SP4MP_RAIN Specialization: Counselling and Intervention Lower Pre-Schools

Faculty of Education
Spring 2008
Extent and Intensity
0/4/0. 8 credit(s). Type of Completion: k (colloquium).
Teacher(s)
doc. PhDr. Mgr. Dagmar Opatřilová, Ph.D. (lecturer)
PhDr. Dagmar Přinosilová, Ph.D. (lecturer)
Guaranteed by
prof. PhDr. Marie Vítková, CSc.
Department of Special and Inclusive Education – Faculty of Education
Contact Person: PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D.
Timetable
Thu 17:05–19:40 učebna 51
Course Enrolment Limitations
The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
1. Ćharakteristika novorozence, úroveň odrážení, prožívání, vliv prostředí, projevy nepřizpůsobivosti, doporučení. 2. Příčiny, projevy, prognóza rizikového novorozence. 3. Kojenec – vývojové změny, předverbální období, kvalita orientace, prožívání, sociální vlivy, obvyklé potíže, výchovné úkoly. 4. Batole – motorický vývoj, vývoj řeči, rozvoj poznávacích procesů, sebeuvědomění a emotivita, prostředí a psychika, výchovné problémy, doporučení. 5. Předškolní věk – motorický vývoj, vývoj řeči, úroveň poznávacích procesů, sociální chování, adaptace na prostředí, nevyrovnanost a výchovné obtíže, školní zralost, výchovné působení. 6. Náhlé příhody v dětském věku: hyperpyxie, křeče, bolesti hlavy, šok). 7. Příčiny a charakteristika poruch růstu 8. Obecné principy psychického vývoje: faktory interakce, časová posloupnost, kvalitativní změny, dynamika faktorů duševních změn). 9. Znevýhodnění jako psychologický problém: reakce dítěte na vlastní nemoc nebo postižení. 10. Reakce rodičů na postižení, sourozenci postiženého jedince. 11. Postižení jako náročná životní situace: obecná východiska, techniky aktivního řešení, únikové techniky. 12. Raná péče: služby, organizace, tým pracovníků, podpora směrem k dítěti, podpora směrem k rodině. 13. Pedagogické poradenství: cíle, kompetence, zásady, profil pracovníka. 14. Pedagogické poradenství: metody, formy a prostředky se zaměřením na raný a předškolní věk. 15. Hra jako diagnostický prostředek, typy hry a její kvalita, hodnocení speciálním pedagogem. 16. Vývoj kresby, vývoj postavy, hlediska sledování a hodnocení, metody v klinické praxi. 17. Pojetí a cíle předškolního vzdělávání: úkoly, specifika, metody a formy práce. 18. Pojetí a cíle předškolního vzdělávání: rámcové cíle, klíčové kompetence. 19. Vzdělávací obsah RVP PV: pojetí a vzdělávací oblasti. 20. Vzdělávací oblast Dítě a jeho tělo: dílčí cíle, vzdělávací nabídka, očekávané výstupy, rizika vzdělávací záměrů. 21. Vzdělávací oblast Dítě a jeho psychika: dílčí cíle, vzdělávací nabídka, očekávané výstupy, rizika vzdělávací záměrů. 22. Vzdělávací oblast Dítě a ten druhý: dílčí cíle, vzdělávací nabídka, očekávané výstupy, rizika vzdělávací záměrů. 23. Vzdělávací oblast Dítě a společnost: dílčí cíle, vzdělávací nabídka, očekávané výstupy, rizika vzdělávací záměrů. 24. Vzdělávací oblast Dítě a svět: dílčí cíle, vzdělávací nabídka, očekávané výstupy, rizika vzdělávací záměrů. 25. Psychosociální podmínky pro předškolní vzdělávání: prostředí a spoluúčast rodičů, zdělávání dětí se speciálními vzdělávacími potřebami.
