SV4BP_ANDP Andragogika

Pedagogická fakulta
jaro 2006
Rozsah
1/0/0. 2 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Mgr. Lenka Gulová, Ph.D. (přednášející)
Garance
Mgr. Lenka Gulová, Ph.D.
Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Zuzana Nováčková
Rozvrh
Út 13:45–14:30 učebna 51
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Výchova a vzdělávání dospělých (VVD) je významným fenoménem současné doby, vzdělávání úzce souvisí se sociální prací i multikulturní výchovou neboť je důležitým mechanismem, který bývá velmi často významným řešením sociální situace různě znevýhodněných skupin, zahrnuje mimo jiné didaktickou teorii vyučování, zásady, metody a formy VVD, výuku dospělých jako komunikační proces, sebevýchovu, sebevzdělávání, volný čas dospělých, dospělý ve volném čase, netradiční didaktické systémy, rekvalifikace, motivační faktory k učení, distanční studium, funkce vzdělávání v postproduktivním věku, fenomén stáří, sociální situaci seniorů
Osnova
  • Andragogika, její význam a poslání, současná situace ve vzdělávání dospělých, trendy v andragogice Výchova a vzdělávání dospělých (VVD) v kontextu současné společnosti, u nás i ve světě Didaktická teorie vyučování dospělých.Didaktické formy.Didaktické metody. Výuka dospělých jako komunikační proces, kreativita dospělého. Sebevýchova a sebevzdělávání dospělých. Volný čas dospělých a dospělý ve volném čase. Rekvalifikace, distanční studium, atd.Stáří jako společenský fenomén, příprava na stáří, odchod do důchodu, funkce vzdělávání v postproduktivním věku, Univerzity III. věku, Srovnávací andragogika, vzdělávání dospělých ve vybraných zemích. Nabídka vzdělávacích programů určených dospělým (vězeňství, sociální práce, atd.) Vzdělávání dospělých v souvislosti se sociální prací, multikulturní výchovou a sociální pedagogikou
Literatura
  • BENEŠ, Milan. Úvod do andragogiky. Praha: Karolinum, 1999, 129 s. ISBN 8071843814. info
  • MUŽÍK, Jaroslav. Andragogická didaktika. Vyd. 1. Praha: CODEX Bohemia, 1998, 271 s. ISBN 80-85963-52-3. info
  • PACOVSKÝ, Vladimír. O stárnutí a stáří. Vyd. 1. Praha: Avicenum, 1990, 135 s. ISBN 80-201-0076-8. info
  • HAŠKOVCOVÁ, Helena. Fenomén stáří. Praha: Panorama, 1989, 407 s. ISBN 80-7038-158-2. info
  • JŮVA, Vladimír. Mimoškolská výchova dospělých. 1. vyd. Brno: Univerzita Jana Evangelisty Purkyně, 1986, 118 s. URL info
Metody hodnocení
Studium literatury, příprava k písemné zkoušce (může být doplněna i ústní zkouškou) Zkouška probíhá písemnou formou:Andragogika, její význam a poslání, současná situace ve vzdělávání dospělých.Výchova a vzdělávání dospělých, didaktika andragogiky, vzdělávání dospělých jako komunikační proces, kreativita dospělého.Sebevýchova a sebevzdělávání dospělých.Volný čas dospělých a dospělý ve volném čase.Nové trendy ve výchově a vzdělávání dospělých.Rekvalifikace, distanční studium, atd., dnešní situace ve vzdělávání dospělýchStáří jako společenský fenomén, příprava na stáří, aktivní stáří, funkce vzdělávání v postproduktivním věku, soužití generací, uplatnění sociálních pedagogů v práci pro seniorySrovnávací andragogika, vzdělávání dospělých ve vybraných zemích, charakteristika dvou systémů vzdělávání dospělých ve vybraných státech
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2005, jaro 2007, jaro 2008, jaro 2009, jaro 2010, jaro 2011, jaro 2012, jaro 2013, jaro 2014, jaro 2015, jaro 2016, jaro 2017, jaro 2018, jaro 2019, jaro 2020.