SC4KC_PEDP Pedagogical propedeutics

Faculty of Education
Autumn 2007
Extent and Intensity
0/0/1. 5 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
Teacher(s)
doc. Mgr. Dušan Klapko, Ph.D. (lecturer)
Guaranteed by
doc. PhDr. Jiří Němec, Ph.D.
Department of Social Education – Faculty of Education
Contact Person: Mgr. Zuzana Nováčková
Prerequisites
- passing of knowledge test (achievement of 60%) - writing of two pages essay on submissed subject
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives
The purpose of courses in subject Basics of pedagogy is to map basic pedagogical disciplines, constructs, methods and theories. The basic line of studies represents analysis of contamporary pedagogical – educational problems and the process of euducational transformation of czech educational system after the year 1989. Teh aim of the courses is to estabilish by students basic knowledges in the branch of structure and function of pedagogy as a science.
Syllabus
  • 1. Conception and subject fo pedagogy. 2. Basic pedagogical categories. 3. Czech pedagogical – educational system. 4. Essence of new eduaction movement, reformative pedagogy. 5. Significant educational documents in „afer november“ czech pedagogy, curricullum. 6. Individual and social signification of education. 7. Family. 8. Pedagogical skills of teacher. 9. Evaluation of pupils. 10. Educational conceptions of chosen pedagogues.
Literature
  • KALHOUS, Zdeněk and Otto OBST. Školní didaktika [Kalhous, Portál, 2002]. Vyd. 1. Praha: Portál, 2002, 447 s. ISBN 80-7178-253-X. info
  • PRŮCHA, Jan. Přehled pedagogiky :úvod do studia oboru. Vyd. 1. Praha: Portál, 2000, 269 s. ISBN 80-7178-399-4. info
  • Moderní pedagogika. Edited by Jan Průcha. 1. vyd. Praha: Portál, 1997, 495 s. ISBN 80-7178-170-3. info
  • PRŮCHA, Jan. Alternativní školy a inovace ve vzdělávání. Vyd. 1. Praha: Portál, 2001, 139 s. ISBN 80-7178-584-9. info
  • Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. Vyd. 1. Stařeč: INFRA, 2005, 113 s. ISBN 8086666247. info
Assessment methods (in Czech)
Typ výuky: přednáška Typ zkoušky: písemný test Podmínky k absolvování předmětu: - min. 60 % úspěšnost ve vědomostním testu - napsání dvoustránkové eseje na zadané téma (vložení do e-learningu) - známka je výsledkem hodnocení v testu (viz okruhy otázek ke zkoušce) a kvality zpracované eseje.
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
The course is taught each semester.
The course is taught: in blocks.
Information on the extent and intensity of the course: 15 hodin.
Teacher's information
http://moodlinka.ped.muni.cz/course/view.php?id=754
The course is also listed under the following terms Autumn 2006, Autumn 2008, Autumn 2009, Autumn 2010, Autumn 2011, Autumn 2012, Autumn 2013, Autumn 2014, Autumn 2015, Autumn 2016, Autumn 2017, Autumn 2018, Autumn 2019.
  • Enrolment Statistics (Autumn 2007, recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/ped/autumn2007/SC4KC_PEDP