ZS1BK_RPG Development of early literacy

Faculty of Education
Spring 2007
Extent and Intensity
0/0/2. 2 credit(s). Type of Completion: z (credit).
Teacher(s)
doc. Mgr. Jiří Havel, Ph.D. (lecturer)
Mgr. Veronika Najvarová, Ph.D. (lecturer)
prof. PhDr. Oldřich Šimoník, CSc. (lecturer)
Guaranteed by
doc. Mgr. Jiří Havel, Ph.D.
Department of Education – Faculty of Education
Contact Person: Ludmila Bauerová
Course Enrolment Limitations
The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives
Purposes object is obtaining fundamental education about problems reader's literacy as part of functional literacy. Intending teachers with list of data for pen activity destined individuals skills handle with written text in life. Responsible position is creation fundamental positive bearings to talking and written forms motherly tongue.
Syllabus
  • 1. Meaning reader's acquirements and acquirements write in today's society and in of our culture; influence development these skill on school fruitfulness, foreground. ineffectualness at school. 2. Reading and writing like activity needed for life, as part of functional literacy. 3. Reading and writing like agent development critical thinking. Method and forms work, theoretic groundwork. 4. Development vocabulary. 5. Development literacy in pre-school age. 6. Development initial literacy pupil minor insider. 7. Meaning families for the development of reader's and clerical literacy. 8. Meaning projected class at development initial literacy. 9. Utilize computer at evolution initial literacy. 10.Research in the area development initial literacy.
Literature
  • HAVEL, Jiří. Jak předcházet nedostatkům v prvopočátečním čtení a psaní (How Anticipate Deficits in Elementary Reading and Writing). In Teoreticko - metodická propedeutika pro edukační činnosti s dětmi a mládeží. Brno: Katedra sociální pedagogiky PdF MU, 2003, p. 73-79. ISBN 80-86633-03-3. info
  • Predškolská a elementárna pedagogika. Edited by Zuzana Kolláriková - Branislav Pupala. Vyd. 1. Praha: Portál, 2001, 455 s. ISBN 80-7178-585-7. info
  • HAVEL, Jiří. Příprava dítěte na výuku čtení a psaní (Make Ready Children for Education in Reading and Writing). In Texty pro pedagogicko-psychologickou přípravu romských asistentů. Brno: Paido, 2001, p. 86-89. ISBN 80-7315-011-2. info
  • Současné pohledy na výuku elementárního čtení a psaní. Edited by Jana Doležalová. Hradec Králové: Gaudeamus, 2001, 76 s. ISBN 80-7041-100-7. info
  • HAVEL, Jiří and Miroslava NOVOTNÁ. Elementární čtení a psaní (Elementary reading and writing). In Budoucí učitelé na souvislé praxi. 2nd ed. Brno: Paido, 1999, p. 32-67. ISBN 80-85931-73-7. info
  • HAVEL, Jiří, Bohumíra FABIÁNKOVÁ and Miroslava NOVOTNÁ. Výuka čtení a psaní na 1. stupni základní školy. In Výuka čtení a psaní na 1. stupni základní školy. Brno: Paido, 1999, 81 pp. ISBN 80-85931-64-8. info
  • KŘIVÁNEK, Zdeněk and Radka WILDOVÁ. Didaktika prvopočátečního čtení a psaní. Praha: Pedagogická fakulta Univerzity Karlovy v Praze, 1998, 141 s. ISBN 80-86039-55-2. info
  • KŘIVÁNEK, Zdeněk. Mimotřídní práce v počátečním čtení : metodická příručka. Praha: Pedagogická fakulta Univerzity Karlovy, 1997, 66 s. info
  • SANTLEROVÁ, Květoslava. 100 didaktických her ve výuce čtení a psaní. Vyd. 2. Brno: Jitka Spiesová, 1995, 49 s. info
  • SANTLEROVÁ, Květoslava. Rozvoj grafomotoriky v předškolním věku. 1. vyd. Brno: Centrum pro další vzdělávání učitelů MU v Brně, 1994, 45 s. : il. info
  • ČAPKA, František and Květoslava SANTLEROVÁ. Vývoj písma v kostce. Vyd. 1. Brno: Učebnice a knihy. Mgr. Jitka Spiesová, 1994, 91 s. info
  • GAVORA, Peter. Žiak a text. 1. vyd. Bratislava: Slovenské pedagogické nakladateľstvo, 1992. ISBN 8008003332. info
Assessment methods (in Czech)
Konzultace poskytují teoretická východiska k práci na samostatných úkolech. Závěrečné hodnocení je zahrnuto do ústní zkoušky ve studijním předmětu Didaktika prvopočátečního čtení a psaní v následujícím semestru.
Language of instruction
Czech
Follow-Up Courses
Further comments (probably available only in Czech)
The course is taught annually.
The course is taught: in blocks.
Information on the extent and intensity of the course: 8 hodin.
The course is also listed under the following terms Spring 2004, Spring 2005, Spring 2006, Spring 2008, Spring 2009, Spring 2010, Spring 2011, Spring 2012, Spring 2013, Spring 2014, Spring 2015, Spring 2016, Spring 2017, Spring 2018, Spring 2019, Spring 2020, Spring 2021.
  • Enrolment Statistics (Spring 2007, recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/ped/spring2007/ZS1BK_RPG