NJ_K200 Kulturní studia pro učitele němčiny

Pedagogická fakulta
podzim 2024
Rozsah
1/0/0. 6 hodin v kombinované formě. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučováno prezenčně.
Vyučující
Johanna Dalsant, M.A. (přednášející)
prof. PhDr. Věra Janíková, Ph.D. (přednášející)
Garance
prof. PhDr. Věra Janíková, Ph.D.
Katedra německého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Helena Rytířová
Dodavatelské pracoviště: Katedra německého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Předpoklady
Dosažená jazyková úroveň B2 Sprachkompetenz auf B2
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Jiné omezení: Páteční výuka je prioritně určena pro studenty kombinovaného studia.
Mateřské obory/plány
předmět má 15 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Hlavním cílem předmětu je rozvíjet interkulturní, sociokulturní a diskurzivní dovednosti studentů. Studenti získají nové poznatky o vybraném společenském jevu v německy mluvících zemích z historické, kulturně-politické, sociologické, psychologické nebo filozofické perspektivy (např. náboženská tolerance, svoboda pohlaví, homosexualita atd.).
Das Hauptziel des Faches ist die Entwicklung der interkulturellen, soziokulturellen und Diskurskmpetenz der Studierenden. Die Studierenden erwerben neue Kenntnisse über ein selbst gewähltes gesellschaftliches Phänomen in den deutschsprachigen Ländern aus der historischen, kultur-politischen, soziologischen, psychologischen bzw. philosophischen Hinsicht (z.B. religiöse Toleranz, Gender-Freiheit, Homosexualität etc.)
Výstupy z učení
Ziele des Kurses: - Schaffung des Bewusstseins für Verantwortung beim Unterrichten von Kulturstudien im Fremdsprachenbereich
- Erweiterung der Diskurskompetenz
- Kenntnis der verschiedenen landeskundlichen Ansätze im Fremdsprachenunterricht und Anwendung dieser auf eigene Didaktisierungen
- Entwicklung der interkulturellen und soziokulturellen Kompetenz
- Kenntniserwerb über ein gesellschaftliches Phänomen in den deutschsprachigen Ländern aus der historischen, kultur-politischen, soziologischen, psychologischen bzw. philosophischen Hinsicht
Osnova
  • 1. jsou definovány cíle a požadavky na Zapocet, společně je vybráno téma.
  • 2. historický přehled tématu a volba perspektivy pro vlastní práci na tématu (historie, politologie, sociologie, psychologie); jsou nabídnuty zdroje a tipy pro výzkum
  • 3. seznámení s diskurzivními regionálními studiemi a "diskursive Landeskunde"
  • 4. kritické zkoumání již didaktizovaného materiálu
  • 5. představení tématu z pohledu jednotlivých oborů a následná diskuse
  • 6. zhodnocení semináře, sebehodnocení studentů
  • 1. Ziele und Anforderungen zum Zapocet werden festgelegt, das Thema wird gemeinsam gewählt
  • 2. Historische Übersicht über das Fach & Wahl der Perspektiven für eigene Bearbeitung des Themas (Geschichte, Politologie, Soziologie, Psychologie); Quellen und Tipps fürs Recherchieren werden angeboten
  • 3. Kennenlernen und reflektieren der diskursiven Landeskunde
  • 4. Bereits didaktisiertes Material kritisch begutachten
  • 5. Präsentation des Themas aus der Hinsicht einzelner Disziplinen und anschließende Diskussion
  • 6. Evaluation des Seminars, Selbstevaluation der Studierenden
Literatura
    doporučená literatura
  • BRINITZER, Michaela, Hans-Jürgen HANTSCHEL, Sandra KROEMER, Monika MÖLLER-FRORATH a Lourdes ROS-EL-HOSNI. DaF unterrichten : Basiswissen Didaktik Deutsch als Fremd- und Zweitsprache. 2. Auflage. Stuttgart: Ernst Klett Sprachen, 2016, 200 stran. ISBN 9783126753081. info
  • HAMANN, Eva, Christine MAGOSCH, Caterina MEMPEL, Björn VONDRAN a Rebecca ZABEL. Mitreden : diskursive Landeskunde für Deutsch als Fremd- und Zweitsprache. Edited by Claus Altmayer. 1. Auflage. Stuttgart: Ernst Klett Sprachen, 2016, 136 stran. ISBN 9783126752671. info
    neurčeno
  • KÖCK, Johannes Benjamin a Jan TRNA. Johannes Köck und Jan Trna über: Claus Altmayer: Kulturstudien. Eine Einführung für das Fach Deutsch als Fremd- und Zweitsprache. Brünner Beiträge zur Germanistik und Nordistik. Brno: Masarykova univerzita, 2023, roč. 37, č. 2, s. 257-263. ISSN 1803-7380. Dostupné z: https://dx.doi.org/10.5817/BBGN2023-2-17. info
  • KOSTKOVÁ, Klára. Rozvoj interkulturní komunikační kompetence. Online. Brno: Masarykova univerzita, 2013, 223 s. Pedagogický výzkum v teorii a praxi, sv. 29. ISBN 978-80-210-6397-6. Dostupné z: https://dx.doi.org/10.5817/CZ.MUNI.M210-6397-2013. Čítárna Munispace info
  • HERINGER, Hans Jürgen. Interkulturelle Kommunikation : Grundlagen und Konzepte. 3., durchgesehene Aufl. Tübingen: A. Francke, 2010, 240 s. ISBN 9783772083945. info
  • HOFSTEDE, Geert. Kultury a organizace. Software lidské mysli. Spolupráce mezi kulturami a její důležitost pro přežití. LINDE. Praha, 2005. info
  • Developing intercultural competence in practice. Edited by Michael Byram - Adam Nichols - David Stevens. Clevedon: Multilingual matters, 2001, viii, 283. ISBN 1853595365. info
Výukové metody
Eigene Recherchen, Lesen von Artikeln zum Thema, schriftliche Reflexionen, mündliche Präsentation mit PPT, Diskussion,
Metody hodnocení
Ústní prezentace výsledků vlastní rešerše k zadanému tématu (doprovozená PPT), písemný plán lekce Mündliche Präsentation der Ergebnisse aus eigener Recherche zum ausgewählten Thema (begleitet von PPT), schriftliche Didaktisierung, schriftliche Reflexion über ein vorgegebenes Thema
Vyučovací jazyk
Němčina
Informace učitele
-
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden.
Poznámka k četnosti výuky: každý druhý týden v kombinované formě.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2016, podzim 2017, podzim 2018, podzim 2019, podzim 2020, podzim 2021, podzim 2022, podzim 2023.