SC4MK_HiSP History of Social Education

Faculty of Education
Autumn 2006
Extent and Intensity
0/0/1. 5 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
Teacher(s)
doc. Mgr. Dušan Klapko, Ph.D. (lecturer)
Guaranteed by
doc. PhDr. Jiří Němec, Ph.D.
Department of Social Education – Faculty of Education
Contact Person: Mgr. Zuzana Nováčková
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Předmět uvádí do tematiky filozoficko výchovných problémů vystupujících v průřezu dějin, jejich vliv na myšlení a výchovné koncepce pedagogů se zdůrazněním podmíněnosti historicko společenskému kontextu doby. Řazení jednotlivých autorů a jejich pedagogických koncepcí je uspořádáno chronologicky. Základní linii studia tvoří analýza názorů a odkazu sociálně pedagogických myslitelů, vytvoření vlastního pohledu studentů na probírané sociálně pedagogické koncepce a jejich reflexe v kontextu současné sociálně - edukační problematiky.
Syllabus (in Czech)
  • 1. Historicko-sociální podmíněnost výchovy v antickém Řecku (charakteristika výchovy v tzv. temném období Řecka a v klasickém období - Athény, Sparta). Antičtí řečtí myslitelé o výchově (Sokrates, Platón, Xenofon, Aristoteles, sofisté). Sociální aspekty ve výchově (názory na společnost, výchovu mládeže, ideály, etiku, díla). 2. Doba helénismu (nové vědní obory, vzdělávací centra, historicko-sociální souvislosti doby, hodnoty stoicismu) a charakteristika výchovy v antickém Římu (znaky výchovy v jednotlivých historických epochách Říma, myšlenky a díla představitelů výchovy Cicero, Seneca, Quintilianus, Plutarchos). Sociální aspekty ve výchově (názory na společnost, výchovu mládeže, ideály, etiku, díla). 3. Charakteristika výchovy v období raného středověku v Evropě: vliv křesťanských hodnot na výchovu, působení církevních Otců (např. Basileos Veliký, Augustinus Aurelius, Benedikt z Nursie ad.), vzdělanost na dvoře Karla Velikého. Středověký člověk a jeho svět (sociální stratifikace, postavení ženy ve společnosti). 4. Charakteristika výchovy v období vrcholného středověku: znaky scholastiky a její představitelé (Petr Abélard, Tomáš Akvinský), vznik univerzit, působení církevních řádů v oblasti výchovné a vzdělávací péče (františkáni, dominikáni), znaky rytířské kultury. Přínos arabské a židovské kultury na evropskou vzdělanost. 5. Doba reformace a protireformace na pozadí výchovně-vzdělávacích přístupů (sociálně historické aspekty doby, působení lidových kazatelů Jan Hus, přínos Jednoty bratrské, jezuitů a piaristů pro rozvoj české vzdělanosti). Úloha rodiny a volný čas ve středověku. 6. Renesanční myslitelé o výchově, vliv humanismu, společenské a kulturní změny raného novověku (V. de Feltre, Thomas More, Juan Luis Vives, Erasmus Rotterdamský). Renesanční člověk a jeho svět (sociální stratifikace, životní podmínky, postavení ženy ve společnosti). 7. Evropské pedagogické myšlení 17. století (jansenismus, pietismus, puritanismus a jejich představitelé: Wolfgang Ratke, August Hermann Francke, Francis Bacon). Dílo madame de Maintenon. Filosofické a sociálně pedagogické myšlenky a pansofické snahy Jana Amose Komenského. Barokní člověk a jeho svět (sociální stratifikace, životní podmínky, postavení ženy ve společnosti). 8. Charakteristika společenských změn v osvícenství, sociální stratifikace a životní podmínky v době osvícenství. Pedagogické myšlenky a činnost následujících představitelů osvícenství (Denis Diderot, John Locke) a filantropismu (Johann Bernhard Basedow, Christian Gotthilf Salzmann). 9. Názory a praxe předchůdců tzv. reformní pedagogiky (Jean Jacques Rousseau, Friedrich Fröbel, Lev Nikolajevič Tolstoj, Herbert Spencer). Vliv průmyslové a vědeckotechnické revoluce na sociální poměry ve společnosti. 