SPDR_VZOF Specializace - širší vědní základ - oftalmopedie

Pedagogická fakulta
podzim 2008
Rozsah
30/0. 10 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
PhDr. Mgr. Zita Nováková, Ph.D. (pomocník)
Garance
prof. PhDr. Marie Vítková, CSc.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
Cíle předmětu
Hlavním cíle poznání těchto oblastí:Poradenství a intervence v předškolním věku pro speciální pedagog , charakteristika dětského věku: novorozenecké období - charakteristika, úroveň odrážení, prožívání, vliv prostředí, projevy nepřizpůsobivosti, doporučení, rizikový novorozenec: příčiny, projevy, prognóza, charakteristika dětského věku: kojenec – vývojové změny, předverbální období, kvalita orientace, prožívání, sociální vlivy, obvyklé potíže, výchovné úkoly, Charakteristika dětského věku: batole – motorický vývoj, vývoj řeči, rozvoj poznávacích procesů, sebeuvědomění a emotivita, prostředí a psychika, výchovné problémy, doporučení, Charakteristika dětského věku: předškolní věk – motorický vývoj, vývoj řeči, úroveň poznávacích procesů, sociální chování, adaptace na prostředí, nevyrovnanost a výchovné obtíže, školní zralost, výchovné působení.
Osnova
  • Obsahové okruhy OBECNÉ OTÁZKY OFTALMOPEDIE • Vývoj vztahu společnosti ke zrakově postiženým • Paradigma oftalmopedie v rámci paradigmatu speciální pedagogiky • Specifika psychomotorického vývoje jedince se zrakovým postižením z pohledu vývojových stadií Eriksona a Piageta • Metody reedukace a kompenzace z pohledu oftalmopedického • Školská problematika na poli zrakového postižení • Neziskový sektor jako jeden z pilířů komprehensivní rehabilitace zrakově postižených (raná péče, Tyfloservis, Tyflocentrum, SONS, LORM) • Postproduktivní věk u jedinců se zrakovým postižením a jejich aktivizace SPECIALIZAČNÍ OKRUHY • Raná intervence u dětí se zrakovým postižením • Spolupráce s rodinou dítěte se zrakovým postižením • Poruchy binokulárního vidění u předškolních dětí, reedukace • Specifika výuka žáků slabozrakých a nevidomých • Zrakové postižení a fenomén kombinovaného postižení • Edukace jedinců slepohluchých
Literatura
  • ŠVECOVÁ - KVĚTOŇOVÁ, Lea. Oftalmopedie. Brno: Paido, 2000, 70 s. ISBN 80-85931-84-2. info
Metody hodnocení
Další požadavky ke zkoušce • Případová studie (10 stran) včetně zpracovaného rehabilitačního plánu (min. 2 strany).
Informace učitele
Návrh témat disertační práce • Školské aspekty integrace nevidomých studentů na běžných gymnáziích • Analýza úspěšnosti použití bílých holí dle jednotlivých parametrů • Komparace rodin s dítětem se zrakovým postižením a s více vadami v závislosti na působení středisek rané péče • Představy jedinců s těžkým zrakovým postižením dle různých kritérií. Literatura CORN, A. L., MARTINEZ, I., HLAVÁČKOVÁ, E., SKALICKÁ, M., VACHULOVÁ, J. Máte ve třídě zrakově postižené dítě. Praha: SRP, 1993 ČÁLEK, O. a kol. Vývoj osobnosti zrakově těžce postižených. Praha: SPN, 1991 ČÁLEK, O. Raný vývoj dítěte nevidomého od narození. Praha: UK, 1984. EDELSBERGER, K., KÁBELE, F. Defektologický slovník. Praha: SPN, 1984 HEINER, D., SKALICKÁ, M. Učíme se dívat. Praha: SRN, 1995 HYVÄRINEN, L. Dopad zrakového postižení na celkový vývoj. Seminář 1. a 2. 6. 