ZS1BP_EVV Epistemologická východiska vyučování

Pedagogická fakulta
jaro 2007
Rozsah
1/0/0. 1 kr. Ukončení: z.
Vyučující
PhDr. Hana Filová, Ph.D. (přednášející)
PaedDr. Bohumíra Šmahelová, CSc. (přednášející)
prof. PhDr. Oldřich Šimoník, CSc. (přednášející)
Garance
PhDr. Hana Filová, Ph.D.
Katedra pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Ludmila Bauerová
Rozvrh
Po 10:40–11:25 učebna 50
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Předmět Epistemologická východiska vyučování má v přípravě učitelů primární školy propedeutický význam pro další pedagogické disciplíny diagnostického a didaktického charakteru. Cíle: 1. zprostředkovat studentům postupy, které jim umožní zjišťovat, jak se děti učí a poznávají svět 2. poskytnout jim teoretické poznatky, které budou bezprostředně využitelné v praktických aktivitách s dětmi, 3. na základě pochopení dětských kognitivních mechanismů se bude jejich pedagogické myšlení a individuální pojetí výuky od počátku formovat ve prospěch konstruktivistických přístupů a autentického učení.
Osnova
  • 1. Jak děti myslí. Jak poznávají svět(kognitivní předpoklady, zkušenosti, kognitivní styl a styl učení, …). Psychodidaktika. 2. Výzkumné metody zjišťující prekoncepce a miskoncepce dětí mladšího školního věku (vývoj pojmů, generalizací, kauzality). 3. Geneze pojetí prostoru (výzkum: kresba s komentářem, fenomenologický rozhovor, operační cvičení). 4. Geneze pojetí historického času - čas centrovaný (prožitkový) a decentrovaný (časová osa), čas historický (jednosměrný tok času, ale současně schopnost umístit se do libovolného místa na časové ose). 5. Geneze pojetí hodnot. 6. Geneze pojetí čísla. 7. Autentické učení a jeho význam pro formování strategií dětského poznávání a učení. 8. Podmínky efektivního učení. Kritické myšlení. Myšlenkové mapy. 9. Konstrukce učebních úloh.
Literatura
  • FISHER, Robert. Učíme děti myslet a učit se : praktický průvodce strategiemi vyučování. Translated by Karel Balcar. 2. vyd. Praha: Portál, 2004, 172 s. ISBN 8071789666. info
  • PIAGET, Jean a Bärbel INHELDER. Psychologie dítěte. Vyd. 2., v nakl. Portál 1. Praha: Portál, 1997, 143 s. ISBN 80-7178-146-0. info
  • Pracovní sešit k učebnici Vlastivěda pro 4. ročník Poznáváme svět kolem nás. Edited by Eva Vyskočilová. 1. vyd. Praha: Portál, 1996, 32 s. info
  • HOLT, John. Jak se děti učí. Vyd. 1. Praha: Agentura Strom, 1995, 173 s. ISBN 80-901662-7-X. info
  • VYSKOČILOVÁ, Eva. Prvouka pro 3. ročník základní a obecné školy :pracovní sešit. 1. vyd. Praha: Portál, 1995, 32 s. ISBN 80-7178-081-2. info
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2003, jaro 2004, jaro 2005, jaro 2006, jaro 2008, jaro 2009, jaro 2010, jaro 2011, jaro 2012, jaro 2013, jaro 2014, jaro 2015, jaro 2016, jaro 2017, jaro 2018, jaro 2019.