SV4BP_SZP1 Basics of psychology 1 (seminar)

Faculty of Education
Autumn 2006
Extent and Intensity
0/1/0. 1 credit(s). Type of Completion: z (credit).
Teacher(s)
doc. PhDr. Jiří Němec, Ph.D. (seminar tutor)
Guaranteed by
doc. PhDr. Jiří Němec, Ph.D.
Department of Social Education – Faculty of Education
Contact Person: Mgr. Zuzana Nováčková
Timetable
Mon 15:15–16:55 učebna 38
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Smyslem předmětu je provázání znalostí studentů s dovednostmi, které studenti získávají během rozmanitých cvičení. Na každý seminář si student připraví cvičení dle zadání. Předmět tvoří základní stavební kameny pro další studium psychologických, ale i pedagogických disciplín a praktickou přípravu studentů. Na předmět navazuje psychologie II (psychologie osobnosti).
Syllabus (in Czech)
  • Diskuse a obhajoba jednotlivých cvičení, které si studenti vždy připraví před seminářem. 1) Paměť a učení neurofyziologická podstata paměti, struktura neuronu, DNA, RNA, analogie s PC různé pohledy na kritéria dělení paměti (bezděčná x úmyslná), modálně specifická x nespecifická, mechanická x logická, krátkodobá x dlouhodobá, epizodická x sémantická) fáze paměťového procesu (vštípení, retence, vybavení), rozpad paměťových stop Ebinghaus a jeho křivka zapomínání, pokusy učení na subhumánní a humánní úrovni, druhy a teorie aplikace poznatků, hra, pokus, učební styl, sebereflexe osvojování poznatků 2) Vnímání - jak poznáváme svět? smyslové vnímání, fyziologický základ percepční schéma a jeho funkce, interindividuální rozdíly ve vnímání, paraidolie, synestezie, fantom údu, Rubinova reverzibilní figura, vnímání na základě sociokulturních rozdílů a zkušeností pokusy, cvičení (zrakové klamy, paobrazy apod.) 3) Představy druhy představ, (cvič. zadání před. úkolu), souvislost se zkušeností, pamětí, myšlením, anticipačním schématem, eidetická představivost a její využití ve výchovném procesu 4) Pozornost definice a teorie pozornosti (Ribot, Rubinštejn, Wundt) vlastnosti (kolísání - oscilace, intenzita - koncentrace, rozsah - kapacita - extenzita) druhy (bezděčná - spontánní, úmyslná - aktivní - volní, protivolní) Wundt a osobní časová rovnice, demonstrace test koncentrace pozornosti - vyhodnocení, diskuse výchova pozornosti, cvičení (vytváření podmínek pro soustředění, cvičení, význam pozornosti, diskuse 5) Myšlení diskuse o pojmu a osvojování pojmů myšlemkové operace (an. - syn., in.- deduk., zobecnění, abstrakce) +) Galperin - osvojování pojmů (cvičení - slovníkový test), Piaget - asimilace x akomodace inteligence (názory, definice, meření, test) kategorizace předmětů a jevů + nízký, lehký a střední stup. integrace divergentní a konvergentní myšlení, předpoklady tvořivosti, principy rozvoje, svoboda myšlení +) jak tvořivě řešit problémy hry - krabička Rama, rozpoznání věcí (dedukce od části k celku, dárek, dokreslování, k čemu by to mohlo sloužit ...) vývoj intelektu, řeči a rozumových operací, Kholbegrovo pojetí mravního vývoje JÁ, fluidní a krystalická inteligence v průběhu životní dráhy
Literature
  • MAREK OP, A. M. Psychologie. Olomouc, 1992
  • NAKONEČNÝ, Milan. Psychologie téměř pro každého. Vyd. 1. Praha: Academia, 2004, 318 s. ISBN 8020011986. info
  • NAKONEČNÝ, Milan. Úvod do psychologie. Vyd. 1. Praha: Academia, 2003, 507 s. ISBN 8020009930. info
  • HOSKOVEC, Jiří, Milan NAKONEČNÝ and Miluše SEDLÁKOVÁ. Psychologie XX. století : některé významné směry a školy. 1. vyd. [i.e. 2. vyd.]. Praha: Karolinum, 2002, 295 s. ISBN 8024603004. info
  • NAKONEČNÝ, Milan. Encyklopedie obecné psychologie. 2., rozšířené vydání,. Praha: Academia, 1997, 437 stran. ISBN 8020006257. info
  • NAKONEČNÝ, Milan. Encyklopedie obecné psychologie. 2., rozš. vyd., v Academii v. Praha: Academia, 1997, 437 s. : i. ISBN 80-200-0625-719. info
  • NAKONEČNÝ, Milan. Moderní psychologie :učební text pro střední školy. 1. vyd. Praha: S & M, 1997, 87 s. ISBN 80-901387-6-4. info
  • NAKONEČNÝ, Milan. Psychologie osobnosti. Vyd. 1. Praha: Academia, 1995, 336 s. ISBN 8020005250. info
  • NAKONEČNÝ, Milan. Základy psychologie osobnosti. Vyd. 1. Praha: Management Press, 1993, 232 s. info
  • NAKONEČNÝ, Milan. Motivace pracovního jednání a její řízení. 1. vyd. Praha: Management Press, 1992, 258 s. ISBN 80-85603-01-2. info
  • ŠVANCARA, Josef, Lubomír VAŠINA and Lubomír KOSTROŇ. Kapitoly z kognitivní psychologie. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 1991, 188 s. ISBN 8021003278. info
  • ŠVANCARA, Josef. Emoce, city a motivace. Vyd. 2. dopl. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1975, 183 s. URL info
Assessment methods (in Czech)
Předpokladem pro úspěšné ukončení semináře je aktivní účast a obhajoba všech zadaných cvičení a jejich písemný záznam. Studenti si tento záznam přinesou také k ústní zkoušce.
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
The course can also be completed outside the examination period.
The course is taught annually.
The course is also listed under the following terms Autumn 2002, Autumn 2003, Autumn 2004, Autumn 2005, Autumn 2007, Autumn 2008, Autumn 2009, Autumn 2010, Autumn 2011, Autumn 2012, Autumn 2013, Autumn 2014, Autumn 2015, Autumn 2016, Autumn 2017, Autumn 2018, Autumn 2019.
  • Enrolment Statistics (Autumn 2006, recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/ped/autumn2006/SV4BP_SZP1