BIp033 Integrated Fieldwork

Faculty of Education
Autumn 2018
Extent and Intensity
0/2/0. 2 credit(s). Type of Completion: z (credit).
Teacher(s)
Mgr. Blažena Brabcová, Ph.D. (seminar tutor)
Mgr. Natálie Čeplová, Ph.D. (seminar tutor)
Mgr. Petr Hrouda, Ph.D. (seminar tutor)
doc. RNDr. Boris Rychnovský, CSc. (seminar tutor)
Ing. Radovan Smolinský, Ph.D., PhD. (seminar tutor)
doc. RNDr. Jindřich Štelcl, CSc. (seminar tutor)
Mgr. Robert Vlk, Ph.D. (seminar tutor)
Guaranteed by
Mgr. Blažena Brabcová, Ph.D.
Department of Biology – Faculty of Education
Contact Person: Mgr. Blažena Brabcová, Ph.D.
Supplier department: Department of Biology – Faculty of Education
Prerequisites (in Czech)
Smyslem cvičení je umožnit studentům integrovat poznatky z různých již absolvovaných biologických předmětů a ekologie konfrotací teorie s pozorováními prováděnými přímo v terénu. Dále je na magisterském stupni studia nutné umožnit studentům ověřit si možnosti využití práce v terénu pro potřeby výuky přírodopisu na ZŠ. Předpokladem k absolvování předmětu jsou znalosti z kurzů biologie, zejména botaniky a zoologie, ekologie.
Course Enrolment Limitations
The course is offered to students of any study field.
Course objectives
t the end of the course students should be able to:
(1) proffesional work in the field,explore several habitats, describe their biological components;
(2) interpret the results ascertained by means of combination of all used methods on all studied habitats;
(3) submit all ascertained data well documented in their individual final reports;
(4) identify all selected (by tutors) important representatives of vascular plants and invertebrate animals;
(5) navrhnout na základě výsledků průzkumu biotopů využití získaných poznatků ve výuce na ZŠ.
Learning outcomes
Student will be able to: - Use proper professional biological terminology; - Apply expert concepts in the collection and determination of organisms in the field; - Design, implement and reflect the professionally correct, age-appropriate, diverse forms of field instruction that not only leads to the practice of knowledge, but also skills and attitudes.
Syllabus
  • Field practises are carried out as team work of students in 4 (3-5) groups under professional supervision of all seminar tutors - each group is concentrated on one selected habitat (wood, meadow, field, fishpond, stream, etc.); interpretations of results ascertained by means of combination of all used methods on all studied habitats will be documented in individual final reports.
  • 1st day: opening of field practises, accomodation, organizational meeting; begining of work in particular habitats (placing of traps etc.), excursion onto surroundings with demonstation of important vegetation units; identification and preparation of collected material.
  • 2nd day: group work on particular habitats; identification and preparation of collected material.
  • 3rd day: group work on particular habitats; excursion into close nature reserves; identification and preparation of collected material, work on final reports.
  • 4th day: finalization of field works (replacing of traps etc.); completing of final reports; defence of final reports, practical examination – botany, zoology; closing of field practises, cleaning up, packing, loading of material and departure.
Literature
  • Vlček V., Kestřánek J., Kříž H., Novotný S. & Píše J. [eds.] (1984): Zeměpisný lexikon ČSR. Vodní toky a nádrže. Academia, Praha.
  • Tomášek M. (2014): Atlas půd ČR. 5. vydání, Česká geologická služba, Praha.
  • Hindák, F. (1978). Sladkovodné riasy: vysokoškolská príručka (1. vyd.). Bratislava: Slovenské pedagogické nakladateľstvo.
  • Danihelka J,. Chrtek J. et Kaplan Z. (2012): Checklist of vascular plants of the Czech Republic. Preslia 84: 674-811.
