CS2RC_JDC1 Didaktika českého jazyka 1

Pedagogická fakulta
podzim 2008
Rozsah
0/0/10. počet hodin konzultací v semestru. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučující
doc. PhDr. Jana Marie Tušková, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. PhDr. Jana Marie Tušková, Ph.D.
Katedra českého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Ivana Luklová
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
Cíle předmětu
Práce na konzultacích je zaměřena na problematiku jazykového vyučování na ZŠ. Důraz je kladen na výuku stěžejních tematických oblastí skladby, tvarosloví a pravopisného učiva. Pozornost je věnována možnostem uplatnění alternativních metod ve výuce, zejména problematice tzv. kritického myšlení a kooperativních metod vyučování, jejichž cílem je především rozvoj aktivního, efektivního učení a samostatného, kritického myšlení žáků. Předkládané metody výuky jsou v souladu s požadavky Rámcového vzdělávacího programu ZV. Náplní předmětu je také seznámení studentů s možnostmi využití Českého národního korpusu v hodinách jazykové výuky.
Osnova
  • 1. Obsah výuky jazykového učiva na základní škole. 2. Charakteristika vybraných alternativních programů výuky, např. RWCT Čtením a psaním ke kritickému myšlení, projektové vyučování. 3. Vybrané metody a strategie vedoucí k efektivnímu učení v hodinách českého jazyka, organizace vyučovací hodiny. 4. Třífázový model učení, motivace. 5. Vytváření prostředí pro kritické myšlení, vztah učitel žák. 6. Způsoby kladení otázek. 7. Hodnocení a klasifikace. 8. Vyučování jednotlivým tematickým celkům aplikace metod, strategií a postupů. 9. Možnosti využití Českého národního korpusu; praktické ukázky.
Literatura
  • GRECMANOVÁ, Helena, Eva URBANOVSKÁ a Petr NOVOTNÝ. Podporujeme aktivní myšlení a samostatné učení žáků. Vyd. 1. Olomouc: Hanex, 2000, 160 s. Edukace. ISBN 80-85783-28-2. info
  • SLAVÍK, Jan. Hodnocení v současné škole :východiska a nové metody pro praxi. Vyd. 1. Praha: Portál, 1999, 190 s. ISBN 80-7178-262-9. info
  • ČECHOVÁ, Marie a Vlastimil STYBLÍK. Čeština a její vyučování :didaktika českého jazyka pro učitele základních a středních škol a studenty učitelství. 2., upr. vyd., v SPN vyd. 1. Praha: SPN - pedagogické nakladatelství, 1998, 264 s. ISBN 80-85937-47-6. info
  • FISHER, Robert. Učíme děti myslet a učit se :praktický průvodce strategiemi vyučování. 1. vyd. Praha: Portál, 1997, 172 s. ISBN 80-7178-120-7. info
Metody hodnocení
TYP VÝUKY: konzultace ukončení: zkouška
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá blokově.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2006, podzim 2007, podzim 2009, podzim 2010, podzim 2011, podzim 2012, podzim 2013, podzim 2014, podzim 2015, podzim 2016, podzim 2017, podzim 2018, podzim 2020, podzim 2021, podzim 2022.