PdF:NJ_K200 Kulturní studia pro učitele - Informace o předmětu
NJ_K200 Kulturní studia pro učitele němčiny
Pedagogická fakultapodzim 2024
- Rozsah
- 1/0/0. 6 hodin v kombinované formě. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučováno prezenčně. - Vyučující
- Johanna Dalsant, M.A. (přednášející)
prof. PhDr. Věra Janíková, Ph.D. (přednášející) - Garance
- prof. PhDr. Věra Janíková, Ph.D.
Katedra německého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Helena Rytířová
Dodavatelské pracoviště: Katedra německého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta - Předpoklady
- Dosažená jazyková úroveň B2 Sprachkompetenz auf B2
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Jiné omezení: Páteční výuka je prioritně určena pro studenty kombinovaného studia. - Mateřské obory/plány
- předmět má 15 mateřských oborů, zobrazit
- Cíle předmětu
- Hlavním cílem předmětu je rozvíjet interkulturní, sociokulturní a diskurzivní dovednosti studentů. Studenti získají nové poznatky o vybraném společenském jevu v německy mluvících zemích z historické, kulturně-politické, sociologické, psychologické nebo filozofické perspektivy (např. náboženská tolerance, svoboda pohlaví, homosexualita atd.).
Das Hauptziel des Faches ist die Entwicklung der interkulturellen, soziokulturellen und Diskurskmpetenz der Studierenden. Die Studierenden erwerben neue Kenntnisse über ein selbst gewähltes gesellschaftliches Phänomen in den deutschsprachigen Ländern aus der historischen, kultur-politischen, soziologischen, psychologischen bzw. philosophischen Hinsicht (z.B. religiöse Toleranz, Gender-Freiheit, Homosexualität etc.) - Výstupy z učení
- Ziele des Kurses:
- Schaffung des Bewusstseins für Verantwortung beim Unterrichten von Kulturstudien im Fremdsprachenbereich
- Erweiterung der Diskurskompetenz
- Kenntnis der verschiedenen landeskundlichen Ansätze im Fremdsprachenunterricht und Anwendung dieser auf eigene Didaktisierungen
- Entwicklung der interkulturellen und soziokulturellen Kompetenz
- Kenntniserwerb über ein gesellschaftliches Phänomen in den deutschsprachigen Ländern aus der historischen, kultur-politischen, soziologischen, psychologischen bzw. philosophischen Hinsicht - Osnova
- 1. jsou definovány cíle a požadavky na Zapocet, společně je vybráno téma.
- 2. historický přehled tématu a volba perspektivy pro vlastní práci na tématu (historie, politologie, sociologie, psychologie); jsou nabídnuty zdroje a tipy pro výzkum
- 3. seznámení s diskurzivními regionálními studiemi a "diskursive Landeskunde"
- 4. kritické zkoumání již didaktizovaného materiálu
- 5. představení tématu z pohledu jednotlivých oborů a následná diskuse
- 6. zhodnocení semináře, sebehodnocení studentů
- 1. Ziele und Anforderungen zum Zapocet werden festgelegt, das Thema wird gemeinsam gewählt
- 2. Historische Übersicht über das Fach & Wahl der Perspektiven für eigene Bearbeitung des Themas (Geschichte, Politologie, Soziologie, Psychologie); Quellen und Tipps fürs Recherchieren werden angeboten
- 3. Kennenlernen und reflektieren der diskursiven Landeskunde
- 4. Bereits didaktisiertes Material kritisch begutachten
- 5. Präsentation des Themas aus der Hinsicht einzelner Disziplinen und anschließende Diskussion
- 6. Evaluation des Seminars, Selbstevaluation der Studierenden
- Literatura
- doporučená literatura
- BRINITZER, Michaela, Hans-Jürgen HANTSCHEL, Sandra KROEMER, Monika MÖLLER-FRORATH a Lourdes ROS-EL-HOSNI. DaF unterrichten : Basiswissen Didaktik Deutsch als Fremd- und Zweitsprache. 2. Auflage. Stuttgart: Ernst Klett Sprachen, 2016, 200 stran. ISBN 9783126753081. info
- HAMANN, Eva, Christine MAGOSCH, Caterina MEMPEL, Björn VONDRAN a Rebecca ZABEL. Mitreden : diskursive Landeskunde für Deutsch als Fremd- und Zweitsprache. Edited by Claus Altmayer. 1. Auflage. Stuttgart: Ernst Klett Sprachen, 2016, 136 stran. ISBN 9783126752671. info
- neurčeno
- KÖCK, Johannes Benjamin a Jan TRNA. Johannes Köck und Jan Trna über: Claus Altmayer: Kulturstudien. Eine Einführung für das Fach Deutsch als Fremd- und Zweitsprache. Brünner Beiträge zur Germanistik und Nordistik. Brno: Masarykova univerzita, 2023, roč. 37, č. 2, s. 257-263. ISSN 1803-7380. Dostupné z: https://dx.doi.org/10.5817/BBGN2023-2-17. info
- KOSTKOVÁ, Klára. Rozvoj interkulturní komunikační kompetence. Online. Brno: Masarykova univerzita, 2013, 223 s. Pedagogický výzkum v teorii a praxi, sv. 29. ISBN 978-80-210-6397-6. Dostupné z: https://dx.doi.org/10.5817/CZ.MUNI.M210-6397-2013. Čítárna Munispace info
- HERINGER, Hans Jürgen. Interkulturelle Kommunikation : Grundlagen und Konzepte. 3., durchgesehene Aufl. Tübingen: A. Francke, 2010, 240 s. ISBN 9783772083945. info
- HOFSTEDE, Geert. Kultury a organizace. Software lidské mysli. Spolupráce mezi kulturami a její důležitost pro přežití. LINDE. Praha, 2005. info
- Developing intercultural competence in practice. Edited by Michael Byram - Adam Nichols - David Stevens. Clevedon: Multilingual matters, 2001, viii, 283. ISBN 1853595365. info
- Výukové metody
- Eigene Recherchen, Lesen von Artikeln zum Thema, schriftliche Reflexionen, mündliche Präsentation mit PPT, Diskussion,
- Metody hodnocení
- Ústní prezentace výsledků vlastní rešerše k zadanému tématu (doprovozená PPT), písemný plán lekce Mündliche Präsentation der Ergebnisse aus eigener Recherche zum ausgewählten Thema (begleitet von PPT), schriftliche Didaktisierung, schriftliche Reflexion über ein vorgegebenes Thema
- Vyučovací jazyk
- Němčina
- Informace učitele
- -
- Další komentáře
- Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden.
Poznámka k četnosti výuky: každý druhý týden v kombinované formě.
- Statistika zápisu (podzim 2024, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2024/NJ_K200