PdDR_STV Current Questions in Educational Theory

Faculty of Education
Spring 2007
Extent and Intensity
0/0/10. 6 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
Teacher(s)
doc. PhDr. Stanislav Střelec, CSc. (lecturer)
PhDr. Jarmila Svobodová, CSc. (lecturer)
Guaranteed by
doc. PhDr. Stanislav Střelec, CSc.
Department of Education – Faculty of Education
Contact Person: Ludmila Bauerová
Course Enrolment Limitations
The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives
The examination is enlisted to prove the students orientation in partial topics, sampled from theory of upbringing. The student gives over the essay before the examination, wrought to peruse literature with the accent to personal opinion and thinking to choice topics.
Syllabus
  • The development and molding of the personality (survey and characteristic of the substantial relation). Different conception of a personality and her upbringing. Features od the development of a personality(cognitive,affectionate and psychomotor) and taxonomy of the educational aim. Axiological data of the upbringing. The conception of multicultural and global upbringing. Molding of the moral identity of a personality. Educatory process. The pedagogic interaction in allowance of the process. The influence of the way of upbringing on the evolution of a personality. The individual and a social group in allowance of the process. The agents conducive to the development of personage dimension selfreflection, selfknowledge, selfclassification and selfupbringing. The social development of a personality. The chharacteristics of social behaviour and act. The influence of social igroup on molding of a personality of its members. The participation and co-operation like manners of upbringing. The authority like an educational problem. The classification and its allowance consekvencies.The environment inciating the development of a personality. The influence of the family environment on molding of personality.The school class as a social group.The alternative educational conceptions and their possibilities.
Literature
  • HELUS, Z. Pojetí žáka a perspektivy osobnosti. Praha : SPN, 1982.
  • BENDL, S. Školní kázeň. Praha : ISV, 2001.
  • SVOBODOVÁ, J. Zdravá škola včera a dnes. Brno : Paido, 1998.
  • OLIVAR, R. R. Etická výchova. Orbis Pictus, Istropolitana, 1992.
  • FONTANA, D. Psychologie ve školní praxi. Praha : Portál, 1997.
  • STŘELEC, S. (ed.) Studie z teorie a metodiky výchovy II. Brno : MU, 2005.
  • STŘELEC, S. (ed.) Studie z teorie a metodiky výchovy I. Brno : MSD, 2002.
  • PIKE, G. - SELBY, D. Globální výchova. Praha : Grada, 1994.
  • PRŮCHA, J. Přehled pedagogiky. Praha : Portál, 2000.
  • VORLÍČEK, Ch. Úvod do pedagogiky. Praha : H a H, 2000.
  • BREZINKA, W. Filozofické základy výchovy. Praha : Zvon, 1996.
  • LANGOVÁ, M. a kol. Učitel v pedagogických situacích. Praha : UK-Dialog, 1992.
  • SLAVÍK, J. Hodnocení v současné škole. Praha : Portál, 1999.
  • SVOBODOVÁ, J.; JŮVA, V. Alternativní školy. Brno : Paido, 1995.
  • MAREŠ, J.; KŘIVOHLAVÝ, J. Komunikace ve škole. Brno : MU, 1995.
  • VALIŠOVÁ, A. a kol. Autorita jako pedagogický problém. Praha : Karolinum, 1998.
  • PELIKÁN, J. Pomáhat být. Praha : Karolinum, 2002.
  • ČÁP, J. Rozvíjení osobnosti a způsob výchovy. Praha : ISV, 1996.
  • DRAPELA, V. J. Přehled teorií osobnosti. Praha : Portál, 1997.
  • KASÍKOVÁ, H. Kooperativní učení, kooperativní škola. Praha : Portál, 1997.
  • ALAN, J. Etapy života očima sociologie. Praha : Panorama,1989.
  • HORKÁ, H. Ekologická dimenze výchovy a vzdělávání ve škole pro 21. století. Brno : MU, 2005.
  • VACEK, P. Morální vývoj v psychologických a pedagogických souvislostech. Gaudeamus : Hradec Králové, 2000.
  • STŘELEC, S. Rodina jako výchovné prostředí. In: Kapitoly ze sociální pedagogiky a psychologie. Brno: Paido,1998, s. 53-70.
  • HORKÁ, H. Výchova pro 21. století. Brno : Paido, 2000.
  • PRŮCHA, J. Moderní pedagogika. Praha : Portál, 1997.
  • KUČEROVÁ, S. Člověk-hodnoty-výchova. Prešov : ManaCon, 1996.
  • STŘELEC, S. et al. Kapitoly z teorie a metodiky výchovy I. Brno : Paido, 1998.
  • PELIKÁN, J. Výchova jako teoretický problém. Ostrava : Amosium, 1995.
Assessment methods (in Czech)
Připravit esej na některé z uvedených témat v rozsahu do 10 stran (vycházející z odborné literatury, s těžištěm v reflexi vlastních názorů na vybrané téma). Odevzdat (zaslat) nejméně týden před zkouškou oběma přednášejícím předmětu.
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
The course is taught annually.
Teacher's information
http://www.ped.muni.cz/wedu
The course is also listed under the following terms Autumn 2003, Autumn 2004, Autumn 2005, Spring 2006, Autumn 2006, Autumn 2007, Spring 2008.
  • Enrolment Statistics (Spring 2007, recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/ped/spring2007/PdDR_STV