A2BP_UVLI Introduction to Literary Studies

Faculty of Education
Autumn 2005
Extent and Intensity
0/1/0. 4 credit(s). Type of Completion: z (credit).
Teacher(s)
Mgr. Lucie Podroužková, Ph.D. (seminar tutor)
Guaranteed by
Mgr. Lucie Podroužková, Ph.D.
Department of English Language and Literature – Faculty of Education
Contact Person: Mgr. Petra Hoydenová
Course Enrolment Limitations
The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
V přednášce Úvodu do studia literatury se studenti seznámí se základními pojmy literární vědy. Výchozím bodem budou obecná zamyšlení nad literaturou, příbuznostmi a naopak odlišnostmi literatury od jiných disciplín, nad její povahou a funkcí a rolí jazyka v literatuře. S pomocí filozofie a lingvistiky budeme analyzovat proces literární komunikace a různá pojetí autora, čtenáře, literárního díla a jeho významu. Zejména z hlediska praktického budou diskutovány pojmy syžetu a fabule, typologie postav, hlavní žánry a vyprávěcí techniky, tropy a základy poetiky (rytmus, rým, verš, aliterace a jiné). V samostatné kapitole bude pojednáno o otázce stylu a v české literární teorii méně užívaných pojmech jako jsou např. juxtapozice a intertextualita. Závěr přednášky bude věnován stručnému přehledu vývoje anglosaské literární kritiky. Cílem cyklu je poskytnout studentům dobré literárně teoretické zázemí a současně praktickou výbavu pro textovou analýzu, které budou užívat v návazných literárních seminářích.
Syllabus
  • Literatura: Montgomery, Martin. Ways of Reading. Routledge, 1992. Wellek, René, Austin, Warren. Teorie literatury. Olomouc: Votobia, 1996. Sochrová, Marie. Literární teorie do dlaně. Havlíčkův Brod: Fragment, 2002. Selden, Raman. A Readers Guide to Contemporary Literary Theory. Great Britain: Harvester Press, 1985. Franko, Štefan. Theory of Anglophonic Literatures. Prešov: Slovakontakt, 1994. Haman, Aleš. Úvod do studia literatury a interpretace díla. Jinočany: H&H, 1999.
Literature
  • Montgomery, Martin. Ways of Reading. Routledge, 1992.
Assessment methods (in Czech)
Evaluation: attendance and classwork, written test The test will be based on the range of topics discussed in the lectures.
Language of instruction
English
Further comments (probably available only in Czech)
The course is taught annually.
The course is taught: every week.
The course is also listed under the following terms Autumn 2004, Autumn 2006.
  • Enrolment Statistics (Autumn 2005, recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/ped/autumn2005/A2BP_UVLI