SP1S_SP1b Specialization: Teaching the Mentaly Impaired 1b

Faculty of Education
Spring 2007
Extent and Intensity
0/6/0. 7 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
Teacher(s)
doc. PhDr. Mgr. Jarmila Pipeková, Ph.D. (seminar tutor)
Guaranteed by
prof. PhDr. Marie Vítková, CSc.
Department of Special and Inclusive Education – Faculty of Education
Contact Person: PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D.
Course Enrolment Limitations
The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives
Psychopaedia Mentally disabled, aetiology, classification of mentall disability, diagnostics, charakteristics of individual grades, education and upbringing of mentally disabled, system of schools, special educational centres, special metodologies, alternative forms of communication, pre-professional and professional work with mentally disabled, legislation, social care institutions, stacionary centres, charity and non-state organizations.
Syllabus (in Czech)
  • Témata bakalářských prací: Chráněné bydlení a arteterapie Možnosti socializace absolventů speciálních škol Problematika volného času u mentálně postižených Ústavní péče a vzdělávání Výchova a vzdělávání dětí s mentální retardací v ÚSP
Literature
  • PIPEKOVÁ, J. (ed.) Kapitoly ze speciální pedagogiky. 2. rozšířené a přepracované vydání. Brno: Paido, 2006. ISBN 80-7315-120-0.
  • FRANIOK, P. Osoby s mentálním postižením. Ostrava: OU, 2005.
  • ŠIŠKA, J. Mimořádná dospělost. Edukace člověka s mentálním postižením v období dospělosti. Praha: UK, 2005. ISBN 80-246-0992-4.
  • VÍTKOVÁ, M. (ed.) Integrativní (speciální) pedagogika. 2. rozšířené a přepracované vydání. Brno: Paido, 2004. ISBN 80-7315-071-9.
  • PIPEKOVÁ, J. Osoby s mentálním postižením ve světle současných edukativních trendů. Brno: MSD, 2006. ISBN 80-86633-40-3.
  • ŠVARCOVÁ. I. Mentální retardace. Praha: Portál, 2000
  • VALENTA, M., KREJČÍŘOVÁ, O. Psychopedie - didaktika mentálně retardovaných. Olomouc: UP, 1992
  • VALENTA, M., MULLER, O. Psychopedie. Praha: Parta, 2003. ISBN 80-7320-063-5.
  • BARTOŇOVÁ, M. Současné trendy v edukaci dětí a žáků se speciálními vzdělávacími potřebami v České republice. Brno: MSD, 2005. ISBN 80-86633-37-3.
Assessment methods (in Czech)
Ústní zkouška, anotace prostudované literatury ke zkoušce. Povinná docházka a aktivní účast v semináři.
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
The course is taught annually.
The course is taught: every week.
The course is also listed under the following terms Spring 2002, Spring 2003, Spring 2004, Spring 2005, Spring 2006.
  • Enrolment Statistics (recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/ped/spring2007/SP1S_SP1b