SOp214 Aplikované drama

Pedagogická fakulta
podzim 2017
Rozsah
0/2/0. 2 kr. Ukončení: k.
Vyučující
MgA. Lenka Polánková, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Dagmar Krišová (cvičící)
Garance
MgA. Lenka Polánková, Ph.D.
Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Kateřina Štěpařová
Dodavatelské pracoviště: Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
SOp214/01: St 10:15–11:55 učebna 19, D. Krišová, L. Polánková
Předpoklady
Studium odborné literatury. Záznam a prezentace příkladu dobré praxe.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Sociální pedagogové se ve své praxi setkávají s nejrůznějšími skupinami sociálně znevýhodněných lidí hledajících změnu. Tento společenský jev je v zahraničí nejčastěji označován termínem sociální změna. Z hlediska profese sociálního pedagoga je důležité porozumět tomuto společenskému jevu a umět se na něm podílet. Sociálních změn lze dosáhnout skrze sociální akce. A právě divadlo může být silným nástrojem, který skrze skupinový proces a poznání k sociální akci vybízí. Student bude umět: - popsat na zvoleném příkladu proces sociální změny; - interpretovat proces sociální změny v kontextu sociální pedagogiky jako vědního oboru; - zhodnotit přínos probíraných autorů zabývajících se procesy sociálních změn ve společnosti v souvislosti s oborem sociální pedagogiky a její současné praxe; - definovat pojem aplikované drama a divadlo; -popsat různé formy divadel vedoucích k sociální akci; - vysvětlit vlastní postoje a návrhy řešení k divadelně vzdělávacím aktivitám sociálně znevýhodněných skupin.
Osnova
  • Sociální změna v kontextu sociální pedagogiky. Sociální změna a sociální akce z pohledu vybraných autorů. Aplikované drama. vybrané formy divadel vedoucích k sociální akci. Prezentace příkladů dobré praxe. Skupinový návrh divadelně vzdělávacích aktivit.
Literatura
    povinná literatura
  • SLAVÍK, Jan, Vladimír CHRZ a Stanislav ŠTECH. Tvorba jako způsob poznávání. Vydání první. Praha: Karolinum, 2013, 538 stran. ISBN 9788024623351. URL info
  • NICHOLSON, Helen. Applied drama : the gift of theatre. New York: Palgrave Macmillan, 2005, viii, 196. ISBN 1403916462. info
  • THOMPSON, James. Applied theatre : bewilderment and beyond. Oxford: Peter Lang, 2003, 220 s. ISBN 9783039115389. info
  • MILLING, Jane a Graham LEY. Modern theories of performance : from Stanislavski to Boal. Houndmills: Palgrave, 2001, viii, 198. ISBN 0333775414. info
  • FREIRE, Paulo. Pedagogy of the oppressed. Translated by Myra Bergman Ramos. London: Penguin Books, 1996, 164 s. ISBN 014025403X. info
    doporučená literatura
  • FRITZ, Birgit. InExActArt : the autopoietic theatre of Augusto Boal : a handbook of theatre of the oppressed practice. Translated by Lana Sendzimir - Ralph Yarrow. Stuttgart: ibidem-Verlag, 2012, 315 s. ISBN 9783838204239. info
  • Research methods in theatre and performance. Edited by Baz Kershaw - Helen Nicholson. Edinburgh: Edinburgh University Press, 2011, vi, 248 p. ISBN 9780748646081. info
  • KUPPERS, Petra. Community performance : an introduction. New York: Routledge, 2007, xii, 238. ISBN 9780415392297. info
  • A Boal companion : dialogues on theatre and cultural politics. Edited by Mady Schutzman - Jan Cohen-Cruz. London: Routledge, 2006, ix, 208. ISBN 0415322944. info
  • THOMPSON, James. Digging up stories : applied theatre, performance and war. New York: Manchester University Press, 2005, x, 262. ISBN 0719073154. info
  • Theatre and empowerment : community drama on the world stage. Edited by Richard Boon - Jane Plastow. New York: Cambridge University Press, 2004, xi, 267. ISBN 0521817293. info
  • TAYLOR, Philip. Applied theatre : creating transformative encounters in the community. Edited by Tom Barone. Portsmouth: Heinemann, 2003, xxx, 137. ISBN 0325005354. info
  • VAN ERVEN, Eugène. Community theatre : global perspectives. New York: Routledge, 2001, xiii, 269. ISBN 0415190312. info
  • CLIFFORD, Sara a Anna HERRMANN. Making a leap - theatre of empowerment : a practical handbook for drama and theatre work with young people. Edited by Alec Davison. Philadelphia: Jessica Kingsley, 1999, 254 s. ISBN 1853026328. info
  • ROHD, Michael. Theatre for community, conflict & dialogue : the Hope is Vital training manual. Edited by Doug Paterson. Portsmouth: Heinemann, 1998, xxi, 150. ISBN 0325000026. info
  • STERNBERG, Patricia. Theatre for conflict resolution : in the classroom and beyond. Portsmouth: Heinemann, 1998, xvi, 173. ISBN 0325000883. info
  • BOAL, Augusto. Theatre of the oppressed. Translated by Charles A. Leal McBride - Maria-Odilia Leal McBride. New York: Theatre Communications Group, 1985, xiv, 197. ISBN 9780930452490. info
Výukové metody
přednáška, cvičení, náslech, skupinová práce
Metody hodnocení
kolokvium, zpětná vazba
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2018, podzim 2019, podzim 2020, podzim 2021, podzim 2022, podzim 2023.