Bi1BP_ZNT1 Organic and Inorganic Nature 2

Faculty of Education
Spring 2007
Extent and Intensity
0/2/0. 2 credit(s). Type of Completion: z (credit).
Teacher(s)
Mgr. Iva Frýzová (seminar tutor)
Ing. Helena Jedličková, Ph.D. (seminar tutor)
doc. RNDr. Jiří Matyášek, CSc. (seminar tutor)
Guaranteed by
Ing. Helena Jedličková, Ph.D.
Department of Biology – Faculty of Education
Contact Person: Ing. Helena Jedličková, Ph.D.
Timetable
Mon 16:10–17:50 učebna 2
Course Enrolment Limitations
The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives
Cílem předmětu ( princip heuristické výuky a sebereflexního ověřování znalostí v terénu) je sjednocení a rozvoj úrovně znalostí základních pojmů o živé a neživé přírodě pro pochopení vztahů a souvislostí - s ohledem na rozsah, potřebný pro práci učitele s žáky v základním vzdělávání. V praktických cvičeních se orientuje především na nejzákladnější pojmy, umožňující pochopit obecné vlastnosti živých soustav. Až na hranici s biochemií se zabývá významem základních komponent těl živých organismů, procesy spojenými se zajišťováním základních funkcí, s individuálním vývojem, regulací a reprodukcí - včetně nejzákladnějších pojmů z genetiky. Součástí je návštěva Mendelova muzea a volitelné terénní cvičení. Poznatky pomáhají i k pochopení souvislostí v praktické oblasti: výživa - příjem potravy, pohyb a zdravý vývoj jedince zdravotnictví – fyziologický průběh procesů – vznik a prevence alergií a nemocí zemědělství – výroba zdravých potravin, výživa a zdraví člověka genetika – mechanismy, které přenášejí a uchovávají dědičnost a proměnlivost, nejen pro klasifikaci druhů (i člověka), ale hlavně pro význam genetiky při výchově dětí. Je součástí souboru volitelných předmětů s názvem „Živá a neživá příroda“, který v teoretické rovině navazuje na přednáškový cyklus „Integrovaný vědní základ učení o přírodě a společnosti“ a obsahově na povinná cvičení. Není však pouze podpůrným předmětem, který by měl pomoci studentům doplnit chybějící informace, současně je rozšiřujícím předmětem, který se zaměřuje i na motivační prvky, a to v rovině vědomostní, činnostní i osobnostní. Zaměřuje se na odborné informace, metody a formy práce, které jsou pro žáky zajímavé. Bude vyučován v blocích. Je jedním z předmětů připravované specializace.
Syllabus
  • 1. Trvale udržitelný život a rozvoj společnosti – poznatky z obecné biologie, fyziologie a genetiky na 1. st. ZŠ. 2. Práce s informacemi: multimédia, internet, knihovny, časopisy, sbírky aj. 3. Učím se vlastní zkušeností :pozorování a pokusy k pochopení stavby a funkce živých organismů pro práci s žáky na 1. st. ZŠ. 4. Práce s mikroskopy na katedře biologie PedF MU. 5. Kde žil a kdo byl J. G. Mendel? 6. Naučná stezka a výukový program. 7. Co lze zajímavého pozorovat a najít v přírodě.
Literature
  • JELÍNEK, Jan and Vladimír ZICHÁČEK. Biologie pro gymnázia : (teoretická a praktická část). 6. rozš. vyd. Olomouc: Nakladatelství Olomouc, 2003, 574 s. ISBN 8071821594. info
  • ROSYPAL, Stanislav. Nový přehled biologie. 1. vydání. Praha: Scientia, 2003, xxii, 797. ISBN 9788086960234. info
  • PARKER, Steve. O přírodě trochu jinak. Bratislava: Mladé letá, 1996, 122 s. ISBN 80-06-00728-4. info
Assessment methods (in Czech)
Předmět je zakončen zápočtem. Podmínkou získání zápočtu je aktivní účast na cvičeních a průběžné plnění zadaných úkolů.
Language of instruction
Czech
Follow-Up Courses
Further comments (probably available only in Czech)
The course is taught annually.
Information on the extent and intensity of the course: blok.
The course is also listed under the following terms Spring 2006, Spring 2010, Spring 2011, Spring 2012.
  • Enrolment Statistics (Spring 2007, recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/ped/spring2007/Bi1BP_ZNT1