SPCKC_S4a1 Specialisation 4a - Speech Therapy and Teaching the Hearing Impaired

Faculty of Education
Spring 2007
Extent and Intensity
0/0/40. 20 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
Teacher(s)
PhDr. Radka Horáková, Ph.D. (lecturer)
doc. PaedDr. Jiřina Klenková, Ph.D. (lecturer)
Souralová (lecturer), PhDr. Mgr. Alena Sedláčková, DiS., Ph.D. (deputy)
Guaranteed by
prof. PhDr. Marie Vítková, CSc.
Department of Special and Inclusive Education – Faculty of Education
Contact Person: PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D.
Course Enrolment Limitations
The course is offered to students of any study field.
Course objectives
Communication, verbal and non-verbal communication, communication ability, anatomy and physiology of the respiratory and speech organs, head nerves (innervations of the respiratory, phonation, articulation and hearing organs), disordered communication ability, classification, speech therapy intervention, diagnostic, prevention, therapy, methods and techniques of intervention, assessment, tests, tests in diagnostics, developmental dysphasia, aphasia, mutism, dyslalia, dysartria, balbuties, tumultus sermonis, rhinolalia, palatelalia, voice disorders. Organization helping people with hearing impairment, history of care of people with hearing impairment, psychological peculiarities of people with hearing disabilities, principles and work methods, technical aids, development of vocabulary, development of reading skills, hearing reeducation, lipreading, finger spelling, conditions and acoustic aspects of speech, modulation factors, various ways of communication, sign language, interpreting, total communication, bilingual methods, specifics of work with people with hearing impairment and deaf people, early intervention, educational proces of hearing impaired children, condition of integration, employ of hearing impaired, special care of deafblind people.
Syllabus (in Czech)
  • Okruhy ke zkoušce z logopedie: 1. Proces lidské komunikace charakteristika, význam, verbální, nonverbální komunikace. Jazykový kód a řečový projev. 2. Anatomie a fyziologie respiračního, fonačního a artikulačního ústrojí. 3. Hlavové nervy. 4. Inervace respiračního, fonačního, artikulačního ústrojí. Hlavové nervy, které jsou spojeny s funkcí respiračního, fonačního, artikulačního a sluchového ústrojí. 5. Narušená komunikační schopnost vymezení pojmu. Názory různých odborníků na problematiku narušené komunikační schopnosti. 6. Dělení a klasifikace narušené komunikační schopnosti. 7. Logopedická intervence logopedická diagnostika, logopedická terapie, logopedická prevence. 8. Logopedická diagnostika její cíle, metody a techniky logopedické diagnostiky.narušené komunikační schopnosti. 9. Tři úrovně logopedické diagnostiky vyšetření orientační, základní, speciální. 10. Orientační logopedické vyšetření. 11. Základní logopedické vyšetření, model základního logopedického vyšetření. 12. Diferenciální diagnostika význam diferenciální diagnostiky. 13. Poruchy vývoje řeči klasifikace, charakteristika. Diagnostika narušeného vývoje řeči. Opožděný vývoj řeči. Specificky narušený vývoj řeči vývojová dysfázie. Diferenciální diagnostika. 14. Afázie etiologie, symptomy. Diagnostika afázie. Testy, testové baterie v afaziologie. 15. Mutismus etiologie, dělení, symptomy. Diagnostika mutismu. 16. Dyslalie etiologie, projevy, klasifikace. Současný pohled na diagnostiku dyslalie. Metodika diagnostiky dyslalie. 17. Dysartrie etiologie a patogeneze. Dysartrie u dětí a u dospělých osob. Metodika vyšetření dysartrie. 18. Balbuties současné názory na etiologii koktavosti, symptomy, klasifikace. Diagnostika balbuties, metodika logopedického vyšetření. Diferenciální diagnostika. 19. Tumultus sermonis etiologie, současné názory na problematiku breptavosti. Diagnostika, metodika vyšetření breptavosti. 20. Rinolalia etiologie, symptomy, klasifikace. Diagnostika narušení zvuku řeči. Metodika vyšetření poruch nosní rezonance. 21. Palatolalia etiologie, symptomy. Diagnostika palatolalie, metodika vyšetření palatolalie. 22. Poruchy hlasu etiologie. Projevy, klasifikace. Diagnostika poruch hlasu. Okruhy ke zkoušce ze surdopedie: . Úvod do surdopedie - terminologie Obor, cíl, metody, mezioborové vztahy, předmět zájmu, vymezení základních pojmů 2. Historie péče o sluchově postižené Rozvoj institucí, ústavů a škol pro sluchově postižené, historický vývoj koncepcí vyučování, průkopníci vzdělávání neslyšících 16. 