny a zásadami sestavování provozních řádů a dezinfekčních plánů, v) identifikovat rizikové body v rámci zásad bezpečnosti práce ve zdravotnickém zařízení.
Learning outcomes (in Czech)
1. Výchovná činnost v rámci zubní prevence. 2. Význam preventivní péče na úseku dentální hygieny. 3. Stanovení úrovně individuální hygieny, indexy. 4. Anamnéza, extraorální vyšetření. 5. Dle indikace ZL vstupní a kontrolní vyšetření dutiny ústní. Zejména: zhodnocení stavu parodontu a měkkých tkání, orientační zhodnocení stavu chrupu a jeho kazivosti. Profylaxe onemocnění dutiny ústní. 6. Profylaktické a léčebné zákroky na tvrdých a měkkých tkáních pro primární, sekundární a terciární prevenci. 7. Onkologická prevence. 8. Vznik, rozvoj, prevence a léčba zubního kazu. 9. Vznik, rozvoj, prevence a léčba nekariézních lézí. 10. Prevence onemocnění měkkých tkání dutiny ústní. 11. Programy podpory orálního zdraví. 12. Stomatologický tým. 13. Legislativní požadavky na provoz poskytování zdravotnických služeb dentální hygieny. Zdravotnická dokumentace. 14. Role farmakologie v prevenci onemocnění dutiny ústní. 15. Ovlivnění bolesti a zánětu v dutině ústní. 16. Specifická a nespecifická antimikrobiální terapie. 17. Přehled léčiv, zdravotnických prostředků a kosmetických přípravků pro prevenci a léčbu chorob dutiny ústní. 18. Dezinfekce. 19. Ochrana zdraví při práci. Ochrana zdraví dalších pacientů.
Syllabus (in Czech)
  • 1. Výchovná činnost v rámci zubní prevence. 2. Význam preventivní péče na úseku dentální hygieny. 3. Stanovení úrovně individuální hygieny, indexy. 4. Anamnéza, extraorální vyšetření. 5. Dle indikace ZL vstupní a kontrolní vyšetření dutiny ústní. Zejména: zhodnocení stavu parodontu a měkkých tkání, orientační zhodnocení stavu chrupu a jeho kazivosti. Profylaxe onemocnění dutiny ústní. 6. Profylaktické a léčebné zákroky na tvrdých a měkkých tkáních pro primární, sekundární a terciární prevenci. 7. Onkologická prevence. 8. Vznik, rozvoj, prevence a léčba zubního kazu. 9. Vznik, rozvoj, prevence a léčba nekariézních lézí. 10. Prevence onemocnění měkkých tkání dutiny ústní. 11. Programy podpory orálního zdraví. 12. Stomatologický tým. 13. Legislativní požadavky na provoz poskytování zdravotnických služeb dentální hygieny. Zdravotnická dokumentace. 14. Role farmakologie v prevenci onemocnění dutiny ústní. 15. Ovlivnění bolesti a zánětu v dutině ústní. 16. Specifická a nespecifická antimikrobiální terapie. 17. Přehled léčiv, zdravotnických prostředků a kosmetických přípravků pro prevenci a léčbu chorob dutiny ústní. 18. Dezinfekce. 19. Ochrana zdraví při práci. Ochrana zdraví dalších pacientů.
Literature
    required literature
  • MAZÁNEK, Jiří and František URBAN. Stomatologické repetitorium. 1. vyd. Praha: Grada Publishing, 2003, 455 s. ISBN 8071698245. info
    recommended literature
  • PAZDERA, Jindřich. Základy ústní a čelistní chirurgie. 4. vydání. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2016, 332 stran. ISBN 9788024449159. info
  • MINČÍK, Jozef, Ľuboš HARVAN, Ján KOVÁČ, Silvia TIMKOVÁ, Margaréta TOMÁŠOVÁ and Marcela ŠATENKOVÁ. Propedeutika : terapeutické zubné lekárstvo. Martin: EuDent, 2015, 203 stran. ISBN 9788097205799. info
  • Zubní lékařství : propedeutika. Edited by Jiří Mazánek. 1. vyd. Praha: Grada, 2014, 569 s. ISBN 9788024735344. info
  • ŠEDÝ, Jiří. Kompendium stomatologie I. 1. vyd. Praha: Triton, 2012, xxxiii, 11. ISBN 9788073875435. info
  • ČERNOCHOVÁ, Pavlína. Ortodoncie - Etiologie ortodontických anomálií (Orthodontics - Etiology of orthodontic anomalies). In Stomatologie pro studující všeobecného lékařství, dodatek skript. 1st ed. Brno: Masarykova univerzita, 2010. info
  • WEBEROVÁ, Zuzana and Chaitra RAMANATHAN. Ortodoncie pro studenty zubního lékařství. 1. vyd. Hradec králové: Nucleus HK, 2008, 77 s. ISBN 9788087009499. info
  • DOSTÁLOVÁ, Taťjana. Fixní a snímatelná protetika. 1. vyd. Praha: Grada, 2004, 220 s. ISBN 8024706555. info
  • KAMÍNEK, Milan and Marie ŠTEFKOVÁ. Ortodoncie. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého, 2001, 109 s. ISBN 8024402041. info
Teaching methods
Lecture
Assessment methods
Examination - writtten test, the test has 25 questions, 25 points, 17 points is needed to pass.Oral examination.
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
Study Materials
The course is taught annually.
Information on the extent and intensity of the course: 60.
The course is also listed under the following terms spring 2020, spring 2021, spring 2022, spring 2024.
  • Enrolment Statistics (spring 2023, recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/med/spring2023/BHZL0222p