SZ3MP_KOM1 Educational communication

Faculty of Education
Autumn 2006
Extent and Intensity
0/1/0. 1 credit(s). Type of Completion: z (credit).
Teacher(s)
prof. PhDr. Oldřich Šimoník, CSc. (seminar tutor)
PhDr. Helena Andresová, CSc. (seminar tutor)
Mgr. Irena Budínová, Ph.D. (seminar tutor)
Mgr. Gabriela Ducháčková, Ph.D. (seminar tutor)
PaedDr. Danuše Filipinská (seminar tutor)
PaedDr. Marta Holasová, Ph.D. (seminar tutor)
Mgr. Miroslav Janda (seminar tutor)
Mgr. Jana Krátká, Ph.D. (seminar tutor)
Mgr. Silvie Malá, Ph.D. (seminar tutor)
PaedDr. Alexandr Polák (seminar tutor)
Mgr. Radek Pospíšil, Ph.D. (seminar tutor)
doc. PaedDr. Jana Škrabánková, Ph.D. (seminar tutor)
Mgr. Dagmar Šťovíčková-Šimáková, Ph.D. (seminar tutor)
Mgr. Pavlína Trnková (seminar tutor)
PaedDr. Jiří Valla (seminar tutor)
Guaranteed by
prof. PhDr. Oldřich Šimoník, CSc.
Department of Education – Faculty of Education
Contact Person: Ludmila Bauerová
Course Enrolment Limitations
The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
there are 26 fields of study the course is directly associated with, display
Course objectives
Bases pedagogic communication.
Syllabus
  • Characters and principles pedagogic communication. Verbal communication. Nonverbal communication. Rules communication.
Literature
  • MAREŠ, Jiří and Jaro KŘIVOHLAVÝ. Komunikace ve škole. Vydání první. Brno: Masarykova univerzita, 1995, 210 stran. ISBN 8021010703. info
  • MAREŠ, Jiří and Jaro KŘIVOHLAVÝ. Sociální a pedagogická komunikace ve škole. 1. vydání. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1990, 161 stran. ISBN 8004218547. info
  • LINHARTOVÁ, Dana. Pedagogická komunikace pro učitele. 1. vydání. Brno: MZLU, 2001, 74 pp. ISBN 80-7157-556-9. info
  • Šimoník, Oldřich. Úvod do didaktiky základní školy. Brno : MSD s.r.o. Brno, 2005. 141 s. Kapitola 4.
Assessment methods (in Czech)
Požadavky na ukončení: 1.KOMUNIKAČNÍ VÝSTUP. Kriteria: FORMÁLNÍ STRÁNKA PROJEVU: VERBÁLNÍ SLOŽKA : přiměřená hlasitost, přiměřené tempo, správné frázování, dynamika řeči, emocionalita řeči, adekvátní slovník, spisovná mluva. NEVERBÁLNÍ SLOŽKA : pohledy, výraz obličeje, gesta, pohyby, fyzický postoj, dotyk, přiblížení vzdálení, úprava zevnějšku. OBSAHOVÁ STRÁNKA PROJEVU : soulad obsahu a formy, přiměřenost posluchačům. DALŠÍ ASPEKTY : motivace, atmosféra, zpětná vazba, udržení pozornosti, netradiční přístup, styl komunikace, pomůcky, tabule, dosažení cíle. 2. FORMULACE OTÁZEK k vybranému učebnímu celku.
Language of instruction
Czech
Further Comments
The course is taught annually.
The course is taught: every week.
The course is also listed under the following terms Autumn 2004, Autumn 2005, Autumn 2007, Autumn 2008.
  • Enrolment Statistics (Autumn 2006, recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/ped/autumn2006/SZ3MP_KOM1