IPPp34 Praxe k pedagogicko-psychologické diagnostice 1

Pedagogická fakulta
podzim 2020
Rozsah
0/0/2. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučující
PhDr. Táňa Fikarová, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Veronika Najvarová, Ph.D. (přednášející)
Garance
Mgr. Veronika Najvarová, Ph.D.
Katedra primární pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Sabina Autratová
Dodavatelské pracoviště: Katedra primární pedagogiky – Pedagogická fakulta
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Záměrem předmětu je propojit základní poznatky o pedagogicko-psychologické diagnostice s reálnou praxí ve školní třídě. Předmět směřuje k tomu, aby student chápal smysl diagnostické činnosti učitele a spolupráci s odborníky při zjišťování schopností, znalostí, dovedností, potřeb a zvláštností žáka. Student získá přehled o specifických oblastech, metodách a procesu diagnostické práce učitele primární školy. Student realizuje praxi ve třídách na 1. stupni ZŠ.
Výstupy z učení
Student:
•Uplatní v praxi základní přístupy, metody a techniky diagnostikování žáka.
•Vysvětlí význam role učitele diagnostika v současné škole.
•Interpretuje výsledky psychologického či speciálně pedagogického vyšetření.
•Zná metody diagnostikování rodinného prostředí, motivace a zájmů žáka.
•Reflektuje svoji diagnostickou činnost ve směru k cíli, zvoleným metodám a opatřením do výuky a k rozvoji osobnosti žáka.
Osnova
  • 1. Základní teoretická východiska pedagogické a psychologické diagnostiky; vztah k jiným oborům. Základní pojmy diagnostiky (diagnostika, diagnóza, semiformální diagnóza ve škole). Využití diagnostiky v různých školních kontextech a její cíle. Typy diagnostiky, přístup k diagnostické činnosti. Historie pedagogické diagnostiky. 2. Význam pedagogicko-psychologické diagnostiky v práci učitele prvního stupně základní školy (individualizace a diferenciace výuky, podpůrná opatření). Učitel v roli diagnostika, diagnostické kompetence; etika v diagnostickém procesu, etika práce s výsledky. Standardy pro užívání diagnostických metod. 3. Diagnostický proces. Diagnostická rozvaha, diagnostická hypotéza, diagnostická opatření. Strategie a postupy pedagogické diagnostiky. Práce s posudky. Systém poradenství ve školství. 4. Přehled diagnostických metod I. 5. Přehled diagnostických metod II. 6. Diagnostika rodiny jako výchovného činitele. 7. Pedagogická diagnostika připravenosti dítěte na školní vzdělávání, motivace a zájmů dítěte. 8. Autodiagnostika učitele a její význam. Chyby v diagnostické činnosti. Spolupráce učitele se školskými a školními poradenskými zařízeními. Legislativa.
Literatura
    povinná literatura
  • MERTIN, Václav a Lenka KREJČOVÁ. Metody a postupy poznávání žáka : pedagogická diagnostika. 2., doplněné a aktualizova. Praha: Wolters Kluwer, 2016, 398 stran. ISBN 9788075520142. info
  • ZELINKOVÁ, Olga. Pedagogická diagnostika a individuální vzdělávací program. Vydání třetí. Praha: Portál, 2011, 207 stran. ISBN 9788026200444. info
    doporučená literatura
  • HRABAL, Vladimír a Isabella PAVELKOVÁ. Jaký jsem učitel. Vyd. 1. Praha: Portál, 2010, 239 s. ISBN 9788073677558. info
    neurčeno
  • SYSLOVÁ, Zora, Jana KRATOCHVÍLOVÁ a Táňa FIKAROVÁ. Pedagogická diagnostika v mateřské škole. Práce s portfoliem dítěte. Praha: Portál, 2018, 125 s. Výchova a vzdělávání (22). ISBN 978-80-262-1324-6. info
  • STARÝ, Karel a Veronika LAUFKOVÁ. Formativní hodnocení ve výuce. Vydání první. Praha: Portál, 2016, 174 stran. ISBN 9788026210016. info
  • KUBISZYN, Tom. Educational testing and measurement : classroom application and practice. Edited by Gary D. Borich. 9th ed. Hoboken, NJ: Wiley, 2010, xv, 495. ISBN 9780470522813. info
Výukové metody
praxe, návštěva škol, průběžné zpracování zadaných úkolů
Metody hodnocení
seminární práce
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2022, podzim 2023, podzim 2024.