ZS1BK_PAR1 Aritmetika 1

Pedagogická fakulta
podzim 2018
Rozsah
0/0/1. 12 hodin. 5 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
doc. RNDr. Jaroslav Beránek, CSc. (přednášející)
RNDr. Milena Vaňurová, CSc. (přednášející)
Garance
doc. RNDr. Jaroslav Beránek, CSc.
Katedra matematiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: doc. RNDr. Jaroslav Beránek, CSc.
Dodavatelské pracoviště: Katedra matematiky – Pedagogická fakulta
Předpoklady
ZS1BK_SZMD Základy matemat. disciplín && ZS1BK_SALG Základy algebry a aritmetiky
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Tři možnosti zavedení přirozených čísel. Kardinální čísla; definice, rovnost, nerovnost kardinálních čísel, operace sčítání a násobení kardinálních čísel a jejich vlastnosti. Ordinální čísla dobře uspořádaných množin; definice, nerovnost mezi ordinálními čísly, sčítání a násobení ordinálních čísel. Peanova množina; definice, základní vlastnosti, úsek Peanovy množiny, přirozené uspořádání Peanovy množiny. Polookruh všech přirozených čísel a jeho základní vlastnosti. Operace s přirozenými čísly (sčítání, násobení, odčítání a dělení, dělení se zbytkem). Přirozená čísla na 1. stupni ZŠ. Princip zápisu přirozeného čísla v číselné soustavě, soustavy poziční a nepoziční. Převody zápisů přirozených čísel z jedné číselné soustavy do druhé. Početní operace s přirozenými čísly v soustavách o základu z. Historický vývoj zápisů čísel a číselných soustav. Aplikace v učivu 1. stupně ZŠ. Rozšiřování polookruhu (N,+,.). Celá čísla. Zavedení celých čísel jako tříd uspořádaných dvojic přirozených čísel. Operace s celými čísly a jejich vlastnosti. Uspořádání množiny všech celých čísel. Racionální čísla. Zavedení racionálních čísel jako tříd ekvivalentních zlomků. Operace s racionálními čísly a jejich vlastnosti. Uspořádání množiny všech racionálních čísel. Desetinný rozvoj racionálního čísla, desetinný zlomek, desetinné číslo. Desetinná čísla v učivu matematiky na 1. stupni ZŠ. Reálná čísla. Iracionální čísla.Absolutní hodnota reálného čísla. Číselná osa.
Osnova
  • Tři možnosti zavedení přirozených čísel. Kardinální čísla; definice, rovnost, nerovnost kardinálních čísel, operace sčítání a násobení kardinálních čísel a jejich vlastnosti. Ordinální čísla dobře uspořádaných množin; definice, nerovnost mezi ordinálními čísly, sčítání a násobení ordinálních čísel. Peanova množina; definice, základní vlastnosti, úsek Peanovy množiny, přirozené uspořádání Peanovy množiny. Polookruh všech přirozených čísel a jeho základní vlastnosti. Operace s přirozenými čísly (sčítání, násobení, odčítání a dělení, dělení se zbytkem). Přirozená čísla na 1. stupni ZŠ. Princip zápisu přirozeného čísla v číselníé soustavě, soustavy poziční a nepoziční. Převody zápisů přirozených čísel z jedné číselné soustavy do druhé. Početní operace s přirozenými čísly v soustavách o základu z. Historický vývoj zápisů čísel a číselných soustav. Aplikace v učivu 1. stupně ZŠ. Rozšiřování polookruhu (N,+,.). Celá čísla. Zavedení celých čísel jako tříd uspořádaných dvojic přirozených čísel. Operace s celými čísly a jejich vlastnosti. Uspořádání množiny všech celých čísel. Racionální čísla. Zavedení racionálních čísel jako tříd ekvivalentních zlomků. Operace s racionálními čísly a jejich vlastnosti. Uspořádání množiny všech racionálních čísel. Desetinný rozvoj racionálního čísla, desetinný zlomek, desetinné číslo. Desetinná čísla v učivu matematiky na 1. stupni ZŠ. Reálná čísla. Iracionální čísla.Absolutní hodnota reálného čísla. Číselná osa.
Literatura
  • VAŇUROVÁ, Milena, Jaroslav BERÁNEK a Květoslava MATOUŠKOVÁ. Aritmetika 1[online e-learningový kurz]. Milena Vaňurová, 2005. URL info
  • DRÁBEK, Jaroslav a Václav VIKTORA. Základy elementární aritmetiky : pro učitelství 1. stupně ZŠ. 1. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1985, 223 s. URL info
  • VIKTORA, Václav. Matematika : pro studium učitelství v 1. až 5. ročníku ZDŠ. Vyd. 1. Brno: UJEP Brno, 1976, 223 s. info
  • JELÍNEK, Miloš. Numerační soustavy. Vyd. 1. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1974, 127 s. URL info
Výukové metody
Konzultace.
Metody hodnocení
Typ výuky: Konzultace Typ zkoušky: kombinovaná (písemná a ústní). Před konáním zkoušky je nutno získat zápočet z disciplíny ZS1BK_SALG. Zkouška zahrnuje tématické celky disciplín ZS1BK_SALG, MZS1BK_PAR1.
Další komentáře
Poznámka k ukončení předmětu: Nutnou podmínkou pro konání zkoušky je získání zápočtu z předmětu ZS1BK_SALG. Zkouška obsahuje i obsah předmětu ZS1BK_SALG.
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá blokově.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2003, podzim 2004, podzim 2005, podzim 2006, podzim 2007, podzim 2008, podzim 2009, podzim 2010, podzim 2011, podzim 2012, podzim 2013, podzim 2014, podzim 2015, podzim 2016, podzim 2017, podzim 2020, podzim 2021, podzim 2022, podzim 2023.