ZS1MK_LDL1 Methodology - Teaching Literature 1

Faculty of Education
Autumn 2012
Extent and Intensity
0/0/.3. 1 credit(s). Type of Completion: z (credit).
Teacher(s)
Mgr. Jitka Zítková, Ph.D. (lecturer)
Guaranteed by
doc. PhDr. Milena Šubrtová, Ph.D.
Department of Czech Language and Literature – Faculty of Education
Contact Person: Nataša Vrbová
Supplier department: Department of Czech Language and Literature – Faculty of Education
Timetable of Seminar Groups
ZS1MK_LDL1/OS01: Fri 2. 11. 9:20–11:00 učebna 36, Fri 21. 12. 13:55–15:35 učebna 36, J. Zítková
Prerequisites (in Czech)
ZS1BK_LLM2 Literature for the Y. A. 2
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives
Having met the course requirements, students will be able to understand the basic questions of the field, they will be able to explain the basic techniques of reading and diagnostics at primary level, they will be able to use the information about the evaluation criteria of readers in their own assessment of a chosen title.
Syllabus
  • 1. The subject and objectives of the literary education in the curriculum. Universal questions of the subject and objectives of the literary education as a part od aesthetical education. 2. Conceptions of the contemporary readers and textbooks. Most frequent textbooks, main features of this conceptions, publishers. 3. Reading in upper classes of primary school, reading skills, valuation of reading, understanding of texts, reading literacy.
Literature
  • Čítanky a didaktické materiály pro 2.-5. ročník základní školy - nakladatelství Alter, Didaktis, Dialog, Fortuna, Fraus, Fragment, Nová škola, Prodos, SPN, a.s.
  • TOMAN, Jaroslav. Didaktika čtení a primární literární výchovy. 1. vyd. České Budějovice: Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích, 2007, 116 s. ISBN 9788073940386. info
  • Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání : s přílohou upravující vzdělávání žáků s lehkým mentálním postižením. Edited by Jan Tupý - Jaroslav Jeřábek. Praha: Výzkumný ústav pedagogický v Praze, 2005, 126, 92. ISBN 8087000021. info
  • TOMAN, Jaroslav. Metodická příručka k čítankám pro 2.- 5. ročník základní školy. Praha: Fortuna, 2000, 111 s. ISBN 8071686824. info
  • TOMAN, Jaroslav. Dětské čtenářství a literární výchova. Brno: Cerm, 1999, 22 s. ISBN 8072041118. info
  • PRŮCHA, Jan. Učebnice: Teorie a analýzy edukačního média. Brno: Paido, 1998. ISBN 80-85931-49-4. info
  • CHALOUPKA, Otakar. Rodina a počátky dětského čtenářství. 1. vyd. Praha: Victoria Publishing, 1995, 103 s. ISBN 80-85865-40-8. info
  • CHALOUPKA, Otakar. Škola a počátky dětského čtenářství. 1. vyd. Praha: Victoria Publishing, 1995, 101 s. ISBN 80-85865-41-6. info
  • TOMAN, Jaroslav. Vybrané kapitoly z didaktiky čtení a literární výchovy. 1. vyd. České Budějovice: Pedagogická fakulta v Českých Budějovicích, 1990, 70 s. info
  • PLCH, Jaromír. O výchově slovesným uměním v mladším školním věku. 1. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1981, 197 s. URL info
Teaching methods
Theoretical preparation, methods of discussion.
Assessment methods
Completion: credit. Requirements: written work - complex evaluation of chosen reader for primary school (from 2nd to 5th class) concerning the content (verbal part - literary texts, supplement texts, illustrations), didactic components (directive apparatus) and use of this textbook at schools (positive and negative qualities).
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
Study Materials
The course is taught annually.
Information on the extent and intensity of the course: 4 hodiny.
The course is also listed under the following terms Autumn 2004, Autumn 2005, Autumn 2006, Autumn 2007, Autumn 2008, Autumn 2009, Autumn 2010, Autumn 2011, Autumn 2013, Autumn 2014.
  • Enrolment Statistics (Autumn 2012, recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/ped/autumn2012/ZS1MK_LDL1