ZS1BK_APB4 Applied Psychology 4 Seminar

Faculty of Education
Autumn 2006
Extent and Intensity
0/0/1. 2 credit(s). Type of Completion: z (credit).
Teacher(s)
Mgr. Ing. Irena Ocetková, Ph.D. (seminar tutor)
PhDr. Mgr. Iva Žaloudíková, Ph.D. (seminar tutor)
Guaranteed by
prof. PhDr. Evžen Řehulka, CSc.
Department of Psychology – Faculty of Education
Contact Person: PhDr. Ivan Sobota, CSc.
Prerequisites (in Czech)
Úspěšné absolvování psychologických předmětů v předchozích semestrech studia
Course Enrolment Limitations
The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Náplň semináře zdůraznuje a respektuje využití psychologických poznatků z pedagogické psychologie v praxi učitele. Zaměřuje se na praktické činnosti se skupinou žáků nebo individuální práci s jednotlivými dětmi. Využívá metody pozorování, rozhovoru, analýzy žákovy práce nebo dotazníku k získání informací a příčin neprospěchu žáka. Zdůrazňuje využití teoretických znalostí v pedagogické praxi.
Syllabus (in Czech)
  • 1. Psychologie učení – vymezení učení v psychologii, učení a paměť, křivka zapomínání, druhy učení: klasické podmiňování, operantní podmiňování, učení senzomotorické, učení řešením problémů, význam pro praxi 2. Psychologické teorie učení – asocianistický přístup k učení, mechanické učení, teorie učení vycházející z behaviorismu, gestalt psychologie a teorie učení, využití v praxi učitele 3. Učení a motivace, transfer a interference, zpětná vazba v učení, opakování, zapomínání, jak se učíme, potřeby žáka, motivace, chvála-kritika, efektivní učení, 4. Problémy školního neprospěchu, školní úspěch a neúspěch, intelektové a mimointelektové příčiny neprospěchu, dítě s výukovými potížemi, specifické vývojové poruchy učení, práce s dětmi s poruchami učení, integrovaní žáci, klasifikace a hodnocení žáků s SPU 5. Psychologie vyučování, psychologické základy didaktických zásad, programované učení, styly učení, učení ve spirále, vědomosti, dovednosti, formování postojů a návyků, klíčové kompetence žáků 6. Psychologické otázky výchovy – prostředky výchovy, odměna a trest ve výchově, povzbuzení, osobní příklad, styly výchovy, výchova sebevýchova, výchova v rodině 7. Poruchy chování, problémové chování, zvládání a řízení třídy, agresivita, šikana ve škole, účinné trestání, zákon přirozených následků, problémy se skupinovým chováním, psychologická hlediska při výchově problémových dětí 8. Osobnost, struktura osobnosti, formování osobnosti, osobnost žáka, poznávání osobnosti žáka a její charakteristika, individuální rozdíly v učení, individuální přístup učitele k žákům, utváření sebevědomí žáků, zralost „já“ a škola, identita „já“, jak rozumět dospívajícímu, učení se dospělosti 9. Osobnost učitele, požadavky na osobnost učitel interakce učitel-žák, úspěšnost učitele, učitelský stres, burn-out, předcházení stresu, metody zvládání stresu učitele, přístup učitele k žákům 10. Zvládání školní zátěže, psychosociální stres u žáků, klima školní třídy, psychosociální klima školy, poznávání vztahů ve třídě 11. Psychologické otázky výchovných cílů – koncepce zdravé osobnosti, program „Zdravá škola“ základní cíle projektu
Literature
  • SMÉKAL, Vladimír. Pozvání do psychologie osobnosti :člověk v zrcadle vědomí a jednání. 1. vyd. Brno: Barrister & Principal, 2002, 517 s. ISBN 80-85947-80-3. info
Assessment methods (in Czech)
Písemná práce
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
The course is taught annually.
The course is taught: in blocks.
Information on the extent and intensity of the course: 8 hodin.
The course is also listed under the following terms Autumn 2004, Autumn 2005, Autumn 2007, Autumn 2008, Autumn 2009, Autumn 2010, Autumn 2011, Autumn 2012, Autumn 2013, Autumn 2014, Autumn 2015, Autumn 2016, Autumn 2017, Autumn 2018.
  • Enrolment Statistics (Autumn 2006, recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/ped/autumn2006/ZS1BK_APB4