SP4BK_PEDI Pediatrics

Faculty of Education
Spring 2008
Extent and Intensity
0/0/12. 6 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
Teacher(s)
doc. MUDr. Petr Kachlík, Ph.D. (lecturer)
Guaranteed by
prof. PhDr. Marie Vítková, CSc.
Department of Special and Inclusive Education – Faculty of Education
Contact Person: PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D.
Prerequisites (in Czech)
Posluchači budou mít k dispozici sylabus předmětu (prezenčně i na internetu). Podle jejich podnětů se vyučující soustředí na obtížnější nebo aktuální témata. Předpokládají se alespoň základní znalosti morfologických a fysiologických poměrů v lidském organismu na středoškolské úrovni. V případě potřeby je možné před výkladem nové látky ověřit a stručně připomenout klíčové momenty, nutné k porozumění (slovně, obrázky, schématy, videoprojekcí, PC prezentací). Po dohodě se studenty jim vyučující uloží domácí přípravu informačních zdrojů k následující přednášce. Pomocí samostudia z doporučené odborné i populárně vědecké literatury lze učivo osvěžit a lépe fixovat. Posluchači mohou vznášet dotazy, připomínky, návrhy. V případě, že si z nabízeného programu nezvolí žádnou oblast, bude vyučující systematicky přednášet obtížné a podstatné partie látky. Konzultační hodiny mohou posluchači využívat k řešení problémů, týkajících se předmětu i svého studia.
Course Enrolment Limitations
The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives
Paediatrics Childs growth and development, its defects, heredityand environment, external and genetic causes of illness, anomalies and development defects, new.born baby at risk, pathology of metabolism and energy tranformation, disease of glands with internal secretion, heart disease and disease of blood circulation, blood diseases, tumour diseases, diseases of digestive system, respiratory systém, kidney and urethra, immunity defects, allergic diseases, infectious illnesses.
Syllabus (in Czech)
  • 1. Zdraví, jeho definice, kvality. Zevní (biologické, chemické, fyzikální, sociální) a vnitřní (genetika, dispozice, stárnutí, imunita) faktory negativně ovlivňující zdraví 2. Prevence a její dělení, profylaxe, ochrana a podpora zdraví 3. Základní poznatky z genetiky člověka: pojmosloví, normální a patologický karyotyp 4. Numerické a strukturální odchylky v karyotypu, mutace, monogenní a polygenní dědičnost 5. Růst a vývoj dítěte, jeho ovlivnění vč. pre- a perinatální péče 6. Období dětského věku (novorozenecké, kojenecké, batolecí, předškolní, školní, dorostové), jejich charakteristika, význačná zdravotní asociální rizika, možnosti ochrany 7. Rizikový novorozenec-definice, význam, příčiny, prevence, léčba 8. Novorozenecká žloutenka - definice, význam, etiologie, terapie 9. Zdraví, jeho definice, kvality. Zevní (biologické, chemické, fyzikální, sociální) a vnitřní (genetika, dispozice, stárnutí, imunita) faktory negativně ovlivňující zdraví 10. Prevence a její dělení, profylaxe, ochrana a podpora zdraví 11. Základní poznatky z genetiky člověka: pojmosloví, normální a patologický karyotyp 12. Numerické a strukturální odchylky v karyotypu, mutace, monogenní a polygenní dědičnost 13. Růst a vývoj dítěte, jeho ovlivnění vč. pre- a perinatální péče 14. Období dětského věku (novorozenecké, kojenecké, batolecí, předškolní, školní, dorostové), jejich charakteristika, význačná zdravotní asociální rizika, možnosti ochrany 15. Rizikový novorozenec-definice, význam, příčiny, prevence, léčba 16. Novorozenecká žloutenka - definice, význam, etiologie, terapie 