1994. Praha: FN Motol CHENOVÁ, D. Rodiče a malé zrakově postižené děti. Praha: SRP, 1994 JEŘÁBEK, J. Oftalmologie pro pedagogy. Praha: 1979 JESENSKÝ, J. Hmatové vnímání informací s pomocí tyflografiky. Praha: SPN, 1988 JESENSKÝ, J. Kontrapunkty integrace zdravotně postižených. Praha: Karolinum, 1995 KEBLOVÁ, A. Integrované vzdělávání dětí se zrakovým postižením. Praha: Septima, 1996 KEBLOVÁ, A. Kompenzační pomůcky pro zrakově postižené žáky ZŠ. Praha: Septima, 1996 KEBLOVÁ, A. Čich, hmat, sluchové vnímání, náprava binokulárních poruch. Praha: Septima, 1999 KOWALIK, S., BANKA, A. Perspektivy rehabilitace hluchoslepých. Praha: Wagner Press, 2000. KUDELOVÁ, I., KVĚTOŇOVÁ, L. Malé dítě s těžkým poškozením zraku. Brno: Paido, 1996 KVĚTOŇOVÁ, ŠVECOVÁ, L. Oftalmopedie. Brno: Paido, 2000, 70 s. ISBN 80-85931-84-2. KVĚTOŇOVÁ-ŠVECOVÁ, L. Oftalmopedie. In: PIPEKOVÁ, J. (ed.) Kapitoly ze speciální pedagogiky. Brno: Paido, 1998, s. 163-169 KVĚTOŇOVÁ-ŠVECOVÁ, L. Speciálně pedagogické působení na zrakově postižené dítě ve smyslu reedukace a kompenzace zraku. In: VÍTKOVÁ, M. (ed.) Integrativní speciální pedagogika. Brno: Paido, 1998, s. 118-123 KVĚTOŇOVÁ-ŠVECOVÁ, L., MADLENER, I., ŘEHŮŘEK, J., VÍTKOVÁ, M. Možnosti reedukace zraku při kombinovaném postižení. Brno: Paido, 1999 LOPUCHOVÁ, J. Terminologický slovník pedagogiky zrakovo postihnutých. Bratislava: Iris, 1999 LUDÍKOVÁ, L. Tyflopedie I. a II. Olomouc: UP, 1988 LUDÍKOVÁ, L., MALEČEK, M. Tyflopedie III. Olomouc: UP, 1991 LUDÍKOVÁ, L. Edukace hluchoslepého dítěte raného věku. Olomouc: UP, 2001. LUDÍKOVÁ, L. Vzdělávání hluchoslepých I. Praha: Sciencia, 2000. ISBN 80-7183-225-1. LUDÍKOVÁ, L. Vzdělávání hluchoslepých III. Praha: Sciencia, 2001. ISBN 80-7183-226-1. MASON, H., Mc Call S. Visual Impairment. London: David Fulton Publishers, 1997 MONATOVÁ, L. Pojetí speciální pedagogiky z vývojového hlediska. Brno: Paido, 1996 MONATOVÁ, L. Speciálně pedagogická diagnostika z hlediska vývoje dítěte. Brno: Paido, 2000 NIELSEN, L. Dotýkej se, ať pochopíš. Praha: SRP, 1996 NIELSEN, L. Učení zrakově postižených dětí. Praha: 1998 NOVÁK, J. Využití výpočetní techniky pro zdravotně postižené. Brno: Paido, 1997. PILAŘOVÁ, M., HRADÍLKOVÁ, T. Raný vývoj dítěte a možnosti rané intervence. Praha: Futurum, 1999. POŽÁR, L. Patopsychológia postihnutého dieťata. Bratislava: UK, 1987 POŽÁR, L. Školská integrácia dětí a mládeže s poruchami zraku. Bratislava: UK, 1996 Raná péče pro rodiny s dětmi se zrakovým a kombinovaným postižením. Praha: SRP, 1998 RIEBEL, O. Vybrané kapitoly z oftalmologie. Praha: SPN, 1985 Sborník příspěvků I. mezinárodní konference k problematice vzdělávání žáků s těžkým kombinovaným postižením. Blansko: 2001. Sborník odboru speciálního školství. Praha: MŠMT ČR, 1998. SMÝKAL, J. Hovory s rodiči. Praha: ÚV Svazu invalidů, 1988 SMÝKAL, J. Pohled do dějin slepeckého písma. Praha: ČUNS, 1994 SOURALOVÁ, E. Vzdělávání hluchoslepých II. Praha: Scientia, 2000. ISBN 80-7183-226-X. Úprava prostředí pro výchovu a vzdělávání hluchoslepých. Olomouc: UP VÁGNEROVÁ, M. Oftalmopsychologie dětského věku. Praha: UK, 1995 Vítková, M. (ed.) Integrativní speciální pedagogika Integrace školní a sociální. 2. přepracované a rozšířené vydání. Brno: Paido, 2004, 463 s. ISBN 80-7315-071-9. VÍTKOVÁ, M. (ed.) Integrativní školní (speciální) pedagogika. Základy, teorie, praxe. Brno: SMD, 2003. ISBN 80-86633-07-1. VÍTKOVÁ, M. (ed.) Otázky speciálně pedagogického poradenství. Základy, teorie, praxe. Brno: SMD, 2003. ISBN 80-86633-08-X. WAREN, D. H. Blindness and Early Childhood Development. American Foundation for the Blind. NY 1989 WIENER, P. Prostorová orientace a samostatný pohyb. Praha: Avicenum, 1986
Další komentáře
Předmět je vyučován každý semestr.
Výuka probíhá blokově.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2002, podzim 2003, podzim 2004, podzim 2005, jaro 2006, podzim 2006, jaro 2007, podzim 2007, jaro 2008, jaro 2009, podzim 2009, jaro 2010, podzim 2010, jaro 2011, podzim 2011, jaro 2012, podzim 2012, jaro 2013, podzim 2013, jaro 2014, podzim 2014, jaro 2015, podzim 2015, jaro 2016, podzim 2016, jaro 2017, podzim 2017, jaro 2018, podzim 2018, jaro 2019.