SC4BK_PdPs Pedagogical psychology

Faculty of Education
Spring 2008
Extent and Intensity
0/0/1. 5 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
Teacher(s)
prof. PhDr. Evžen Řehulka, CSc. (lecturer)
Mgr. Mojmír Snopek (lecturer)
Guaranteed by
doc. PhDr. Jiří Němec, Ph.D.
Department of Social Education – Faculty of Education
Contact Person: Mgr. Zuzana Nováčková
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Výukový předmět vyžaduje vědomosti z úvodu do psychologie a z vývojové a sociální psychologie. Svým zaměřením na psychologické základy učení, výchovy, výukových potíží a maladaptivního chování je součástí teoretických základů pro pochopení problematiky následujících psychologických předmětů a pro pochopení zařazených pedagogických disciplín. Spoluvytváří teoretickou průpravu pro přemýšlivý výkon různých forem pedagogické činnosti absolventů oboru sociální pedagogiky.
Syllabus (in Czech)
  • Pojem, druhy, formy a psychologické teorie učení. Proces a psychologické zákony učení. Senzomotorické učení. Osvojování vědomostí. Intelektové učení a tvořivost. Psychologické zvláštnosti učení dospělých. Psychologická podstata výchovy . Psychologické prostředky výchovy. Osobnost pedagoga a jeho diagnostická činnost. Způsoby výchovy. Psychologické příčiny školních neúspěchů a maladaptivního chování dětí a mládeže.
Literature
  • Psychologie výchovy a vyučování. Edited by Jan Čáp. 1. vyd. Praha: Univerzita Karlova - Vydavatelství Karolinum, 1993, 413 s. ISBN 80-7066-534-3. info
  • FONTANA, David. Psychologie ve školní praxi. Vyd. 1. Praha: Portál, 1997, 383 s. ISBN 80-7178-063-4. info
  • ČÁP, Jan and Jiří [pedagog] MAREŠ. Psychologie pro učitele [Čáp, 2001]. Vyd. 1. Praha: Portál, 2001, 655 s. ISBN 80-7178-463-X. info
  • MAREŠ, Jiří. Styly učení žáků a studentů. Vyd. 1. Praha: Portál, 1998, 239 s. ISBN 80-7178-246-7. info
  • HEIDBRINK, Horst. Psychologie morálního vývoje. Translated by Ondřej Müller. Vyd. 1. Praha: Portál, 1997, 175 s. ISBN 80-7178-154-1. info
  • POKORNÁ, Věra. Teorie, diagnostika a náprava specifických poruch učení. Vyd. 1. Praha: Portál, 1997, 310 s. ISBN 80-7178-135-5. info
  • ŘÍČAN, Pavel. Agresivita a šikana mezi dětmi :jak dát dětem ve škole pocit bezpečí. Vyd. 1. Praha: Portál, 1995, 95 s. ISBN 80-7178-049-9. info
  • KOUDELKOVÁ, Anna. Psychologické otázky delikvence. 1. vyd. Praha: Victoria Publishing, 1995, 114 s. ISBN 80-7187-022-6. info
  • HELUS, Zdeněk. Psychologie školní úspěšnosti žáků. 1. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1979, 263 s. URL info
  • GAGNÉ, Robert M. Podmínky učení. Vyd. 1. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1975, 287 s. URL info
Assessment methods (in Czech)
Předmět je zakončen písemnou zkouškou, kdy dostane student zadáno cca 8 otázek a následují tvořené odpovědi. Součástí je též vypracování seminární práce, týkající se dané probleamatiky v rozsahu 3-5 stran. Okruhy ke zkoušce: Pojem, druhy, formy a psychologické teorie učení. Proces a psychologické zákony učení. Senzomotorické učení. Osvojování vědomostí. Intelektové učení a tvořivost. Psychologické zvláštnosti učení dospělých. Psychologická podstata výchovy . Psychologické prostředky výchovy. Osobnost pedagoga a jeho diagnostická činnost. Způsoby výchovy. Psychologické příčiny školních neúspěchů a maladaptivního chování dětí a mládeže.
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
Study Materials
The course is taught each semester.
The course is taught: in blocks.
Information on the extent and intensity of the course: 15 hodin.
The course is also listed under the following terms Spring 2005, Spring 2006, Spring 2007, Spring 2009, Spring 2010, Spring 2011, Spring 2012, Spring 2013, Spring 2014, Spring 2015, Spring 2016, Spring 2017, Spring 2018, Spring 2019, Spring 2020.
  • Enrolment Statistics (Spring 2008, recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/ped/spring2008/SC4BK_PdPs