IVc302 Concepts and Principles of Behaviour Analysis

Faculty of Education
Autumn 2022
Extent and Intensity
0/0/3.8. 8 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
Taught in person.
Teacher(s)
prof. Mickey Keenan (lecturer)
Mgr. Zuzana Maštenová (lecturer)
prof. PhDr. Karel Pančocha, Ph.D., M.Sc. (lecturer)
PhDr. Helena Vaďurová, Ph.D., M.Sc. (lecturer)
Bc. Matúš Mader (seminar tutor)
Bc. Barbora Pavlíčková (seminar tutor)
Mgr. Vendula Malaníková (assistant)
Guaranteed by
prof. PhDr. Karel Pančocha, Ph.D., M.Sc.
Institute for Research in Inclusive Education – Faculty of Education
Contact Person: PhDr. Lenka Gajzlerová, Ph.D.
Supplier department: Institute for Research in Inclusive Education – Faculty of Education
Timetable
Sat 15. 10. 9:00–16:50 učebna 42, Sat 22. 10. 9:00–16:50 učebna 42, Fri 4. 11. 9:00–16:50 učebna 42, Sat 19. 11. 9:00–16:50 učebna 42
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Předmět rozvíjí teoretické a konceptuální porozumění vědního oboru aplikovaná behaviorální analýza. Zabývá se respondentním a operantním podmiňováním, vzájemnou podmíněností jednotlivých projevů chování a jejich posloupností. Představuje principy analýzy úkolů a analýzy vzájemných vztahů mezi antecedenty, projevy chování a jejich následky (tzv. ABC analýza). Dále předmět seznamuje s principy tvarování a řetězení chování, pokročilými přístupy ke zvyšování nebo snižování výskytu projevů určitého chování a principy rozvoje verbálního chování. Cílem kurzu je seznámit studenty s odbornými pojmy, koncepty a principy behaviorální analýzy. Studenti se naučí aktivně pracovat s pojmy jako např. chování, respondentní a operantní podmiňování, posilování, oslabování, trest, kontrola stimulem, tvarování, řetězení, generalizace, uchování, motivující operace, verbální chování atd.
Learning outcomes
Students can define advanced characteristics of Applied Behaviour Analysis.
Students are familiar with the history and development of behavioural theories.
Students are acquainted with the role and tasks of a behaviour analyst and his position in the health care system.
Student can describe and explain principles of learning and behaviour according to the scientific principles of Applied Behaviour Analysis.
Student understands functional relations between antecedents, behaviour and consequences (ABC model).
Students understand and apply to practice social communication training based on the analysis of verbal behaviour.
Syllabus
  • behavior, response, and response class
  • stimulus and stimulus class
  • respondent and operant conditioning
  • positive and negative reinforcement contingencies
  • schedules of reinforcement
  • positive and negative punishment contingencies
  • automatic and socially mediated contingencie
  • unconditioned, conditioned, and generalized reinforcers and punishers
  • operant extinction
  • stimulus control
  • discrimination, generalization, and maintenance
  • motivating operations
  • rule-governed and contingency-shaped behavior
  • the verbal operants
  • derived stimulus relations
Literature
    required literature
  • COOPER, John O., Timothy E. HERON and William L. HEWARD. Applied behavior analysis. Second edition. Harlow: Pearson, 2014, iv, 751. ISBN 9781292023212. info
    not specified
  • Cooper, J. O., Heron W. E., Heward W. L. (2019). Applied Behavior Analysis (3rd Ed). Pearson Education.
  • Miltenberger, R. G. (2016). Behavior modification: Principles and procedures (6th ed.). Boston, MA: Cengage
  • Ayllon, T., & Michael, J. (1959). The psychiatric nurse as a behavioral engineer. Journal of the experimental analysis of behavior, 2(4), 323–334.
  • Ingvarsson, E. T. (2016) Tutorial: Teaching Verbal Behavior to Children with ASD. International Electronic Journal of Elementary Education, 9(2), 433-450.
  • Baer, D. M., Wolf, M. M., & Risley, T. R. (1968). Some current dimensions of Applied Behavior Analysis. Journal of Applied Behavior Analysis, 1 (1), 91-97
Teaching methods (in Czech)
přednáška, seminář, skupinové diskuse, diskuse s odborníky z praxe, problémové učení, praktické aktivity, hry v roli, sledování instruktážních videí, samostatná četba odborných textů a jejich analýza (dle online opory předmětu), projektová práce s kazuistikami.
Assessment methods (in Czech)
Pro úspěšné ukončení kurzu má student nejméně 80% docházku. Požadavky: odevzdání úkolů z četby odborných textů do ISu a jejich schválení vyučujícím – samostatná četba dle tématu semináře, splnění úkolů k četbě, aktivní zapojení do výuky a setkání s odborníky, analýza postupu dle instruktážního videa, vypracování projektu (zpracování konkrétního behaviorálně analytického tématu), prezentace ve výuce, závěrečný test.
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
Study Materials
The course is taught each semester.
Information on the extent and intensity of the course: 45 hodin.
The course is also listed under the following terms Autumn 2017, Autumn 2018, Autumn 2019, autumn 2020, Autumn 2021, Autumn 2023, Autumn 2024.
  • Enrolment Statistics (Autumn 2022, recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/ped/autumn2022/IVc302