AJ4_CSAT Kultura, společnost a tolerance

Pedagogická fakulta
jaro 2004
Rozsah
0/2/0. 4 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Michael George, M.A. (cvičící)
Garance
PhDr. Pavel Doležel, CSc.
Katedra anglického jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Petra Hoydenová
Rozvrh
Út 12:50–14:30 učebna 58
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
This class will look at the nature of prejudice and tolerance in modern society. While not focusing on any one society, specific examples of actual incidents and behavior from various lands will be used as case studies in order to understand the psychological and social mechanisms of prejudice. The class is organized as a "round table discussion" seminar wherein students will have read the assigned texts and come to class prepared to discuss the text and topic at hand with their classmates.
Osnova
  • 1. Introduction 2. Identity: we vs. them 3. The roots of intolerance 4. The nature of prejudice 5. The faces of intolerance, past and present 6. Social and cultural mechanisms 7. Judging and judgment 8. Choosing to participate 9. Making a difference 10. Educating for tolerance 11. Migration and integration 12. Identity: we and them 13. Conclusion and evaluation
Literatura
  • Shön, D.A.: Educating the Reflective Practitioner; San Francisco, 1988.
Vyučovací jazyk
Angličtina
Informace učitele
Sources: Books: Shön, D.A.: Educating the Reflective Practitioner; San Francisco, 1988. Bronowski, Jacob: The Ascent of Man; Little Brown & Co, 1976. Singer, Marshall: Perception and Identity in Intercultural Communication; Yarmouth, Maine: Intercultural Press, Inc., 1998. Drakulic, Slavenka: The Balkan Express; Harper May 1993. Jeffrey Abramson (ed.): The End of Tolerance; Nicholas Brealey Publishing Ltd., 2002. (ed.): Facing History and Ourselves; Videos: Ethnic Notions Color Adjustment The Hangman The Rwandan Genocide The Lunch Date The Milgram Experiment Better Together Than Apart
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2002, jaro 2003, jaro 2005.