17. století, první ústavy 18. století, Milánský kongres, vývoj péče o sluchově postižené v českých zemích, vývoj metod práce se sluchově postiženými 3. Sluch Význam sluchu, anatomie sluchového analyzátoru, etiologie sluchového postižení, faktory negativně ovlivňující vývoj sluchového ústrojí, důsledky sluchové vady, psychologické zvláštnosti osobnosti sluchově postiženého 4. Diagnostika sluchových vad Klasifikace sluchových vad, diagnostika sluchových vad, objektivní a subjektivní sluchové zkoušky, screening 5. Řeč sluchově postižených Ontogeneze řeči, stádia vývoje řeči u sluchově postižených, přípravné období a vlastní vývoj řeči u sluchově postiženého dítěte, jazykové roviny, úroveň řeči po stránce obsahové, artikulační a gramatické, modulační faktory 6. Logopedická péče u sluchově postižených Charakteristika hlasového projevu u sluchově postižených, vyvození hlasu, hlasová hygiena, vyvozování jednotlivých hlásek, artikulace hlásek, individuální logopedická péče, rozvoj lexikální a gramatické stránky řeči, globální čtení 7. Český jazyk v komunikaci neslyšících Mluvená řeč, psaná podoba řeči, čtení s porozuměním, úprava textu pro sluchově postižené, využití nových médií a internetu v komunikaci neslyšících 8. Komunikace Charakteristika a význam mezilidské komunikace, komunikační formy slovní a neslovní podstaty u sluchově postižených, mimika, odezírání, pomocné artikulační znaky, prstová abeceda, současné trendy intrakulturní a interkulturní komunikace 9. Vizuálně motorické systémy Teoretické základy znakového jazyka, znakovaný jazyk, tlumočení znakového jazyka, podmínky tlumočení, etický kodex tlumočníka znakového jazyka 10. Sluchová protetika Individuální sluchová protetika, přístroje a pomůcky pro individuální logopedickou péči a sluchovou výchovu, kompenzační pomůcky a jejich význam 11. Kochleární implantát Podmínky přidělení kochleárního implantátu, výběr kandidátů, předoperační příprava, logopedická péče po implantaci, metodika práce s kochleárním implantátem 12. Systém vzdělávání u sluchově postižených Předškolní zařízení, základní škola pro sluchově postižené, OU, SOU, SOŠ, SŠ pro sluchově postižené, vysoké školy volnočasové aktivity 13. Vzdělávací přístupy pro sluchově postižené Speciální vyučovací metody, organizace vyučování, orální metoda, totální komunikace, bilingvální výchova, sluchově postižený pedagog 14. Integrace sluchově postižených do běžných zařízení Podmínky integrace, spolupráce s SPC, služby poskytované SPC integrovaným žákům, učitelům běžných škol a rodičům 15. Včasná intervence u sluchově postižených Střediska rané péče, speciálně pedagogická centra, formy spolupráce s rodinou, situace rodičů sluchově postiženého dítěte, zdravotnická péče, depistáž, speciálně pedagogická diagnostika, výběr školského zařízení, včasná sluchově řečová výchova 16. Legislativa Zákony a vyhlášky vztahující se ke vzdělávání žáků se sluchovým postižením, zákon o znakové řeči, příspěvky na kompenzační pomůcky 17. Komunita neslyšících Filozofie sluchově postižených, organizace sluchově postižených, kluby neslyšících, volnočasové aktivity, kultura neslyšících, neslyšící X Neslyšící 18. Sluchová vada a další kombinovaná postižení Péče o jedince se sluchovou a další přidruženou vadou, současné pojetí vícenásobného postižení, možnosti augmentativní a alternativní komunikace 19. Hluchoslepota Pojetí a klasifikace hluchoslepoty,etiologie, možnosti vzdělávání, program péče LORM, Via, Záblesk 20. Komunikační systémy hluchoslepých Mluvená řeč, prstová abeceda, Braillovo písmo, Lormova abeceda, daktylografie, znakový jazyk, taktilní podoba znakového jazyka
Literature
  • LECHTA, V. a kol. Diagnostika narušené komunikační schopnosti. Praha: Portál, 2003. ISBN 80-7178-801-5.
  • DELL, C. W. Koktavost u dětí školního věku. Manuál pro logopedickou intervenci. Brno: Paido, 2004. ISBN 80-7315-075-1.
  • LECHTA, V. Koktavost. Praha: Portál, 2004. ISBN 80-7178-867-8.
  • DVOŘÁK, J. Logopedický slovník. Žďár nad Sázavou: Edice Logopaedia clinica, 1998.
Assessment methods (in Czech)
Ukončení předmětu - ústní zkouška, podmínkou je splnění závěrečného testu.
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
Study Materials
The course is taught annually.
The course is taught: in blocks.
General note: Student volí jednu kombinaci atestační přípravy, která má dvě na sebe navazující části (2. a 3. semestr).
The course is also listed under the following terms Spring 2006, Spring 2008, Spring 2009, Spring 2010, Spring 2011, Spring 2012, Spring 2013, Spring 2014, Spring 2015, Spring 2016, Spring 2017, Spring 2018, Spring 2019, Spring 2020, Spring 2021, Spring 2022.
  • Enrolment Statistics (Spring 2007, recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/ped/spring2007/SPCKC_S4a1