SP4RC_SP1a Specialisation 1a - Speech Therapy

Faculty of Education
Spring 2008
Extent and Intensity
0/0/40. 20 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
Teacher(s)
doc. PhDr. Ilona Bytešníková, Ph.D. (lecturer)
doc. PaedDr. Jiřina Klenková, Ph.D. (lecturer)
Guaranteed by
prof. PhDr. Marie Vítková, CSc.
Department of Special and Inclusive Education – Faculty of Education
Contact Person: PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D.
Prerequisites (in Czech)
absolování předmětu základy logopedie
Course Enrolment Limitations
The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives
Specialization speech therapy 1 The historical view on the support of people with communicative problems in the Czech Republic and abroad, personalities of the speech therapy., speech therapy intervention, three levels of the speech therapy intervention, organization of care, speech therapy intervention in the school system, health care, social system, acts speech therapy support in the different areas, verbal and non-verbal communication, process of communication, proper development of the commutation abilities, speech, language, development, language levels, phonetic phonology, lexical semantic, morphology syntactic, pragmatic level in the ontology of the child speech, phonetics, phonetics and speech therapy, Czech consonants and vowels, special diagnostic, assessment.
Syllabus (in Czech)
  • Okruhy ke zkoušce: 1. Logopedie vdní a studijní obor, koncepce oboru logopedie, postavení logopedie v systému vd, mezioborová spolupráce. 2. Pehled historie pée o osoby s narušenou komunikaní schopností u nás i v zahranií. Osobnosti oboru logopedie. 3. Logoped základní úkoly logopeda, píprava logoped v R i v zahranií. Profil vysokoškolsky vzdlaného logopedického asistenta. Profesní a zájmové organizace v oboru logopedie 4. Pedmt logopedie, narušená komunikaní schopnost. Definování pojmu, rzná dlení a klasifikace. 5. Proces lidské komunikace charakteristika, význam, verbální, nonverbální komunikace. Jazykový kód a eový projev. 6. Ontogeneze dtské ei. Podmínky správného vývoje ei. Psychologické a spoleenské faktory vývoje ei. 7. Jazykové roviny v ontogenezi ei (charakteristika lexikáln-sémantické, morfologicko-syntaktické, foneticko-fonologické, pragmatické roviny) 8. Poznatky z fonetiky, pedmt výzkumu fonetiky, fonetická metodika základní prvky mluvené ei, rozdlení hlásek. Ortofonie, ortoepie. 9. Systém poskytované logopedické intervence v R (charakteristika jednotlivých rezort). 10. Speciáln pedagogická centra pro žáky s vadami ei funkce, hlavní úkoly SPC, personální obsazení. 11. Raná intervence. 12. Logopedická prevence primární, sekundární, terciární. 13. Ovlivování pirozeného vývoje ei, výchova ke správné výslovnosti. Pípravní cviení dechová a fonaní cviení, rozvoj fonematického sluchu, rozvoj hrubé a jemné motoriky, motoriky mluvních orgán, rozvoj grafomotoriky. Prpravná cviení ke správné výslovnosti všech hlásek. 14. Fonetika, pedmt výzkumu fonetiky, fonetická metodika základní prvky mluvené ei, rozdlení hlásek.. 15. Speciáln pedagogická diagnostika logopedická. Model kompletního logopedického vyšetení. 16. Pístroje a pomcky, využívané v logopedické praxi, pomcky v logopedické diagnostice i terapii.
Literature
  • KLENKOVÁ, J. Kapitoly z logopedie II., III. Brno: Paido, 1999. ISBN 80-85-931-62-1.
  • KLENKOVÁ, J. Kapitoly z logopedie I. Brno: Paido, 2000. ISBN 80-85931-88-5.
  • KLENKOVÁ, J. Poruchy komunikaních schopností. VÍTKOVÁ, M. (ed.) Integrativní speciální pedagogika. Brno: Paido 1998, s. 36-44. ISBN 80-85931-51-6.
Assessment methods (in Czech)
Ukončení předmětu: ústní zkouška. Požadavek ke zkoušce: zpracování seminární práce, splnění testu.
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
The course is taught annually.
The course is taught: in blocks.
General note: Specializace I. - možnost výběru mezi 1a a 1b.
The course is also listed under the following terms Spring 2004, Spring 2005, Spring 2006, Spring 2009, Spring 2010, Spring 2011, Spring 2012, Spring 2013, Spring 2014, Spring 2015, Spring 2016, Spring 2017, Spring 2018, Spring 2019.
  • Enrolment Statistics (Spring 2008, recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/ped/spring2008/SP4RC_SP1a