TE2BP_OPX Teaching Practice

Faculty of Education
Autumn 2016
Extent and Intensity
0/0/1. 2 credit(s). Type of Completion: z (credit).
Teacher(s)
doc. PhDr. Zdeněk Friedmann, CSc. (seminar tutor)
Ing. Martin Dosedla, Ph.D. (alternate examiner)
Guaranteed by
doc. PhDr. Zdeněk Friedmann, CSc.
Department of Technical Education and Information Science – Faculty of Education
Contact Person: Gabriela Jančíková
Supplier department: Department of Technical Education and Information Science – Faculty of Education
Course Enrolment Limitations
The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives
The aim is to create a basic understanding of the practical applications of knowledge and skills gained theoretical study of the field. Ability to obtain an elementary interpretation of technical knowledge to non-professionals (students, parents).
Syllabus
  • 1st Following in the teaching of practical activities for primary or special school
  • 2nd Following in the teaching of information technology at primary school
  • 3rd Specialized short-term placement in a particular firm in the primary school.
Literature
  • MOŠNA, František. Provoz a údržba domácnosti : praktické činnosti pro 6.-9. ročník základních škol (Variant.) : Praktické činnosti pro 6.-9. ročník základních škol : provoz a údržba domácnosti. info
  • FRIEDMANN, Zdeněk. Člověk a svět práce na 2. stupni ZŠ - základní dílo (Man and work at the 2nd World Primary school). základní dílo. Praha: Raabe, 2007, 150 pp. info
  • FRIEDMANN, Zdeněk. K pedagogické praxi studentů technické a informační výchovy (Teaching students practical technical information and education). In JANÍK, T., HAVEL, J. Pedagogická praxe a profesní rozvoj studentů. Brno: Masarykova Univerzita, 2005, p. 92-95. ISBN 80-210-3884-5. info
  • MOŠNA, František. Praktické činnosti pro 6.-9. ročník základních škol : práce s technickými materiály. 1. vyd. Praha: Fortuna, 1997, 103 s. ISBN 8071684686. info
  • MOŠNA, František. Praktické činnosti pro 6.-9. ročník základních škol : provoz a údržba domácnosti. 1. vyd. Praha: Fortuna, 1997, 64 s. ISBN 8071684767. info
  • MOŠNA, František. Praktické činnosti pro 6.-9. ročník základních škol : svět práce. 1. vyd. Praha: Fortuna, 1997, 71 s. ISBN 8071684708. info
  • FRIEDMANN, Zdeněk. Technická muzea a jejich využití v pedagogické praxi. (Technical museums and their exploitation in practical teaching). In Technické vzdelanie ako súčast všeobecného vzdelania. Banská Bystrica: Univerzita Mateja Bela, 1993, p. 103-106. ISBN 80-85162-48-2. info
  • FRIEDMANN, Zdeněk. Úvod do didaktiky technické výchovy. 1. vyd. Brno: UJEP Brno, 1987, 147 s. info
Teaching methods
Classroom, observation, study of educational documents.
Assessment methods
Submit a written record of observations and developed a plan excursions for elementary school. Credit.
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
Study Materials
The course is taught annually.
The course is taught: in blocks.
Information on the extent and intensity of the course: 2konz.
The course is also listed under the following terms Autumn 2005, Autumn 2006, Autumn 2007, Autumn 2008, Autumn 2009, Autumn 2010, Autumn 2011, Autumn 2012, Autumn 2013, Autumn 2014, Autumn 2015, Autumn 2017, Autumn 2018, Autumn 2019.
  • Enrolment Statistics (Autumn 2016, recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/ped/autumn2016/TE2BP_OPX