CH2MP_3P5C Chemical Practice

Faculty of Education
Autumn 2007
Extent and Intensity
0/2/0. 3 credit(s). Type of Completion: z (credit).
Teacher(s)
doc. PhDr. Josef Budiš, CSc. (seminar tutor)
Guaranteed by
doc. PhDr. Josef Budiš, CSc.
Department of Physics, Chemistry and Vocational Education – Faculty of Education
Timetable
Tue 11:35–13:15 učebna 7
Course Enrolment Limitations
The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Předmět završuje oborově didaktickou přípravu budoucího učitele chemie na ZŠ. Je zaměřený na realizaci a posuzování praktických pedagogických výstupů studentů. Uplatňuje se metoda mikrovyučování (příprava, nácvik, posuzování a řešení standardních pedagogických situací) a metoda videosimulací (nácvik identifikace, kvalifikace a řešení situací nestandardních – neočekávaných, problémových a konfliktních).
Syllabus (in Czech)
  • Typy uplatňovaných mikrovýstupů : Poznámka : Každý mikrovýstup má specifickou strukturu a zadání, student je nucen je akceptovat, předem se na ně systémově připravit a doložit svoji připravenost protokolem. Na simulované nestandardní situace se naopak očekávají studentovy bezprostřední a okamžité reakce a situační řešení. Mikrovyučování a videosimulace mají preferovat a kultivovat především studentovy sebereflektivní aktivity. Výstup na volné téma. Výklad - monolog na zadané odborné téma. Realizace komentovaného školního chemického pokusu. Umění klást otázky ( rozhovor, frontální opakování, zkoušení). Navození problémové situace, týmové řešení problému. Praktické uplatňování kontextů v různých fázích vyučovací hodiny. Motivace jako praktická a permanentní aktivita učitele. Komplexní analýza simulované neočekávané, problémové, resp. konfliktní situace (identifikace, kvalifikace a řešení). Poznámky k mikrovýstupu : Časový limit výstupu – 3-4 minuty, Zvolené téma Chemismus zvoleného tématu Pojmová strukturace, kvalifikace pojmů, vazby Pokus (charakteristika eduktů a produktů, aparatura, reakční podmínky, didaktická interpretace, bezpečnost, žáka jako pomocník u demonstrace) Interdisciplinární pohled, kontexty, teorie a praxe Eventuální návrh projektu (interdisciplinarita, týmová práce, vazba na praxi, komunikace…)
Literature
  • BUDIŠ, Josef. Cesta k profilu absolventa učitele chemie na ZŠ. In Profil učitele chemie I. první vydání. Hradec Králové: Pedagogická fakulta UHK, 2002, p. 21-27. ISBN 80-7041-856-7. info
  • BUDIŠ, Josef and Jiří ŠIBOR. Zkušenosti s profesním výcvikem učitelů chemie pro ZŠ. první vydání. Hradec Králové: Pedagogická fakulta UHK, 2002, p. 22-29. ISBN 80-7041-856-7. info
  • Učitel - vyučování - situace. Edited by Josef Budiš - Vladimír Jůva. Brno: Paido - edice pedagogické literatury, 1995. info
Assessment methods (in Czech)
Požadavky k zápočtu : Absolvování Obecné didaktiky chemie a Speciální didaktiky chemie Absolvování předmětu Školní chemické pokusy I a II. Aktivní a praktické zvládnutí videotechniky při pořizování záznamů mikrovýstupů. Aktivní účast v profesním praktiku, absolvování minimálně čtyř mikrovýstupů, aktivní přístup při analýze mikrovýstupů. Vypracování a odevzdání eseje.
Language of instruction
Czech
Further Comments
The course is taught annually.
The course is also listed under the following terms Autumn 2006, Autumn 2008, Autumn 2009, Autumn 2010, Autumn 2011, Autumn 2012, Autumn 2013, Autumn 2014, Autumn 2015, Autumn 2016, Autumn 2017.
  • Enrolment Statistics (Autumn 2007, recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/ped/autumn2007/CH2MP_3P5C