10. Vliv vědeckotechnické revoluce na sociální poměry ve společnosti (pedagogické myšlenky a činnost Friedricha Herbarta), utopičtí socialisté (pedagogické myšlenky a činnost Roberta Owena). 11. Názory a praxe českých sociálních a speciálních pedagogů (Karel Slavoj Amerling, Gustav Adolf Lindner, František Bakule, Inocenc Arnošt Bláha, Stanislav Velinský, Přemysl Pitter) 12. Vznik a působení českých škol pokusných, meziválečný spor o pojetí české pedagogiky (Stanislav Vrána, Karel Žitný, Eduard Štorch, Čeněk Janout, Václav Příhoda, Josef Hendrich, Otakar Chlup). 13. Názory a praxe světových sociálních pedagogů (Johann Heinrich Pestalozzi, Paul Natorp, Paul Barth, Herman Lietz, Herman Nohl, Adolph Diesterweg, Don Bosco, Lev Nikolajevič Tolstoj, Anton Semjonovič Makarenko, Janusz Korczak,) 14. Podstata hnutí nové výchovy a reformní pedagogiky, obecná charakteristika, hlavní směry: pragmatická pedagogika, daltonský plán, waldorfské školy, montessoriovské školy, jenský plán. Představitelé: John Dewey, Rudolf Steiner, Maria Montessori, Peter Petersen, Célestin Freinet, Alexander Sutherland Neill. 15. Poválečná evropská společnost (životní styl, sociální rozdíly, elitářství, postavení ženy ve společnosti, rodina v postmoderní éře, vliv výchovy k evropanství a k multikulturní výchově).
Literature
  • Řecký člověk a jeho svět. Edited by Jean-Pierre Vernant, Translated by Lucie Fialková. Vyd. 1. Praha: Vyšehrad, 2005, 268 s. ISBN 8070217316. info
  • VERDON, Jean. Volný čas ve středověku. Translated by Jiří Žák - Gustav Francl. Vyd. 1. V Praze: Vyšehrad, 2003, 261 s. ISBN 8070215437. info
  • CIPRO, Miroslav. Galerie světových pedagogů. Praha: M. Cipro, 2002, 633 s. ISBN 8023880047. info
  • CIPRO, Miroslav. Galerie světových pedagogů. Praha: M. Cipro, 2002, 637 s. ISBN 8023880039. info
  • CIPRO, Miroslav. Galerie světových pedagogů. Praha: M. Cipro, 2002, 592 s. ISBN 8023874527. info
  • CIPRO, Miroslav. Slovník pedagogů. 1. vydání. Praha: Miroslav Cipro, 2001, 551 stran. ISBN 8023863347. info
  • KUČERA, Zdeněk and Vladimír ŠTVERÁK. Chrestomatie z dějin pedagogiky. 1. vyd. Praha: Univerzita Karlova v Praze, 1999, 491 s. ISBN 8071846260. info
  • PŘADKA, Milan. Kapitoly z dějin pedagogiky volného času. Brno: MU, 1999, 93 pp. ISBN 80-210-2033-4. info
  • JŮVA, Vladimír and Vladimír JŮVA. Stručné dějiny pedagogiky [Jůva, 1997]. 4. rozš. vyd. Brno: Paido - edice pedagogické literatury, 1997, 76 s. ISBN 80-85931-43-5. info
  • SVOBODOVÁ, Jarmila and Vladimír JŮVA. Alternativní školy. 2. dopl. vyd. Brno: Paido - edice pedagogické literatury, 1996, 112 s. ISBN 8085931192. info
  • SINGULE, František. Současné pedagogické směry a jejich psychologické souvislosti. 1. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1992, 54 s. ISBN 8004261604. info
  • ČAPKOVÁ, Dagmar. Myslitelsko vychovatelský odkaz Jana Amose Komenského. 1. vyd. Praha: Academia, 1987, 254 s., [1. info
Assessment methods (in Czech)
Typ výuky: přednáška Typ zkoušky: ústní Požadavky k připuštění ke zkoušce: odevzdání vybraných konspektů
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
Study Materials
The course is taught annually.
The course is taught: in blocks.
Information on the extent and intensity of the course: 15 hodin.
Teacher's information
http://moodlinka.ped.muni.cz/course/view.php?id=453
The course is also listed under the following terms Autumn 2003, Autumn 2004, Autumn 2005, Autumn 2007, Autumn 2008, Autumn 2009, Autumn 2010, Autumn 2012.
  • Enrolment Statistics (Autumn 2006, recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/ped/autumn2006/SC4MK_HiSP