SPD4_VPU1 Specialisation - Broad Scientific Foundation - Learning Disabilities 1

Faculty of Education
Autumn 2016
Extent and Intensity
30/0/0. 10 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
Teacher(s)
prof. PaedDr. Miroslava Bartoňová, Ph.D. (lecturer)
Guaranteed by
prof. PhDr. Marie Vítková, CSc.
Department of Special and Inclusive Education – Faculty of Education
Contact Person: PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D.
Supplier department: Department of Special and Inclusive Education – Faculty of Education
Prerequisites (in Czech)
Vypracování individuálního vzdělávacího plánu pro žáka s diagnostikovanou specifickou poruchou učení Prezentace praktických dovedností, intervence vedení případu včetně diagnostiky. Výuka v předmětu SPU ve dvou semestrech
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Rozšířit znalosti z oblasti specifických poruch učení, propojit je s didaktikou českého jazyka a matematiky na ZŠ se zřetelem na žáky se speciálními vzdělávacími potřebami, znát významné teorie, koncepty a metody, které jsou v popředí poznání oboru, a to v národní i mezinárodním kontextu.
Syllabus (in Czech)
  • • Terminologická východiska - vymezení pojmu SPU, definice, projevy specifických poruch učení • Systémový přístup k poruchám učení - systémový a kauzální přístup, systémové myšlení • Specifické poruchy učení v kontextu mezinárodního srovnání • Etiologie specifických poruch učení a chování - dispoziční příčiny, vliv prostředí • Detailní rozbor symptomatiky ADD, ADHD (LMD). Deficity dílčích funkcí • Sekundární a primárná důsledky poruch chování a specifické poruchy učení • Diagnostika a intervenční přístupy k specifickým poruchám učení • Systém péče o žáky se specifickými poruchami učení v ČR • Inkluzivní edukace žáků se specifickými poruchami učení, postoje žáků ke škole a učení, vzdělávací potřeby žáků se specifickými poruchami učení • Studijní a profesní orientace žáků a studentů s SPU (škola, pedagogové, terapeuti) • Projevy poruch učení a chování v osobnostním vývoji, problematika dospělých jedinců
Literature
  • BARTOŇOVÁ, Miroslava. Inkluzivní didaktika v základní škole se zřetelem na edukaci žáků s lehkým mentálním postižením (Inclusive Didactics in Elementary School with Regard to the Education of Students with mild Intellectual Bisabilities). 1. dotisk 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2014, 224 pp. ISBN 978-80-210-6560-4. info
  • BARTOŇOVÁ, Miroslava. Specifické poruchy učení : text k distančnímu vzdělávání. Brno: Paido, 2012, 237 s. ISBN 9788073152321. info
  • POKORNÁ, Věra. Teorie a náprava vývojových poruch učení a chování. Vydání čvrté. Praha: Portál, 2010, 333 stran. ISBN 9788073678173. URL info
  • REID, Gavin. Dyslexia : a practitioner's handbook. 4th ed. Chichester: Wiley-Blackwell, 2009, xx, 388. ISBN 9780470760406. info
  • REID, Gavin and Shannon GREEN. 100 ideas for supporting pupils with dyslexia. New York: Continuum, 2007, xi, 123. ISBN 9780826493989. info
  • BLAŽKOVÁ, Růžena, Květoslava MATOUŠKOVÁ and Milena VAŇUROVÁ. Poruchy učení v matematice a možnosti jejich nápravy. Brno: Paido, 2000, 94 s. ISBN 8085931893. info
  • Specifické poruchy učení a chování :sborník 2000. Edited by Anna Kucharská. Vyd. 1. Praha: Portál, 2000, 166 s. ISBN 80-7178-389-7. info
Teaching methods (in Czech)
Diskuse, rešerše, přehledové studie.
Assessment methods (in Czech)
Diskuse na základě plnění zadaných úkolů.
Language of instruction
Czech
Further Comments
The course is taught each semester.
The course is taught: in blocks.
The course is also listed under the following terms Autumn 2017, Spring 2018, Autumn 2018, Autumn 2019, autumn 2020.
  • Enrolment Statistics (Autumn 2016, recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/ped/autumn2016/SPD4_VPU1