Syllabus (in Czech)
  • 1. Charakteristika dětského věku 2. Rizikový novorozenec 3. Charakteristika dětského věku 4. Charakteristika dětského věku 5. Charakteristika dětského věku 6. Náhlé příhody v dětském věku 7. Poruchy růstu 8. Obecné principy psychického vývoje 9. Znevýhodnění jako psychologický problém 10. Rodina dítěte s postižením 11. Postižení jako náročná životní situace 12. Raná péče 13. Pedagogické poradenství 14. Pedagogické poradenství 15. Hra a její hodnocení 16. Kresba jako diagnostická situace 17. Pojetí a cíle předškolního vzdělávání 18. Pojetí a cíle předškolního vzdělávání 19. Vzdělávací obsah RVP PV 20. Vzdělávací oblast Dítě a jeho tělo 21. Vzdělávací oblast Dítě a jeho psychika 22. Vzdělávací oblast Dítě a ten druhý 23. Vzdělávací oblast Dítě a společnost 24. Vzdělávací oblast Dítě a svět 25. Psychosociální podmínky pro předškolní vzdělávánípotřebami.
Literature
  • OPATŘILOVÁ, Dagmar. Důležité prostředky v předškolního vzdělávání. (Important Tools of Pre-school Education). In OPATŘILOVÁ, Dagmar. Pedagogicko-psychologické poradenství a intervence v raném a předškolním věku u dětí se speciálními vzdělávacími potřebami. 1st ed. Tišnov: SURSUM, 2006, p. 169 - 192, 23 pp. 4313/Pd-9/06-17/99. ISBN 80-210-3977-9. info
  • OPATŘILOVÁ, Dagmar. Pedagogicko- psychologické poradenství a intervence v raném a předškolním věku u dětí se speciálními vzdělávacími potřebami (Educational and Psychological Counselling and Intervention in the Early and Pre-school Period of Children with Special Educational Needs). 1st ed. Tišnov.: SURSUM, 2006, 300 pp. 4313/Pd-9/06-17/99. ISBN 80-210-3977-9. info
  • OPATŘILOVÁ, Dagmar. Zdravotní postižení a zdravotní znevýhodnění. (Health Disability and Health Impairment). In Pedagogicko psychologické poradenství a intervence v raném a předškolním věku u dětí se speciálními vzdělávacími potřebami. 1st ed. Tišnov: SURSUM, 2006, p. 74 - 118, 44 pp. 4313/Pd-9/06-1799. ISBN 80-210-3977-9. info
  • OPATŘILOVÁ, Dagmar. Komunikace v poradenství (Communication in Counselling). In Otázky speciálně pedagogického poradenství. Základy, teorie , praxe. 1st ed. Brno: MSD, 2004, p. 194-200, 6 pp. Edice pedagogické literatury. ISBN 80-86633-23-3. info
  • OPATŘILOVÁ, Dagmar. Profesní poradenství (Professional Counselling). In Otázky speciálně pedagogického poradenství. Základy, teorie, praxe. 1st ed. Brno: MSD, 2004, p. 202-208, 6 pp. Speciální pedagogika. ISBN 80-86633-23-3. info
  • PŘINOSILOVÁ, Dagmar. Zátěžová situace deprivace - faktor variability psychického vývoje v dětství. In Otázky speciálně pedagogického poradenství. Základy, teorie, praxe. 1st ed. Brno: MSD, spol. s.r.o., Brno, 2003, p. 42 - 70. Pedagogika. ISBN 80-86633-08-X. info
Assessment methods (in Czech)
Způsob ukončování studijního předmětu: kolokvium. Během seminářů se předpokládá aktivní účast studentů.
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
The course can also be completed outside the examination period.
The course is taught annually.
General note: Zapisují studenti směru logopedie a somatopedie.
Information on course enrolment limitations: určeno pro st. - psychopedy, somatopedy a oftalmopedy
The course is also listed under the following terms Spring 2005, Spring 2006, Spring 2007, Spring 2009, Spring 2010, Spring 2011, Spring 2012, Spring 2013, Spring 2014, Spring 2015, Spring 2016, Spring 2017, Spring 2018.
  • Enrolment Statistics (Spring 2008, recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/ped/spring2008/SP4MP_RAIN