PdF:CJPKC_CjC3 Současný český jazyk 3 - Informace o předmětu
CJPKC_CjC3 Současný český 3 - syntax
Pedagogická fakultapodzim 2018
- Rozsah
- 0/0/.7. 8 hodin v semestru, individuální konzultace. 2 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- PhDr. Ivana Kolářová, CSc. (přednášející)
- Garance
- Katedra českého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Petra Rozbořilová
Dodavatelské pracoviště: Katedra českého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta - Předpoklady
- Předpokladem je absolvování předmětu Současný český jazyk 2 - tvarosloví.
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Doplňující pedagogické studium (program PdF, C-CV, směr Český jazyk pro učitele 1. stupně ZŠ vzdělané na slovenských školách)
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je získání základních vědomostí a dovedností ze skladby současného českého jazyka, především o stavbě věty jednoduché a větných členech a o struktuře souvětí.
- Výstupy z učení
- Po absolvování předmětu student:
- zvládá syntaktickou terminologii věty jednoduché a souvětí;
- zvládá komplexní rozbor věty jednoduché a souvětí;
Zřetel je uplatňován k potřebě výuky skladby na 1. stupni základní školy. - Osnova
- 1. Věta a souvětí. Druhy vět podle různých kritérií. Interpunkce věty jednoduché a souvětí.
- 2. Věty podle postoje mluvčího. Věty kladné a záporné, druhy záporu.
- 3. Věty jednočlenné a větné ekvivalenty.
- 4. Větné členy základní a rozvíjející.
- 5. Větné vztahy - koordinace, determinace, predikace, apozice. Vyjádření determinace shodou, řízeností a přimykáním.
- 6. Věta a souvětí. Věta hlavní, věta vedlejší, věta řídící. Souvětí souřadné.
- 7. Souvětí podřadné. Klasifikace vedlejších vět. Souvětí složité.
- 8. Grafické znázornění stavby věty jednoduché a různých druhů souvětí.
- Literatura
- KOLÁŘOVÁ, Ivana. Skladba. In Český jazyk. 1. vyd. Praha: Grada Publishing, 2012, s. 169-280. Pedagogika. ISBN 978-80-247-3358-6. info
- HAUSER, Přemysl. Základy skladby češtiny. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2003, 108 s. ISBN 80-210-3113-1. info
- HUBÁČEK, Jaroslav, Eva JANDOVÁ a Jana SVOBODOVÁ. Čeština pro učitele. Vyd. 4. [Opava]: Vade mecum bohemiae, 2002, 323 s. ISBN 80-86041-30-1. info
- KOLÁŘOVÁ, Ivana. Cvičení ze skladby pro studující učitelství 1. stupně základní školy. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita v Brně, 2000, 49 s. ISBN 80-210-2422-4. info
- Výukové metody
- - Samostatné studium odborné literatury;
- Individuální konzultace týkající se konkrétních problémů dle požadavků studenta;
- Individuální testování. - Metody hodnocení
- Typ výuky: individuální konzultace.
Předmět je zakončen ústní zkouškou.
Zkouška má část: a) praktickou (rozbor souvětí a věty jednoduché); b) teoretickou.
Student dostane: a) jednu větu jednoduchou a jedno souvětí k rozboru; b) 2 teoretické otázky. Pro dosažení alespoň hodnocení E musí odpovědět správně minimálně z 75 %. - Informace učitele
- http://moodlinka.ped.muni.cz/course/view.php?id=532
- Další komentáře
- Poznámka k ukončení předmětu: Předpokladem pro složení zkoušky z předmětu CJ1PKC_CjC3 je úspěšné složení zkoušky z předmětu CJPKC_CjC1.
Předmět je vyučován každý semestr.
Poznámka k četnosti výuky: individuální konzultace.
Složil-li student z předmětu zkoušku, předmět si opakovaně v dalších semestrech nezapisuje.
- Statistika zápisu (podzim 2018, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2018/CJPKC_CjC3