SC4MK_PsVL Psychlogy of group managment

Faculty of Education
Autumn 2007
Extent and Intensity
0/0/1. 4 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
Teacher(s)
PhDr. Denisa Denglerová, Ph.D. (lecturer)
Guaranteed by
doc. PhDr. Jiří Němec, Ph.D.
Department of Social Education – Faculty of Education
Contact Person: Mgr. Zuzana Nováčková
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Cílem je předmětu je podpořit schopnosti a rozvinout dovednosti studentů v oblasti spolupráce, komunikace a vedení, zejména pro vytváření jejich budoucích pracovních týmů. Předmět jekoncipován jako interedisciplinární s využitím poznatků ze sociální psychologie práce, psychologie práce a řízení, personalsitiky, managmentu aj.
Syllabus (in Czech)
  • ***Umění komunikace - verbální a neverbální komunikace: a)Řeč těla - mimika, oční kontakt, gestika, odstupová vzdálenost, postoj) - využití v praxi, slovní komunikace, hlas - tón, barva,rychlost mluvy, druhy slovní komunikace a jejich používání v praxi) , první dojem, vzhled a image, „schopnost se prodat“, jsk zsjímsvě s přesvědčivě mluvit b)Komunikace v týmu a efektivní komunikační styly vedoucího pracovníka c)Asertivní jednání a zpětná vazba: (Rozvoj asertivity a efektivní sdělování zpětné vazby, vyhodnocení stupně asertivity jednotlivce, teorie asertivity, způsoby asertivního jednání, mýty asertivity - klady a zápory) d)Konflikty (druhy, význam a způsoby zvládání konfliků nejen v rámci pracovních týmů) e)Umění přesvědčování, Manipulace, argumentace, druhy přesvědčovacích technik a vhodnost jejich využití f) Pravda, polopravda a lež v lidské komunikaci. Proč lidé lžou. Jak poznat lháře. ***Osobnostní typy a jejich aplikace na vedoucího i na ostatní členy týmu: a)Základní typy osobností (typologie MBTI) a tréning způsobu jejich rychlého poznávání. b)Problémové typy osob, jejich charakteristika a nejvhodnější způsoby jednání s nimi. c)Vůdce.Způsoby přejímání vedení, předpoklady pro vedení, negativní charakteristiky osobnosti ve vztahu k vedení lidí,vyhodnocení osobnostních předpokladů pro vedení ***Vedení lidí: a)Koučování - Techniky vedení kolektivu, hodnocení a poznávání podřízených, jednání s lidmi, získávání a výběr „loajálních“ pracovníků, jak kritizovat, jak přijímat kritiku, jak chválit, konflikty na pracovišti,... b)Leadership - klíčové vlastností lídra, řešení problémů,... c)Timemanagement: poměr k času, obecné zásady pro využívání času, stanovování cílů a jejich plnění, osobnostní podíl při špatné a dobré schopnosti řízení času a trénink vhodných návyků ***Pracovní tým a)Význam, charakteristika, motivace pracovního týmu b)Dynamika, koheze a atmosféra, pracovní spokojenost, faktory spokojenosti c)Psychologie motivace, potřeby pracovníků a způsoby odměňování d)Hodnocení a rozvoj pracovníků
Literature
  • Hayes, Nicky: Psychologie týmové práce. Praha: Portál, 2005. ISBN 80-7178-983-6
  • VÁGNER, Ivan. Moderní pojetí řízení a vedení lidí. Moderní řízení : měsíčník pro vrcholový a střední management, lektory, personalisty i podnikatele. Praha: Economia, 2005, Roč. 40, č. 12, p. 61-62. ISSN 0026-8720. info
  • ARMSTRONG, Michael. Řízení lidských zdrojů. Praha: Grada, 2002, 856 s. ISBN 8024704692. info
  • PLAMÍNEK, Jiří. Vedení lidí, týmů a firem : praktický atlas managementu. 1. vyd. Praha: Grada, 2002, 151 s. ISBN 80-247-0403-X. info
  • KOUBEK, Josef. Řízení lidských zdrojů :základy moderní personalistiky. 3. vyd. Praha: Management Press, 2001, 367 s. ISBN 80-7261-033-3. info
  • KOHOUTEK, Rudolf and Jaroslav ŠTĚPANÍK. Psychologie práce a řízení. Brno: Cerm, 2000, 223 s. ISBN 80-214-1552-5. info
  • POL, Milan and Bohumíra LAZAROVÁ. Spolupráce učitelů - podmínka rozvoje školy. Řízení spolupráce, konkrétní formy a nástroje. (Collaboration of teacher - a condition for school development.). Praha: STROM Praha, 1999, 78 pp. ISBN 80-86106-07-1. info
  • GOLD, Anne. Řízení současné školy : o práci učitelů na střední úrovni řízení. Vyd. 1. Žďár nad Sázavou: Fakta, 1998, 164 s. ISBN 80-902614-0-X. info
  • Organizační chování :jak se každý den chovají spolupracovníci, nadřízení, podřízení, obchodní partneři či zákazníci. Edited by František Bělohlávek. 1. vyd. Olomouc: Rubico, 1996, 343 s. ISBN 80-85839-09-1. info
Assessment methods (in Czech)
V průběhu semestru studenti odevzdají dvě práce - vědeckou esej na vybrané relevantní téma a rozbor osobnosti podle typologie MBTI. Z předmětu je konána zkouška formou vědomostního testu.
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
Study Materials
The course is taught each semester.
The course is taught: in blocks.
Information on the extent and intensity of the course: 15 hodin.
The course is also listed under the following terms Spring 2004, Autumn 2004, Autumn 2005, Autumn 2006, Autumn 2008, Autumn 2009, Autumn 2010, Autumn 2011, Autumn 2012, Autumn 2013, Autumn 2014, Autumn 2015, Autumn 2016, Autumn 2017, Autumn 2018, Autumn 2019.
  • Enrolment Statistics (Autumn 2007, recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/ped/autumn2007/SC4MK_PsVL