17. Nejčastější choroby, ohrožující novorozence, pre-, peri- a postnatální komplikace 18. Poruchy energetického metabolismu, cukrovka, vrozené metabolické poruchy 19. Hypotalamo-hypofyzární systém, jeho funkce a význam; periferní endokrinní žlázy-norma a patologie 20. Nejčastější respirační onemocnění-obecné principy, typy, průběh, rizika, prevence a léčba 21. Onemocnění srdce a krevního oběhu - přehled, diagnostika, prevence, léčba 22. Choroby krve-přehled, diagnostika, prevence, léčba 23. Nádorová onemocnění – přehled, diagnostika, prevence, léčba 24. Poruchy vývoje čelisti, nemoci zubů, rozštěpy rtu a patra 25. Nejčastější onemocnění trávicího ústrojí-obecné principy, typy, průběh, rizika, prevence a léčba 26. Anomálie a vývojové vady ledvin, hydronefrosa, infekce močových cest, pomočování, nefrotický syndrom, močové kameny, selhání ledvin 27. Poruchy imunity, vrozené a získané defekty 28. Alergie obecně, běžnější patologické jednotky, jejich rozvoj, diagnostika, ovlivnění 29. Obecné zákonitosti vzniku, šíření a prevence infekcí (epidemiologický řetězec), očkování, podávání protilátek-výhody a rizika 30. Nejčastější infekční choroby dětského věku (respirační, alimentární, přenosné krví, přímým kontaktem aj.), jejich etiologie, léčba a prevence 31. Význam rodiny pro dítě, pediatrické aspekty náhradní rodinné péče 32. Problematika týraného a zneužívaného dítěte (syndrom CAN), základní typy sociálních patologií, jejich včasná detekce a prevence 33. Dětské úrazy a jejich prevence.
Literature
  • ZAHÁLKOVÁ, Milada. Pediatrie pro speciální pedagogy. 3. vydání. Brno: Masarykova univerzita v Brně, 2005, 91 stran. ISBN 802103811X. info
  • MACHOVÁ, Jitka. Biologie člověka pro speciální pedagogy. 2. vyd. Praha: Karolinum, 1994, 263 s. ISBN 80-7066-980-2. info
  • MACHOVÁ, Jitka. Biologie člověka pro učitele. Vyd. 1. V Praze: Karolinum, 2002, 269 s. ISBN 8071848670. info
  • MACHOVÁ, Jitka. Kapitoly z biologie dítěte pro posluchače speciální pedagogiky. Vydání první. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1981, 257 stran. info
  • KÁBRT, Jan and Jan KÁBRT JR. Lexicon medicum. Druhé, dopl. a přeprac. vyd. Praha: Galén, 2004, 1136 pp. ISBN 80-7262-235-8. info
  • KÁBRT, Jan and Vladislav VALACH. Stručný lékařský slovník. 5. vyd., upr. Praha: Avicenum, 1979, 368 s. URL info
Assessment methods (in Czech)
Zkoušku z předmětu student vykoná písemně, a to formou testu, obsahujícího 60 otázek. Okruhy ke zkoušce jsou veřejné, respektují obsah kapitol závazného učebního textu (skript). K úspěšnému absolvování zkoušky potřebuje student dosáhnout alespoň 40 bodů, přičemž každá správně zodpovězená otázka je ohodnocena 1 bodem. Student má k vyplňování testu k dispozici max. 60 minut čistého času. V případě nesouhlasu studenta či jiných překážek, jež mu brání splnit písemnou formu (test), lze vyzkoušení provést i ústně. Vyučující posluchači zadá 3 otázky, vycházející ze sylabu předmětu, umožní mu písemnou přípravu.
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
The course is taught annually.
The course is taught: in blocks.
Information on the extent and intensity of the course: 12 hodin.
The course is also listed under the following terms Spring 2003, Spring 2004, Spring 2005, Spring 2006, Spring 2007, Spring 2009, Spring 2010, Spring 2011, Spring 2012, Spring 2013, Spring 2014, Spring 2015, Spring 2016, Spring 2017, Spring 2018.
  • Enrolment Statistics (Spring 2008, recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/ped/spring2008/SP4BK_PEDI