  • DEMEK, Jaromír, Peter MACKOVČIN, Břetislav BALATKA, Antonín BUČEK, Martin CULEK, Petr ČERMÁK, Daniel DOBIÁŠ, Marek HAVLÍČEK, Mojmír HRÁDEK, Karel KIRCHNER, Jan LACINA, Tomáš PÁNEK, Petr SLAVÍK, Irena SMOLOVÁ and Jaroslav VAŠÁTKO. Zeměpisný lexikon ČR. Hory a nížiny (Geographical Lexikon of the Czech Republic. Mountains and Lowlands). Brno: Mendelova univerzita v Brně, 2015, 610 pp. 1. a 2. díl. ISBN 978-80-7509-113-0. info
  • VÁVRA, Václav and Jindřich ŠTELCL. Významné geologické lokality Moravy a Slezska (Important geological localities of Moravia and Silesia). 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2014, 292 pp. 55 - Vědy o zemi. geologické vědy. ISBN 978-80-210-6715-8. info
  • CULEK, Martin, Vít GRULICH, Zdeněk LAŠTŮVKA and Jan DIVÍŠEK. Biogeografické regiony České republiky (Biogeographical regions of the Czech Republic). 1st ed. Brno: Masarykova univerzita, 2013, 448 pp. ISBN 978-80-210-6693-9. Available from: https://dx.doi.org/10.5817/CZ.MUNI.M210-6693-2013. Munispace info
  • HROUDA, Lubomír. Rostliny luk a pastvin. Vyd. 1. Praha: Academia, 2013, 447 s. ISBN 9788020022592. info
  • KOČÁREK, Petr, Jaroslav HOLUŠA, Robert VLK and Pavel MARHOUL. Rovnokřídlí (Insecta: Orthoptera) České republiky (Orthopteran insects (Insecta: Orthoptera)of the Czech Republic). Praha: Academia, 2013, 288 pp. Atlas. ISBN 978-80-200-2173-1. info
  • GRULICH, Vít. Red List of vascular plants of the Czech Republic: 3rd edition. Preslia : časopis české botanické společnosti. Praha: Česká botanická společnost, 2012, vol. 84, No 3, p. 631-645. ISSN 0032-7786. info
  • BÍNA, Jan and Jaromír DEMEK. Z nížin do hor : geomorfologické jednotky České republiky. Vyd. 1. Praha: Academia, 2012, 343 s. ISBN 9788020020260. info
  • CHYTRÝ, Milan, Tomáš KUČERA, Martin KOČÍ, Vít GRULICH, Pavel LUSTYK, Kateřina ŠUMBEROVÁ, Jiří SÁDLO, Zdenka NEUHÄUSLOVÁ, Michal HÁJEK, Kamil RYBNÍČEK, František KRAHULEC, Andrea KUČEROVÁ, Jiří KOLBEK and Štěpán HUSÁK. Katalog biotopů České republiky. Druhé vydání (Habitat catalogue of the Czech Republic. Second edition). 2nd ed. Praha: Agentura ochrany přírody a krajiny ČR, 2010, 445 pp. Katalog biotopů České republiky. ISBN 978-80-87457-02-3. URL info
  • Velká kniha rostlin, hornin, minerálů a zkamenělin. Illustrated by Jindřich Krejča. Čtvrté vydání. Bratislava: Príroda, 2007, 384 stran. ISBN 9788007015722. info
  • Chráněná území ČR. Edited by Peter Mackovčin - Jiří Zahradnický. Vyd. 1. Praha: Agentura ochrany přírody a krajiny ČR, 2004, 588 s. ISBN 80-86064-68-9. info
  • Klíč ke květeně České republiky. Translated by Karel Kubát. Vyd. 1. Praha: Academia, 2002, 927 s. ISBN 8020008365. info
  • ANDĚRA, Miloš. Velká kniha živočichů : hmyz, ryby, obojživelníci, plazi, ptáci, savci. Edited by Ladislav Korbel, Illustrated by Jindřich Krejča. Vyd. 2. Bratislava: Príroda, 1997, 344 s. ISBN 8007009914. info
Teaching methods
Form of teaching: Field practices (4 days).
Methods of teaching: Individual field work under the direct guidance of teachers, design of field lesson at lesson of Natural History, writing of the final report, observation, work with literature
Assessment methods
Fulfilling requirements:
1. active attemp
2. individual final reports (introduction, methods, study area and locality, results, literature)
3. design of field lesson at lesson of Natural History
4. successful passing of examination - practical idetifying of plants, animals, mushrooms
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
Study Materials
The course is taught: in blocks.
Note related to how often the course is taught: čtyřdenní terénní cvičení.
Information on the extent and intensity of the course: 4 dny.
The course is also listed under the following terms Autumn 2019, autumn 2020, Autumn 2021, Autumn 2022, Autumn 2023.
  • Enrolment Statistics (Autumn 2018, recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/ped/autumn2018/BIp033